2006. december. 14. 14:21 hvg.hu Utolsó frissítés: 2006. december. 14. 14:06 Tech

Az internetezők 90 százaléka fogyasztáscsökkentést tervez

Az internetezők közel 90 százaléka gondolja úgy, hogy 2007-ben az idei évhez képest vissza kell fognia fogyasztását – derül ki az NRC Piackutatónak a HVG Online megbízásából végzett november végi felméréséből. Legtöbben az öltözködésre, a kultúrára, valamint a nyaralásra fordított összeget csökkentenék.

A kormány bejelentése szerint 2007-ben átlagosan 4 százalékkal fognak csökkenni a reálkeresetek – az internet használók 57 százaléka ugyanakkor úgy véli, őt személy szerint ennél nagyobb mértékben fogják érinteni a gazdasági megszorító intézkedések. Bizakodónak csupán 4 százalék nevezhető: ők az átlagosnál kisebb reálkereset-csökkenésre számítanak. A budapestiek valamivel jobbnak látják helyzetüket, mint a vidéken élők, és különbség figyelhető meg az egyes életkori csoportok között is: a 30 év alattiak a legoptimistábbak, és a negyvenes éveikben járók látják a legrosszabbnak saját helyzetüket. Utóbbiak 71 százaléka számít arra, hogy reálkeresetének csökkenése meghaladja majd a 4 százalékot.

© hvg.hu
Az internet használók 88 százaléka véli úgy, hogy 2007-ben az idei évhez képest vissza kell fognia fogyasztását – a költségek jelentős lefaragásának szükségességével 47 százalék számol. Érdekes, hogy a nők lényegesen nagyobb arányban gondolkodnak otthoni „megszorító intézkedések” meghozatalában, mint a férfiak: a hölgyek 56 százaléka szerint jelentősen csökkenteni kell a kiadásokat, és csak 8 százalék véli úgy, hogy nincs szükség a fogyasztás visszafogására. A férfiaknál ellenben csupán 40 százalék gondolja, hogy jelentős mértékű takarékoskodásra lesz szükség, 16 százalék viszont úgy véli, minden mehet a megszokott kerékvágásban. A budapestiek, valamint a fiatalok körében szintén az átlagosnál kisebb arányban találunk olyanokat, akik szerint az ideinél nagyobb takarékoskodásra lesz szükség, ám természetesen e csoportokon belül is nagy többségben vannak azok, akiknek várakozásai a fogyasztás visszafogására irányulnak.

Legtöbben – a kiadás-csökkenéssel számolók egyaránt két-kétharmada – öltözködésre-ruházkodásra, kultúrával kapcsolatos termékek, szolgáltatások vásárlására, illetve nyaralásra költenek majd várakozásaik szerint kevesebbet 2007-ben. Élelmiszerre minden második, káros szenvedélyekre viszont csak minden harmadik internetező költene kevesebbet. Legkevesebben a közlekedéssel és a lakhatással kapcsolatos költségeiket tudnák lefaragni – a többség ugyanakkor legalább négy-öt területen is visszafogná jövő évi fogyasztását.

A felmérést az NRC 2006. november 24-28. között végezte 1000 internet-használó online megkérdezésével. Az adatbázist az TNS-NRC InterBus kutatásának offline adataival súlyoztuk, így az a legfontosabb demográfiai ismérvek tekintetében reprezentatív a legalább hetente internetező 18-69 éves magyar lakosságra nézve.