Egyelőre a Google a legnépszerűbb kereső a világon, azonban többen is szeretnék magukénak ezt a címet. Már több mesterséges intelligenciával dolgozó kereső- és információszerző eszköz is bejelentkezett, és bár a Google még jóval dominánsabb, azért érdemes komolyan vennie az új kihívókat. Már csak azért is, mert a felhasználók egyre gyakrabban keresnek más lehetőséget a hagyományos keresési élmény helyett.
A keresőóriás kifejezést a Google szinonimájaként használják, és nem csupán egy „óriásról” van szó ezen a területen, hanem az egyértelmű vezetőről. A legújabb netes statisztikák is megerősítik, hogy globálisan, minden platformon a Google-é a legnépszerűbb keresőmotor, és messze le vannak maradva mögötte a platformtól függő második helyezettek.
Nemrégiben azonban megjelent egy mesterségesintelligencia-alapú eszköz, amelynek jó esélye lehet a trónfosztásra. És ezúttal nem a ChatGPT-ről van szó (bár a keresési szolgáltatása a Google méltó ellenfelévé teszi), hanem egy egyelőre még kevéssé ismert megoldásról, a Perplexityről (amely mögött egy San Franciscó-i startup, a Perplexity AI áll). Maga a Perplexity megoldás egy mesterséges intelligencia által vezérelt keresőmotor (amúgy válaszmotornak nevezi magát), amelyet arra terveztek, hogy pontos, valós idejű válaszokat adjon hivatkozott forrásokkal.
A legtöbb ilyen rendszerhez hasonlóan a Perplexity is mélytanulási modelleket használ, hogy értelmezze a kérdéseket, ezután több forrásból gyűjti össze a legfrissebb információkat, amelyek alapján válaszokat generál. Különlegessége, hogy nem csupán egy statikus adatbázisból merít, hanem valós időben keresi és frissíti az információkat, így a felhasználó biztos lehet abban, hogy a válaszok aktuálisak lesznek. Mivel minden magában a Perplexityben történik, a felhasználóknak nem kell megtanulniuk a navigációt egy új webhelyen, nem kell bezárniuk a bosszantó felugró ablakokat, vagy nem kell nehezen olvasható elrendezésekkel foglalkozniuk.
Tulajdonképpen attól kíméli meg a felhasználót, hogy neki kelljen kikutatni a legaktuálisabb és legrelevánsabb választ a kérdésre, és ezzel minimalizálja a felhasználók által a keresési találatok közötti böngészésre fordított időt. Vagy ahogy a Perplexity mondja: mi válaszokat adunk, nem linkeket. Ez pedig vonzó lehet azoknak, akik gyors válaszokat keresnek. A Perplexity egy másik erőssége, hogy képes egyszerű, közérthető válaszokat megfogalmazni, azonban részletesebb információkat is megmutat. Keményen fogalmazott például a ZDNet, amikor azt írta:
a Perplexity az, amivé a Google-nek kellett volna fejlődnie.
Sokan egyenlőségjelet tesznek a ChatGPT és a Perplexity közé, azonban óriási a különbség a két megoldás között. Míg a ChatGPT olyan, mint egy kreatív igazgató, aki a kreativitásban jeleskedik, addig a Perplexity remek kutatási asszisztens, naprakész, pontos információival. Vagy egy másik példa: a ChatGPT olyan, mint a Word, tökéletes az ötleteléshez, a kreatív munkához, a Perplexity viszont olyan, mint az Excel, amely a pontosságra, az adatokra, a precíz válaszokra helyezi a hangsúlyt. És ahogy a Wordöt sem használnánk összetett táblázatok készítéséhez, vagy az Excelt egy történet írásához, ezek az eszközök is különböző munkafolyamatokban működnek jól.
Van még a Perplexitynek egy óriási előnye, a nemrég bemutatott vásárlási asszisztense. A legnagyobb különbség a hagyományos vásárlási keresési élmény és a Perplexity vásárlási asszisztense között az, hogy amikor a felhasználó feltesz egy vásárlással kapcsolatos kérdést, akkor hétköznapi nyelven összehasonlításokat kap, amelyek számos értékelést, objektív választ és termékkártyákat tartalmaznak a legrelevánsabb specifikációkkal.
Nagyon lényeges, hogy a termékkártyákon szereplő tételek nem szponzoráltak, hanem a mesterséges intelligencia válogatottja ki ezeket úgy, hogy megfeleljenek a keresésnek. A felhasználóknak arra is van lehetőségük, hogy fényképet készítsenek egy termékről, és megkérjék a Perplexityt, hogy vizuálisan találja meg a megfelelő termékeket (hasonlóan a Google Lenshez). Míg a Google Shopping találatokkal és hirdetésekkel bombázza a felhasználót, a Perplexity egyenesen azt hozza elő, amit keresnek. Nem rákeres, hanem megtalálja.
S hogy mit jelent mindez a Google számára? Hát nem sok jót. Ahhoz ugyanis, hogy versenyezzen, módosítania kellene a keresési eredmények megjelenítési módját, rövidebbé és lényegre törőbbé téve azokat, ami azt jelenti, hogy kevesebb esélye van a hirdetések megjelenítésére (ami viszont a bevétel miatt a létét jelenti). Ha viszont minden marad a régiben, fennáll a veszélye, hogy lemarad a felhasználói viselkedés fejlődése mögött. A Google-nak alapvetően meg kell változtatnia működését, hogy releváns maradjon, de ezek a változtatások aláássák a mai pénzkeresetet.
Az üzletpolitika, a meglévő szerződések és a tény, hogy egy mamutvállalatról van szó, mind megnehezítik a változtatást, még akkor is, ha hirtelen adódik egy jobb ötlet. Ha a Perplexity kellő nyomást gyakorol, a Google szóba jöhető lépése alááshatja jelenlegi üzleti modelljét. A ZDNet cikkírója mindenesetre biztos abban, hogy a Perplexity meg fogja zavarni a Google-t. Azt mindenképp érdemes lesz figyelni, hogy hogyan alakul ez az új rendszer, és milyen hosszú távú hatásai lesznek. Mindeközben azért azt se feledjük, hogy a győzelemhez több kell, mint egy jó termék felépítése – hosszú távú termékstratégiára és a fenntarthatóság megőrzésének módjaira van szükség.
A Perplexity ingyen használható, azonban fejlettebb változatáért, a komplex problémamegoldásra képes Perplexity Próért már fizetni kell. A Telekom novemberben jelentette be: ügyfelei ingyenes regisztráció után egy éven át díjmentesen érhetik el a szolgáltatást.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.