2007. március. 20. 13:58 MTI Utolsó frissítés: 2007. március. 20. 13:57 Tech

Napelemes repülőgéppel kerülik meg a Földet

A Solar Impulse elnevezésű, új, napkollektoros repülőgép, amellyel Bertrand Piccard körül akarja repülni a Földet, 80 méter fesztávolságú szárnyakon siklik majd.

A Solar Impulse látványterve
© ESA
A terveket hétfőn mutatták be Zürichben annak kapcsán, hogy Piccard bejelentette: napkollektoros repülőgéppel akar új rekordot felállítani.
 
A repülőgép építését egy hónapon belül megkezdik, a költségek hetven millió euró körül alakulnak, vagyis több mint 17 milliárd forintba kerül a napelemes repülőgép prototípusa.
 
A tervek szerint a gép öt nap alatt repüli majd körül a Földet, de az egyes kontinenseken leszáll. A repüléshez annyi fotovoltaikus elemet kell felszerelni a szárnyakra, hogy éjszaka is elegendő energiát kapjon a motor. A gépnek emiatt akkora szárnyai lesznek majd, mint a valaha épített legnagyobb utasszállító gépnek, az Airbus A380-nak: fesztávolságuk 80 méter lesz, és az egész szárnyfelületet beborítják a napelemek: ennek ellenére a gép lassú mozgású lesz és csupán egyetlen embert tud majd szállítani.
 
A kísérlet célja az, hogy bebizonyítsa, a megújuló energiák használata a közlekedésben is célravezető lehet. A repülőgép a levegőben egy vitorlázóhoz hasonlóan mozog majd, ez teszi lehetővé, hogy csak csekély mennyiségű energiát használjon.   Éjszakánként a repülő 12 ezer méteres magasságból háromezer méterre ereszkedik le, hogy energiát takarítson meg. A pilóta speciális ruhát kap, hiszen egyedül lesz a gépen, ezért a ruha azonnal riadót fúj, ha érzékeli, hogy a pilóta el akar aludni. Az első próbarepülés időpontját már jövő évre kitűzték, a cél az, hogy legalább 36 óráig a levegőben maradjon a gép.
 
A világkörüli útra 2011-ben indul majd Piccard, aki nyolc évvel ezelőtt partnerével elsőként egy hőlégballonon már körülrepülte a világot. A mostani utazás előtt azonban vár rá még egy feladat: meg kell szereznie a pilótaengedélyt, ugyanis a hőlégballonnál erre nem volt szüksége, - olvasható a Bayerischer Rundfunk bajor közszolgálati rádió internetes portálján.