2007. július. 12. 11:20 MTI Utolsó frissítés: 2007. július. 12. 11:12 Tech

Vízfelületen sikló repülőgépet fejlesztenek Kínában

Kínai mérnökök néhány méterrel a víz felett repülő, úgynevezett párnahatás-repülőgépeket (Wing-In-Ground, WIG) terveznek, amelyek - a hagyományos repülőgépekhez képes - sokkal gazdaságosabb módon képesek repülni.

Az új repülőgépek akár fél méterrel a víz felett, 300 kilométeres óránkénti sebességgel repülhetnek, rakományul pedig legfeljebb 4 tonna lehet. "Olyan biztonságosak, mint a hajók, sebességük viszont ötször nagyobb" - mondta Hszü Cseng-jü (Xu Zhengyu) egyetemi docens, a Sanghaji Tungcsi (Tongji) Egyetemen működő kutatócsoport alelnöke.

"A párnahatás-repülőgépek további előnye, hogy a hagyományos repülőgépekhez képest sokkal több terhet képesek szállítani, míg üzemeltetésük feleannyi üzemanyaggal, feleannyiba kerül" - tette hozzá.

Orosz ekranoplan
© vincelewis.net
A nemzetközi szaknyelvben ekranoplánként is ismert repülőgépek közvetlenül a vízfelszín - esetleg sima földfelszín - felett, a párnahatást hasznosítva repülő speciális légi járművek. Lényege az, hogy közvetlenül a föld-, vízfelszín felett haladva a repülőgép szárnyán keletkező felhajtóerő nő, a légellenállás pedig csökken. A felhajtóerő azért növekszik, mert a felszín közelében, amikor a repülés magasság kisebb, mint a szárny fesztávolsága, akkor a szárny alsó felén nagyobb lesz a nyomás, így növekszik a felhajtóerő.

Hszű szerint az új gépek a polgári célú repülésen kívül katonai és határrendészeti feladatokra is alkalmasak. A Tungcsi Egyetemen 50 férőhelyes WIG-ek kifejlesztését tervezik 2013-ig, 2017-ig további 200 darab, nagy teherbírású gép legyártását helyezték kilátásba. A kínai kormány által támogatott három géptípust tartalmazó listán az ekranoplán gépek is szerepelnek - mondta Hszü. A kínai polgári repülésügyi hivatal azonban még nem hagyta jóvá az ilyen alacsony magasságban való repüléshez szükséges repülésügyi szabályzatot, és ez még problémát jelenthet.

Hirdetés