Virtuális hóeséssel segítik az égési sérülteket
A súlyos égési sérülést szenvedett betegek fájdalmait egy speciális virtuális valóság program segítségével hatékonyan enyhíthetik.
Az Ars Technica értesülései szerint a Snow World nevű játékot olyan háborús veteránok terápiája során használják fel, akik a harctéren szenvedetek égési sérülést. Az ilyen típusú sebesülések rendkívül fájdalmasak ám sokszor a hónapokig tartó kezelés maga nagyobb kínokat jelent. A rendszer fejlesztői szerint az úgynevezett „teljes elmerülést” (full immersion) biztosító virtuális világ használatával el lehet vonni a páciensek figyelmét a sebek tisztítása, vagy a fizikoterápiás kezelés közben.
A kínzó fájdalom kényelmetlenséggé változik a játék használata során © arstechnica.com |
A virtuális világot Hunter Hoffman, a University of Washington virtuális valósággal foglalkozó kutatóintézetének igazgatója fejlesztette ki David Patterson pszichológussal együtt. Utóbbi a Harborview égési sérülteket ápoló központ rehabilitációs vezetője. A szoftvert eredetileg megégett gyerekek számára tervezték, azonban most sérült katonákon tesztelik a módszert, eddig a kutatók várakozásait felülmúló eredményekkel.
Bár a szerkezet ijesztően néz ki, lehetővé teszi a katonák számára, hogy fekve maradjanak a kezelés során.
Az égési sérülések csaknem folyamatos fájdalmat jelentenek a sérült számára, akiknek sokszor a végtagok átmozgatásával járó fizikoterápia még intenzívebb kínokat okoz. Azok a páciensek azonban, akiket a Snow World használata során kezeltek, kevesebb fájdalomról számoltak be, valamint arról, hogy izmaik ellazultak ezért könnyebben tudták mozgatni végtagjaikat. Ezen kívül kevesebb fájdalomcsillapítóra volt szükségük, ezért hosszabb ideig voltak éber állapotban.
„Érdemes tovább vizsgálni az égési sérült katonák efféle kezelésének kiterjesztését, mivel sok esetben az ő esetükben annyi fájdalomcsillapítót kell alkalmazni, hogy akár napokon keresztül nincsenek maguknál” – magyarázta Christopher Maani az amerikai hadsereg Sebészeti Kutatóintézetének vezető aneszteziológusa. „Emiatt kevésbé hatékonyan lehet velük kommunikálni.”
A Snow World lényege, hogy egy három dimenzióban megjelenített havas ösvényen kell haladnia a játékosoknak, ahol hógolyókkal kell dobálniuk a célpontokat. A virtuális valóságot előidéző sisaknak köszönhetően nem látják magát a kezelést és a célzásra koncentrálnak a fizikai kényelmetlenség helyett. A hideg környezet ábrázolása pedig elvonja a figyelmüket az égető fájdalomról. A fejlesztők szerint ez a technológia nem csak a pácienseknek, de a velük dolgozó orvosoknak is nagy segítséget jelent.
„A betegek sokszor sírnak, sikítanak, vagy könyörögnek azért, hogy hagyjuk abba amit cisnálunk” – magyarázta egy klinikai ápoló. Maani hozzátette, az betegek és az ápolók között is szorosabb kapcsolat alakult ki, mivel a kevesebb fájdalomcsillapító miatt többet tudnak kommunikálni egymással.
Az egyik páciens szerint – aki másod-, és harmadfokú égési sérüléseket szenvedett Irakban, amikor páncélozott járművét telibe találta egy rakéta – a virtuális valóság nélkül a kezelések során kizárólag a kínzó fájdalomra tudott koncentrálni, azonban a Snow World használata közben szinte egyáltalán nem érezte, hogy tisztítják a sebeit. Egy 1-10-es skálán az előbbi esetben 8-assal értékelte a fájdalom szintjét, míg a játék használata során ugyanez jóval enyhébb, 2-es besorolást kapott.