Tech techline.hu 2011. június. 16. 05:00

Hogyan kezdődött? A Flash történelme

A webes megoldásokon felül persze ott vannak a milliószámra megtalálható ingyenes Flash-játékok, a Flash-alapú online...

A webes megoldásokon felül persze ott vannak a milliószámra megtalálható ingyenes Flash-játékok, a Flash-alapú online közösségi játékok (pl. Farmville), bemutatók vagy éppen a videókat streamelő apró Flash-videolejátszók

De hogyan is kezdődött? Ki találta „fel” a Flash-t? Méltatlanul keveset hallani a témáról, ezen próbálunk most egy kicsit segíteni.

A történet ott kezdődik, hogy Jonathan Gay építész szeretett volna lenni. Ennek első hallásra nem sok köze van a Flash-hez, valójában azonban pontosan ennek a ténynek köszönhetjük, hogy megszületett ez a remek webes megoldás. Építészeti tanulmányai közben Jonathan szomorúan tapasztalta, hogy nincs olyan szoftver, amelynek a segítségével három dimenzióban tudná felvázolni, „visszanézni” ötleteit. AutoCad akkoriban még nem létezett, az Apple számítógépek és a számítástechnika hőskorát éljük…

Gay úgy döntött beruház egy Apple II-be, és megpróbál valamit tenni az ügy érdekében: elkezdett BASIC-ban programozgatni. Első szoftvere egy Space Invaders átírat volt, ennek ugyan nem sok köze a grafikához és a 3D tervezéshez, de hát valahol el kell kezdeni…

Később áttért PASCAL-ra (ez fejlettebb programozási nyelv, mint a BASIC), és végül elkészült a világ egyik első „rajzolószoftvere”, a SuperPaint. Közben Gay elkezdett járni a helyi Mac-rajongók összejöveteleire. Itt találkozott egy másik Apple-rajongóval, Charlie Jacksonnal. Jackson fantáziát látott a SuperPaintben és Gay játékötleteiben (Jonathant ugyanis a grafika mellett a játékok készítése is nagyon foglalkoztatta), és úgy döntött: vásárol egy 10 ezer dollár értékű (akkoriban az hatalmas összeg volt) LISA-t (az Apple egyik ős-számítógépe) a fiatalember számára. Gay ezen a gépen már teljes erőbedobással eshetett neki a programozásnak.

Nemsokára megszületett az Airborne! Nevű játék (a SuperPaint fejlesztését Jonathan félretette egy ideig), ez volt az első számítógépes játék a világon, ami (akkori szemmel nézve) folyamatos animációt és „szkrollozást” produkált, ráadásul szintén az első játék volt, ami digitalizált hangokat használt.  A játék igen szép sikereket ért el: Gay és Charles befektetései hamar megtérültek. Később még egy játék született, „DarkCastle” néven, ez még nagyobb siker lett – Jonathan immár elegendő anyagi biztonsággal és függetlenséggel rendelkezett ahhoz, hogy elővegye régi álmát, a „gyors és reszponzív 3D-s rajzolóprogramot”; ahogyan ő nevezte. Elkezdte fejleszteni a SuperPaint II-t.  Az új verzió már C++-ban készült, Macintoshra és Windowsra egyaránt.

 

Az elkészült projekt neve végül Intellidraw lett, legfőbb erőssége az volt, hogy a megrajzolt alakzatokhoz és objektumokhoz „viselkedést” is lehetett rendelni. Bár még messze volt az igazi Flash-től, az alapötlet már körvonalazódott. Nem egyszerű rajzolószoftverre van szükség, hanem egy multimédia-szerkesztőre, ahol a rajzok/képek/vektorgrafikák tulajdonságokkal rendelkeznek, és interaktív módon programozhatók. Az eredeti elképzelés szerint ezeket a megoldásokat látványos bemutatókhoz és prezentációkhoz érdemes használni – hogy később ebből játékok és weboldalak lesznek, arra még maga Jonathan sem gondolt.

Charles és Jonathan 1993-ban megalakítja a FutureWave Software nevű céget. Alapvető céljuk: olyan szoftvercsomagot készíteni, amelynek a segítségével olyan könnyen lehet a számítógépen rajzolni, mintha csak papíron, ceruzával tennénk ugyanezt.

1995-ben megjelent a SmartSketch, ezzel a szoftverrel már animációkat is lehetett készíteni, sőt már a webre is lehetett publikálni azokat, igaz ekkor még JAVA renderelést használtak. A szoftver fejlődése során Jonathan többször is átnevezte a projektet: így lett belőle SmartSketch Animator, később CelAnimator, végül FutureSplash Animator.

 

Érdekesség, hogy 1995-ben Charles és Jonathan megpróbálta eladni a FutureSplash Animatort John Warnocknak, az Adobe-nál, John azonban nem látott fantáziát a dologban, és a felvásárlásból nem lett semmi. Mint tudjuk, később az Adobe a Macromediától mégiscsak megvette a Flash-t; valószínűleg kicsivel nagyobb összegért… De ne hibáztassuk Warnockot, hiszen senki nem láthat a jövőbe.

1996-ra a FutureSplash elég népszerű volt: a Microsoft az MSN interaktív felületéhez ezt a megoldást választotta, de a Disney Online is a felhasználók között volt. 1996 decemberében a Macromedia felvásárolta a FutureWave-et, és vele együtt a FutureSplasht is. Jonathan is átkerült a Macromédiához, és onnan folytatja a projekt útjának egyengetését. A FutureSplash-t átnevezték Macromedia Flash 1.0-ra, és megkezdődhetett a Flash világhódító útja.

A történet innentől már ismert: napjainkban rengeteg web- és játékfejlesztő használja a Flash-t, becslések szerint a világon minden második gépen van telepítve egy flash-lejátszó. 

Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.