2006. május. 19. 15:44 MTI Utolsó frissítés: 2006. május. 19. 15:46 Tech

Akinek érzékenyebb az agyi jutalomközpontja, könnyen elhízhat

Nem csak az akaraterőn, hanem a túlzott önjutalmazáson, illetve az azt kiváltó reklámokon is múlik, hogy ki mennyire hízik el – állítják brit kutatók.

Az agyi „jutalomközpont” némelyeknél túl érzékenyen működik és nem képes ellenállni a reklámok csábításának, vagy az ételek gusztusos csomagolásának – áll a brit Kognitív tudományok és Orvosi Kutatások Intézetének munkatársai által végzett, a Neuroscience című tudományos folyóiratban közzétett tanulmányban.

A kísérletben a résztvevőknek étvágygerjesztő (csokoládétorta), nem túl közkedvelt (brokkoli), illetve kifejezetten undorító (romlott hús) ételek képeit mutatták. Mindeközben megmérték az alanyok agytevékenységét, akiknek ki kellett tölteniük egy kérdőívet is az ételek utáni vágyakozásuk mértékéről.

„Még az egészséges embereknél is azt tapasztaltuk, hogy a jutalomközpont gyakran sokkal érzékenyebbnek bizonyult az átlagosnál. Mindez magyarázatot adhat arra is, miért nem képesek sokan ellenállni a kísértéseknek, miért alakul ki egyeseknél függőség” – mondta John Beaver, a kutatás vezetője a BBC-nek. A tanulmány szerzői összegzésként leszögezték, hogy nem, vagy nem csak az akaraterőn múlik minden.