Ennek ellenére mégis mindenki „skájpozik”.
Ennek ellenére mégis mindenki „skájpozik”. Lássuk, hol tart pillanatnyilag a világ egyik legnépszerűbb csevegője és internettelefonja – de előbb ismerkedjünk meg kicsit történetével is.
Niklas Zennström (az Abba mellett a „másik” leghíresebb svéd exportcikk) az Atomico kockázatibefektető-csoport alapítójának már eddig is rengeteg technológiai és netes újítást köszönhetünk, és remélhetőleg a jövőben még tovább növekszik majd ezek száma. Legújabb projektjük a Playfire már az indulása után több mint 250 000 regisztrációt jegyzett, de olyan fejlesztések felett is ők bábáskodnak, mint a kifejezetten netbookra szánt operációs rendszer, a Jolicloud vagy az iPhone-on, Android telefonokon és Blackberryn egyaránt futó zenemegosztó, az RDIO.
Niklas az Atomico megalapítása előtt is aktív volt: fiatalabb netezők talán még emlékeznek az akkoriban roppant népszerű Kaaza fájlmegosztóra – nos, a szoftvert 2001-ben fejlesztette Niklas és Janus Friis. Az alkalmazás ráadásul rekordtartó is: a Kaaza volt 2003-ban a legtöbbet letöltött szoftver a világon. A zenék és filmek cserélgetése miatt a Kaaza elég nehéz sorsú volt, folyamatosan perelték a lemez- és filmkiadók (a Kaaza volt a tulajdonképpen a torrent elődje), így végül Niklas megelégelte a felhajtást, és eladta a szoftvert a Sharman Networksnek.
Következő projektje még mindig a peer-to-peer alapokra épült ugyan, de már más területen: a kommunikáció és a VoIP kezdte el foglalkoztatni. Így született meg a Skype, ami hamarosan a legnépszerűbb internetes telefonná vált, és bár üzleti modellje eredetileg a fizetős hívásokra épült volna, szinte alig volt felhasználó, aki igénybe vette volna a prémium szolgáltatásokat – ellenben az egész világ előszeretettel használta, ingyen.
Zennström és Friis különösebben nem aggódott a bevételkiesés miatt, általában több peer-to-peer projektet is futtatnak folyamatosan – Niklas a Joltid alapítója és vezetője volt, ráadásul megalapították az Altnetet is, sőt ha valaki emlékszik még az azóta már megbukott Joostra – nos, az is egy Zenströmm/Friis találmány volt.
2005-ben az alapítók eladták a Skype-ot az eBay-nek (2.6 milliárd dollárért) – az már addig is népszerű Skype az eBay támogatásával rakétaként száguldott, már ami a népszerűséget illeti (bevételt ugyanis továbbra sem hozott).
Öt év alatt a legnépszerűbb internetes kommunikációs szoftverré nőtte ki magát, több mint 300 millió felhasználóval. 2009-re az eBay már nagyon meg akart szabadulni az óriási sávszélességet és emberi erőforrást felzabáló, ám bevételt alig produkáló Skype-tól, így egy befektetőcsoport (melynek érdekes módon egyik tagja éppen Zennström) visszavásárolta a szoftvert. 2009 harmadik negyedévére már 521 millió felhasználójuk volt, és először a szoftver történetében még egy kis nyereséget is produkáltak (185 millió dollár).
Hogy mennyire sikeres valójában a Skype? Lássunk pár konkrét számot!
Tavaly a világon 406 milliárd perc nemzetközi hívást bonyolítottak (netes és hagyományos összesen), ebből 54 milliárd perc hívás bonyolódott Skype-on keresztül. Azaz a világ összes távolsági hívásából 13%-ot a Niklas szoftverén keresztül intéztek a földlakók – ez nem rossz eredmény. A Skype felhasználóinak száma évente 150 millióval növekszik (a 2009-es adatok alapján), ez azt jelenti, hogy 410 000 új regisztráció történik naponta, 17000 új regisztráció óránként, 285 percenként, négy új felhasználó másodpercenként.
Minden tizenkettedik ember a földön már letöltötte a Skype-ot. Az egyszerre bejelentkezett felhasználók száma nagyjából 23 millió, ami a világon a legtöbb egyidejűleg bejelentkezett felhasználó, egy szolgáltatáson belül. Becslések szerint a Skype-felhasználók száma 2012-re el fogja érni az egymilliárdot.
[forrás: Wiki, Meettheboss, Atomico]