Virtuális világban tréningeznek a jövő mentősei
Brit egyetemek a Second Life virtuális világát használják, hogy a mentőtisztnek tanuló diákokat részletesebb képzésben részesítsék.
Az egyik szituációban egy ittas cukorbeteget kell ellátniuk a hallgatóknak © secondlife.com |
A különböző helyszíneken fellelt esetek helyszíni kezelése után a diákoknak el kell dönteniük, hogyan emeljék be a betegeket a mentőautókba, majd egy GPS-készülék segítségével el kell navigálniuk a legközelebbi kórházba, ahol jelentést kell leadniuk az esetről. A riportokat a rendszer e-mailben eljuttatja
az oktatóknak, akik értékelhetik a hallgatók teljesítményét.
Dr. Ahmed Younis, a program egyik vezető tanára szerint a módszer érdekessé teszi a diákok számára a tanulási folyamatot, emellett biztonságos környezetben teszi lehetővé számukra az újonnan szerzett ismereteik gyakorlását.
„A legfontosabb tényező, hogy a gyakorlás közben még hibázhatnak, később, a való életben erre már nem lesz lehetőségük” – magyarázta az oktató. „Ha pedig hibáznak, a későbbiekben sokkal jobban igyekeznek, hogy ne kövessék el még egyszer ugyanazt a ballépést.”
Dr. Younis szerint a virtuális világban gyakorló diákok 90 százaléka úgy nyilatkozott utólag, a Second Life segítette a tanulási folyamatot és a való életben fellépő eseteknél már sokkal rutinosabban tudnak ennek köszönhetően cselekedni, mint korábban.
„Bár nem olyan, mint az éles bevetés, de ez az eddigi legjobb helyettesítő módszer” – nyilatkozta a BBC-nek James Lafferty másodéves hallgató. „Bármit teszünk, annak következményei vannak, ha például beadunk egy gyógyszert és nem a megfelelő anyagot választjuk, valami rossz fog történni. Nagyon jó tanulási módszer ez, jóval hatékonyabb, mintha jegyzeteket olvasgatnánk.”
Az oktatóprogram öt eset kezelését teszi lehetővé, köztük egy metróállomáson bekövetkező incidenst, ahol a páciensnek feltehetően szívrohama van.
„A mentőtiszt-hallgatókat sokszor helyezik ki különböző helyszínekre, amely az ország bármely pontján lehet, ezért csak ritkán tudnak személyesen találkozni társaikkal és oktatóikkal” – magyarázta Emily Conradi, a St. George’s e-projektjeinek vezetője. „A Second Life segítségével azonban a hallgatók együttműködési készsége is fejlődik, s közösen dönthetik el, hogy egy adott szituációban mit tegyenek.”
Az online módszerrel a közeljövőben további területek – például fizikoterápia, vagy szülészet – hallgatói számára is elérhetővé tennék a virtuális világ nyújtotta gyakorlási lehetőségeket.