Tech techline.hu 2011. január. 24. 05:26

Érdekességek és megdöbbentő számok a Youtube-ról

Érdekes módon, a Facebook alapítása, története, sőt maga az alapító személye is  roppant népszerű téma, sőt tavaly...

Érdekes módon, a Facebook alapítása, története, sőt maga az alapító személye is  roppant népszerű téma, sőt tavaly film is készült a történetből. Mindenki ismeri a Zuckerberg nevet, de hasonló a helyzet az Apple vonalon is (ki ne hallotta volna már Steve Jobs nevét?), mint ahogy az is „természetes”, hogy mindent tudunk Gates-ről… Ha azonban a Chad Hurley, Steve Chen és Jawed Karim nevet olvassuk, a legtöbbünknek fogalma sem lesz róla, kik is ők. Sőt, sokan nem tudjuk, ki az a „Niga Higa”, de ha tudjuk is, nem értjük: hogyan lehet ő a leghíresebb a Youtube-on? Érdekes tények és adatok a világ legnépszerűbb videomegosztójáról…

Youtube alapítók - nem vágynak a népszerűségre...

Üzleti szempontból tekintve a Youtube a világtörténelem egyik legsikeresebb terméke: megalakulása után kicsivel több, mint másfél évvel máris felvásárolta a Google, 1,65 milliárd dollárért. Az egész fejlesztés három barát (mindhárman Paypal alkalmazottak voltak, de nem sokáig) egy apró problémájából indult ki: Steve Chen, az egyik alapító „pótszilveszter” partit rendezett 2005 elején. Az itt készült mókás videofelvételeket akarta egymás között megosztani a három barát, de semmilyen megnyugtató online módszert nem találtak, eltekintve az akkoriban rendelkezésre álló „feltöltöm valamilyen tárhelyre, kiírom DVD-re,” és hasonló megoldásoktól.

Ekkor fogalmazódott meg az ötlet, hogy kellene egy olyan oldal, ahol a mozgóképes tartalmakat úgy lehet megosztani egymással, hogy ne kelljen letölteni, küldözgetni, csomagolgatni. Ha most azt várjuk, hogy egy igazi amerikai sikertörténet következik a három jó barát összekuporgatott pénzéből indított világmegváltó vállalkozásról, akkor tévedünk: a Youtube kőkemény üzleti vállalkozás volt, már az első pillanattól kezdve. Szó sincs tehát kollégiumi szobákban zajló „hobbi” fejlesztgetésről (mint például a Facebook vagy a Napster esetében). A három alapító már a kezdetektől látta az óriási üzleti és kitörési lehetőséget, így a Youtube alapításához az IT-körökben jól ismert Sequoia Capital segítségét kérték. A Sequoia támogatta többek között a Paypal (de még a Google) létrejöttét is, így Chad, Steve és Jawed tudták, hogy jó helyen kopogtatnak ötletükkel.

Az első Youtube videó - az egyik alapító az állatkertben

A befektető 11,5 millió dollárt tartott érdemesnek a srácok „videomegosztós” ötletébe pumpálni. A fiúk kibéreltek egy irodát San Mateóban (Kalifornia) - egy pizzéria és egy japán étterem felett, a legenda szerint azért, hogy ne kelljen sokat mászkálni a gyorskajáért. 2005. február 14-én aktiválták a „youtube.com” domain nevet, és elkezdődött a munka. Érdekesség, hogy a fényűzés soha nem volt jellemző a cégre, és ez egészen máig így van: bár a pizzéria feletti lakásból elköltöztek, nem viszik túlzásba a csillogást. Az alábbi képen látható, viszonylag szolid és nem is különösebben nagy irodaházban székelnek Kaliforniában, jelenleg is.

Youtube székház Kaliforniában - semmi felhajtás

A világ első Youtube videója 2005. április 25-én este nyolc óra huszonhét perckor került fel az internetre – innen számoljuk a videomegosztás új korszakát. A szóban forgó filmecske tizenkilenc másodperc hosszú, a címe, „Me at the zoo” (én az állatkertben), és az egyik alapítót, Jawedet láthatjuk a San Diegóban található álltakertben, a mögötte látható elefántokról hablatyol.  A pár másodperces filmecske nézettsége elég jó (a cikk írásának pillanatában több mint négymillió megtekintés), de tekintve, hogy a videó szinte már kultikus, ez talán nem is meglepő. Érdekesség, hogy Jawed, bár van saját Youtube csatornája, mégis összesen csak hét videót töltött fel az évek alatt. A suszter és az ő cipője ugyebár…

A nagyközönség számára először 2005 májusában lett elérhető a Youtube, egy nyilvános bétateszt formájában. 2005 novemberében pedig megtörtént a hivatalos indulás is – mindenféle különösebb csinadratta vagy reklámkampány nélkül, szépen, csendben. Reklámra, marketingre és sajtótájékoztatókra nem is volt szükség: a netezők maguk „terjesztették az igét” – alig fél évvel később már napi hatvanezer filmecskét töltöttek fel a felhasználók. 2006 elejére már több mint százmillió videót néztek meg naponta az érdeklődők, ez utóbbi szám 2010 májusában már tizennégy milliárd volt, és a növekedés valószínűleg tovább folytatódik.

Őket látták a legtöbben a világon...

A Youtube a comScore felmérése szerint pillanatnyilag a legnagyobb internetes „műsorszolgáltató”, a piac negyvenhárom százalékát birtokolja. Ha érdekes számokkal és tényekkel akarunk dobálózni (és miért ne?), akkor a Youtube tökéletes virtuális táptalaj lehet: megdöbbentő számokban nincs hiány! Lássuk!

A világ leghíresebb Youtube-használója (aki fényesen megél abból, hogy videókat készít, ezzel persze nincs egyedül), a „Niga Higa” nevű felhasználó, több mint hárommillió „előfizetővel”, hatszázmilliót is meghaladó nézettséggel. Ha kíváncsiak vagyunk rá, hogyan lehet fényesen megélni a Youtube videókból, valamint szeretjük a Niga Higa-féle humort, akkor a srác weboldalán minden infót megkapunk.

A második leghíresebb (és ebből adódóan leggazdagabb, hiszen a kettő a Youtube-on összefügg) híresség és „előadó” Fred. Fred csatornájának több mint kétmillió előfizetője van, teljes nézettsége pedig még az első helyezett Niga Higát is elhagyja: kicsivel több, mint hétszázmillió letöltéssel büszkélkedhet a sokak szerint jó humorú srác.

A harmadik legnézettebb csatorna, a „Shane Dawson TV” szintén kétmillió feletti rajongói bázissal.

A világ leghíresebb, legtöbbször megtekintett videója, a híresztelésekkel ellentétben nem Susan Boyle, nem is a Star Wars kölyök és hasonlók (ezekről a mémekről részletesen már írtunk itt) -   a maga 273 milliós nézettségével a „Charlie megharapta az ujjamat” című filmecske bitorolja a minden idők legnézettebb internetes videója címet. A film 56 másodperc hosszú, és egy babát látunk, amint megharapja egy másik kölyök ujjacskáját… uhm. A részletesebb elemzésébe ne menjünk bele, úgy látszik, mi, netezők erre vagyunk fogékonyak – a filmecske mellesleg egy vírusvideó (viral-marketing), tehát még csak nem is igazi jelenet, tulajdonképpen egy előre megrendezett reklám. Egyes források szerint a legnézettebb videó Justin Bieber egyik klipje (több mint négyzászmillió találat), de mivel ez egy hivatlalos, a kiadó által is reklámozott és nem egy felhasználó által feltöltött (vagy vírusmarketing) videó, sokan nem számolják bele a "toplistába".

Ha a "hivatalos" videókat nézzük, akkor Justin után a második legnépszerűbb videó jelenleg (a helyzet ugyanis előbb utóbb változni fog) Lady Gaga „Bad Romance” című, mellesleg elég kellemesen fülbemászó dalocskája, a maga 360 milliós nézettségével. További érdekes számok és statisztikák a Youtube-ról itt találhatók.
 

Hirdetés