2008. február. 01. 14:56 MTI/hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. február. 01. 14:55 Tech

Összeolvadhat a Microsoft és a Yahoo, a Motorola mobiljai eltűnhetnek

A Microsoft hivatalosan is felvásárlási ajánlatot tett a Yahoo-nak, miközben a hordozható készülékek piacának harmadik legnagyobb szereplője, a Motorola mobiltelefon-üzletága felszámolását fontolgatja

A Microsoft vásárlási
terve mindent felülír

Az amerikai határidős indexek erőteljes emelkedését eredményezte - az S&P futures többlete több mint megháromszorozódott - a Microsoft Corp. bejelentése arról, hogy 44,6 milliárd dollárért meg akarják szerezni a Yahoo Inc internetes média társaságot.

A Yahoo árfolyama 53,8 százalékkal emelkedett az elektronikus kereskedésben, míg a Microsoft árfolyama 2,2 százalékkal csökkent.

A kereskedők megítélése szerint ez a hír "mindent felülír", elhomályosítja a Google tegnapi, meglehetősen kedvezőtlen eredmény-beszámolóját is.

A határidős indexek közül az S&P 500 futures 10,40 ponttal nőtt; 122 pontot nyert a Dow futures, 15,50 ponttal jutott magasabbra a Nasdaq 100 futures.

A Microsoft-Yahoo fúzióról már jó ideje terjengtek a pletykák, most azonban a redmondi cég hivatalosan is ajánlatot tett a keresőt üzemeltető vállalat felvásárlására. A 44,6 milliárd dolláros készpénzből és Microsoft részvényekből áll, 31 dollárt kínál a Yahoo részvények darabjáért.

A Microsoft szerint az online hirdetési lehetőségek jelentik az egyik legfontosabb olyan tényezőt, amely miatt rászánták magukat a lépésre. A két cég frigyével így létre jöhet az első olyan vállalat, amely érdemben próbálhatja meg felvenni a versenyt – legalábbis az online reklámpiaci részesedést tekintve – a Google-lal.

Bill Gates cége már korábban is érdeklődött a Yahoo iránt, ugyanis már 2007 májusában felröppentek olyan hírek, amelyek szerint a Microsoft tárgyalásokba kezdett a keresőcég felvásárlásáról.

Mindeközben csütörtök este a Motorola közleményt adott ki, mely szerint vizsgálja a cég "stratégiai és szerkezeti átszervezésének" lehetőségét. A lehetőségek között ott van a "mobiltelefon divízió leválasztása a többi üzletágról."

Az ultravékony Razr készüléksorozat sikere ellenére a Motorola piaci részesedése gyors ütemben csökken; tavaly a másodikról a harmadik helyre csúszott a Samsung és a piacvezető Nokia mögé.

Részvényesek több mint egy éve sürgetik a cég feldarabolását, így például Carl Icahn is, aki 3,3 százalékos pakettet birtokol.

"Hónapok óta szorgalmazom a mobiltelefon üzletág leválasztását, és örömmel látom, hogy a Motorola végre vizsgálja a javaslatot" - nyilatkozott a multimilliárdos befektető, aki egyébként helyet kér magának az igazgatótanácsban.

Piaci elemzők szerint a Motorola technológiája nem felel meg a multimédiás alkalmazásokra vonatkozó európai és amerikai fogyasztói elvárásoknak, és versenyképtelen a fejlődő országokban, ahol olcsó készülékekre van igény.

A mobiltelefon divízió értékesítéséről korábban számos spekuláció látott napvilágot a japán Nomura International befektetési bank egy elemzőjének feljegyzése nyomán, amelyből az derült ki, hogy egy kínai cég megvásárolná az üzletágat.

2007 utolsó negyedévében a Motorola profitja 84 százalékkal 100 millió dollárra (17,3 milliárd forint) csökkent. Razr típusú készülékből ugyan világszerte több mint 50 millió kelt el, újabb sikermodellt azonban nem tudtak kihozni. A mobiltelefon-értékesítés a 36 milliárd dolláros összbevételnek nagyjából a felét teszi ki, de a 12 százalékos mobilpiaci részesedés már csak a fele a Razr sikerének csúcsán, 2006-ban mért szintnek.

A mobiltelefon részleg leválasztása, eladása után a cég a rádiótechnikára, a hálózati berendezésekre és a háztartási elektronikai készülékek fejlesztésére koncentrálhat - áll a londoni The Guardian honlapján megjelent jelentésben.