Niklas Zennström (a Kaaza, as Playfire és még sok más internetes project kiagyalója) valószínűleg nem sejtette, hogy...
Niklas Zennström (a Kaaza, as Playfire és még sok más internetes project kiagyalója) valószínűleg nem sejtette, hogy egyik kedvenc találmánya, a Skype, az egyik legtöbbször gazdát cserélő internetes szolgáltatás lesz majd. Hogy egészen pontosan hogyan és ki is találta ki a Skype-ot, illetve mitől lett olyan népszerű amilyen, azt részletesen megírtuk átfogó, „Skype történelem” írásunkban.
Szegény Skype-ot annyiszor eladták/megvették már, hogy nem is lenne semmi különös a 2011. május 10-én bejelentett tranzakcióban, ha nem a Microsoft lenne a vevő! Az MS több mint harminc éves fennállásának legnagyobb üzleti tranzakcióját hajtotta végre a 8,5 milliárd dolláros felvásárlással.
Az internetezők, elemzők és az egész IT szakma felbolydult a hír hallatán, leginkább azért, mivel a tranzakciónak nem volt különösebb előzetes jele. Az elemzők most a Skype jövőjét boncolgatják (mindjárt kitérünk erre is), a szakma az MS „internetre betörését” prognosztizálja, az internetezők pedig többnyire ijedten olvasgatják híreket, mondván „mi lesz most kedvenc csevegőnkkel?”
Nos, haladjunk szép sorjában! Először is nyugtassuk meg a netezőket: a blogokon és fórumokon olvasható riasztó híresztelésekkel ellentétben egyelőre semmi nem lesz. Kedvenc csevegőnk jó darabig ugyanúgy fog működni, mint eddig: maradnak a szolgáltatások, a kliens sem fog átesni különösebb ráncfelvarráson. Az egyetlen változás annyi lesz, hogy a Microsoft előbb-utóbb telepakolja a csevegőt reklámokkal – eleinte főleg XBOX és Live! reklámokat láthatunk majd, de később valószínűleg külsős hirdetések is megjelennek majd. A Skype már eddig is tartalmazott reklámokat (pl. a videohívás funkció), így a felhasználókat ez nem érinti különösebben. Mindössze annyi kellemetlenségre kell számítani, hogy a reklámok mennyisége növekedni fog. Ez sajnos már bejelentett tény, Steve Ballmer Microsoft-vezér, és Tony Bates, az immáron „Microsoft Skype Division” leendő vezetője egyaránt megerősítette.
Némi bizakodásra adhat ugyanakkor okot, hogy Neil Steven, a Skype jelenlegi elnöke, a Microsoft Sales Teammel történt egyeztetés után azt nyilatkozta, hogy „bár a reklámok mennyisége növekedni fog, a felhasználók biztosak lehetnek abban, hogy ez nem fog a hívások vagy a szoftver kényelmes használatának útjába állni”. Meg nem erősített hírek szerint reklámok a Skype „csevegős” (tehát nem videohívás, nem VoIP és nem konferencia) részében továbbra sem lesznek.
Reklámok eddig is voltak a Skype egyes részeiben (sőt minden ingyenes internetes szolgáltatásban, lásd. Youtube vagy éppen maga a Google), így egyelőre nem is érdemes ezzel foglalkozni. Sokkal érdekesebb a szakmát foglalkoztató kérdés – és ezzel vissza is kanyarodunk a fentebb említett témához –, mit akar a Microsoft a Skype-pal, miért ért meg nekik rekord összeget az internetes telefonszolgáltató felvásárlása?
A megoldás egyszerűbb, mint gondolnánk: az MS ugyanis évek óta képtelen betörni a netes piacra. Ezzel még nem is lenne gond, hiszen az operációs rendszerek világában továbbra is egyeduralkodó pozícióban vannak, a világ azonban már nem az operációs rendszerek irányába halad, hanem az internet felé (felhők, online rendszerek stb.) Ezzel együtt az újabb generációs felhasználók (még inkább a jövő generációi) életében már nem fog akkora szerepet játszani a Windows vagy az Office, mint a jelenlegi 25-50 éves felhasználóknak. Őket a szakmában „első generációs netezőknek” hívják, ami annyit tesz, hogy amikor ők születtek, még nem volt internet.
Az elkövetkező generációknak azonban már nem a Windows lesz a fontos, az internet nem újdonság lesz nekik, hanem mindennapi eszköz. Windows, Office, taszkmenedzser és „regisztri” helyett ők már olyanokkal foglalkoznak majd, mint a cloud (felhő – azaz interneten keresztül működő gép/szoftver/operációs rendszer), a hozzávaló „dummy” operációs rendszer (esetleg éppen a Chrome OS?) , interneten telepítés nélkül futtatható és használható játékok és persze csevegés, videomegosztás és telefonálás. Utóbbi szintén a neten keresztül.
Mindezen dolgokat jól tudja az MS is, és az utóbbi években rengeteg csatornán keresztül próbált betörni a netes piacra, és kilépni az „operációs rendszer/irodai szoftver” szerepkörből. A leghíresebb példa internetes keresőjük, a közepesen sikeres Bing! Ennél jóval látványosabb sikereket értek el a fiatalokat megcélzó Live! hálózattal, sőt az XBOX Live közösségi hálózat – ha nem is akkora, mint az éppen mostanában nagyott bukott PSN – is jelentős nyitás volt a második generációs netezők felé. A Microsoft tehát tudja és érzi, hogy merre kell haladnia, ebben a „nyitásban” pedig az eddigi legnagyobb és legsikeresebb megmozdulásuk a Skype felvásárlása volt. Igaz, nem volt olcsó, de mostantól a Microsoft a világon minden tizenkettedik netezőt egy mozdulattal el tud érni (ennyien használjuk ugyanis a Skype-ot). És el is fog – már idén nyáron látni fogjuk az XBOX és Live! promókat és reklámokat beszélgetéseink közben.
A blogokat és fórumokat tallózgatva további izgalmas okfejtéseket találhatunk.
Érdekes kérdés például, hogy vajon mi lesz a Skype OSX verziójával? Vajon tovább fejlesztik azt is? Valószínűleg igen, így előállhat olyan faramuci helyzet is, hogy a Mac felhasználók a Microsofttól kapják a szoftvert… Néhány mókás netező már készített is pár motivációs posztert, mindenféle „Microsoft Skype for OSX! Download now!” feliratokkal…
Még érdekesebb kérdés, hogy mi lesz a Microsoft saját, igen népszerű csevegőjéve,l az MSN-nel? Esetleg össze lesz vonva a kettő? A legérdekesebb kérdés azonban: mit fog kezdeni ezzel az óriási lehetőséggel a redmondi cég? Egy mozdulattal (és pár milliárd dollárral) egyik-napról a másikra elérték az internetezők egy óriási szeletét. Hogyan fog „bemutatkozni” a cég az internetezők széles közönsége előtt új szerepkörében? Nos, nemsokára kiderül, ha rosszul sül el a dolog, akkor még mindig ott a Google Talk… Mit gondol az olvasó?