Tech techline.hu 2011. május. 26. 05:00

Kipróbáltuk - Fable III: Uralkodni nehéz

A Star Wars rajongók valószínűleg elégedetlenek lennének: ha két részt sikerült filmre vinni, akkor a középső (szerény...

A Star Wars rajongók valószínűleg elégedetlenek lennének: ha két részt sikerült filmre vinni, akkor a középső (szerény véleményünk szerint legjobb) epizód miért csak képregényben érhető el? De hogy jön ez ide?

Nos, az analógia a Fable sorozat kapcsán merült fel bennünk: a leírhatatlan és kimondhatatlan nevű játékfejlesztő-pápa, Peter Molyneux úgy döntött, hogy a PC-sek kapnak a Fable nevű játékból, de a Fable II-ből már nem. Ez utóbbi csak XBOX-ra jelent meg – hogy aztán idén nyáron kezünkbe vehessük a Fable III-at.

A trilógia tehát csak konzolon teljes, azonban Peter mentéségre szolgáljon, hogy a Star Warsszal ellentétben ennek a trilógiának a darabjai elég lazán kapcsolódnak egymáshoz, sőt igazság szerint a második rész exkluzív „konzolosításáról” sem csak ő tehet, inkább a Microsoft kavart bele a történetbe.  Annak, aki nem lenne otthonos a Fable világában, elmondjuk: ez egy szerepjáték-sorozat, az első rész (PC-n „Fable: The Lost Chapter” néven érhető el) hatalmas várakozásokkal és a szerepjáték-műfaj megreformálásának ígéretével jelent meg a piacon. Hírnevét is ennek köszönheti: no nem azért, mert sikerült a reform és s forradalom, inkább azért, mert nem sikerült. Molyneux azóta is a „beteljesítetlen ígéretek” leghíresebb játékfejlesztője. A Fable esetében ígért fűt-fát, azután később rájött, hogy itt bizony technikai korlátok is vannak, de akkor már késő volt: a még meg sem jelent játékot már agyon-hájpolták a internetezők; lengyel barátaink esetéből okulva tudhatjuk, hogy ez mennyire egészségtelen dolog…  

A Fable a rengeteg meg nem valósított ígéret ellenére nem lett bukás: egy kellemes és sikeres kis kalandjáték, jellegzetes hangulattal és grafikával, sőt a mai napig az egyetlen játék, amelyben ún. „evolving hero”, azaz fejlődő hős van. Ez annyit tesz, hogy a játék során általunk alakított hős öregszik (gyerekként indulunk, és kb. hatvanévesen fejezzük be a játékot). A Fable sorozat jellegzetessége a változó főhős technika: ha mindenkin segítünk, jóságos kinézetünk lesz, míg a rosszalkodó hősök ijesztő külsőt öltenek. Ha sokat kardozunk, hatalmas vállaink, lesznek, viszont ha inkább a varázslatokat részesítjük előnyben, nyúlánk és sápadt hősünk lesz. Hősünk bőre barna lesz, ha inkább nappal kalandozunk, és fehér, ha éjszakai küldetéseket vállalunk, sőt virtuális sebhelyeket is szerzünk. A sorozat védjegye ezen kívül még a változó és a főhősre reagáló világ (pl. ha megölünk valakit vagy megnősülünk/elválunk, akkor a virtuális falvak lakói hetekig pletykálnak rólunk), illetve a küldetések mellett ott van a rengeteg elfoglaltság. A Fable-világokban mindig szabadon barangolhatunk (szinte „élhetünk”): vehetünk házat, beköltözhetünk, megnősülhetünk, gyerekeink lehetnek, kocsmába járhatunk, horgászhatunk és igen, szexelhetünk is. (Nem a Fable sorozat az egyetlen, ahol ezt megtehetjük). 

Hosszas várakozás után (a konzolosok már régóta élvezhették) most végre megszületett a harmadik rész (második rész továbbra sem lesz, punktum) PC-s átirata is, a Microsoft jóvoltából. Ígéretük szerint nem sima konzol-portot kapunk, hanem kifejezetten „PC-re átírt” verziót, ez azonban csak marketing-duma, ne dőljünk be: port ez a javából, igaz a korrektebb fajtából. A portolás rendes iparos munka, egyedül az ilyenkor szokásos optimalizálatlanság miatt panaszkodhatunk: a játék nem olyan szép, mint amennyire eszi a hardvert; hát ez van. A portok már csak ilyenek. Ezt leszámítva viszont nincs gond az átirattal: van egérkezelés a menükben, nincsenek konzolos anomáliák, ráadásul mindenféle nyelveken kapunk feliratokat, még magyarul is, ráadásul igényes honosítással.

A játék a főhős (aki immár lehet férfi és nő is, ezt a játék elején választhatjuk ki) trónra kerülésének történetét mondja el: a játék első felében harcolunk a trónért, míg második felében a trónon csücsülve hozzuk a nehéz döntéseket. Ekkor jövünk rá, hogy uralkodni nem könnyű: sokszor nincs „jó” döntés, sőt előfordulhat, hogy meg kell szegnünk a játék első felében tett ígéreteink egyikét, annak ellenére, hogy nem szeretnénk…  Túl sokat nem szeretnénk spojlerezni: maradjunk annyiban, hogy a történet elég érdekes, és az uralkodás szál behozásával elég újszerű ahhoz, hogy lekösse a játékost. Főhősünk most is „evolving hero”, ha sokat kapunk a csatában, akkor tele leszünk sebhelyekkel, ha répát és gyümölcsöt eszünk, karcsúak leszünk, ha pedig húst, akkor túlsúlyosak. Ha sok jót teszünk, az emberek (bocsánat, NPC-k) üdvözölnek, ajándékkal kedveskednek és aláírást kérnek tőlünk, ha gonoszak vagyunk, akkor rettegnek és menekülnek előlünk.

A sorozat harmadik epizódja hozza a szokásos „fable-érzést”: ha valaki szerette és szereti a sorozatot akkor nem fog csalódni, viszont aki idegenkedik az ilyesfajta „akció-kalandjáték-lebutított-rpg” stílustól, az a harmadik rész kapcsán sem fogja megszeretni a Fable világát.

A „lebutított” jelen esetben nem biztos, hogy negatív jelző: vannak komoly, felnőttes szerepjátékok, rengeteg statisztikával, százoldalas útinaplóval és menük/opciók tömkelegével, és van a Fable: ami egy játék, azon belül is a játékosabb fajtából. Ha a „jaj istenem, de lebutították az RPG-stílust” dühöngés helyett elmerülünk benne, és élvezzük a humoros és érdekes sztorit, a látványos harcokat és az elég nagy szabadságot, akkor meglepődve fogjuk észrevenni, hogy az idő röpül, mi pedig fantasztikusan szórakozunk. És nem erre való egy játék?

Hirdetés
hvg360 Lőrincz Tamás 2025. január. 06. 06:30

A választás időpontjánál is fontosabb, telik-e osztogatásra a Fidesznek, miközben a kilátásoknál csak a közhangulat rosszabb

A Tiszának az előrehozott választás témájának napirenden tartása – ezzel együtt leginkább annak elkerülése – mellett a pártépítés lesz a legfőbb feladata 2025-ben, a Fidesznek pedig a gazdaság felpörgetése és saját táborának megtartása. Mi vár a magyar politikára és a választókra a most kezdődő évben?