2005. szeptember. 07. 15:44 hvg.hu Utolsó frissítés: 2005. szeptember. 07. 17:29 Tech

Három autóipari multi közösen fejleszti a jövő hajtóműveit

A BMW, a DaimlerChrysler és a General Motors szándéknyilatkozatot írt alá egy közös hibridhajtómű-fejlesztési program elindításáról. Az együttműködés célja, hogy közösen hozzanak létre egy olyan kettős üzemmódú hibrid hajtóműrendszert, amely csökkenti az üzemanyag fogyasztást, miközben nem befolyásolja hátrányosan az autók menettulajdonságait.

Chrysler hibrid autó. Olcsó hajtás
© Chrysler
Az olajár lassan az egekbe szökik, így igazán ideje volt már, hogy a világ legnagyobb autóipari együttműködése jöjjön létre az energiatakarékos meghajtórendszerek kifejlesztése érdekében. A General Motors és a DaimlerChrysler már augusztus végén egyezségre jutott a közös fejlesztésekről, s most a BMW Csoport is csatlakozott hozzájuk. Az eseményt a cégek vezetői a következőképpen komentálták:

Tom Stephens, a GM Powertrain alelnöke: „A BMW részvételével újabb kompetens partnert nyerünk a világviszonylatban vezető hibridrendszer kifejlesztéséhez. Ez az együttműködés megnyitja az utat az autógyártók átfogó együttműködése előtt, s a szövetség előirányozta a kooperációt más partnerekkel is.“

Thomas Weber, a DaimlerChrysler AG kutatási-fejlesztési igazgatója, egyben a Mercedes Car Group fejlesztési vezetője: „A három autógyártó fejlesztési tudásának közös mederbe terelése mindegyik érintettnek megadja a lehetőséget, hogy minél előbb hozhasson forgalomba a teljesítmény, a komfort és a környezetvédelem szempontjából is meggyőző járműveket.“

Burkhard Göschel, a BMW fejlesztési és beszerzési igazgatója: „A közös hibridtechnikai platform révén gyorsan jelenhetünk meg a piacon, ugyanakkor a későbbi specifikáció révén, megőrizzük az egyes márkák sajátos karakterét.“

A Michigan állambeli Troy-ban, egy új közös központ, a „GM, DaimlerChrysler and BMW Hybrid Development Center“ fejleszti a modulrendszerű berendezést és annak egyes komponenseit: a villanymotorokat, nagyteljesítményű elektronikát, a kábelezést, a biztonsági berendezéseket, az akkumulátort és annak vezérlését, valamint a rendszerfelügyeletet. Ugyanitt foglalkoznak a rendszerintegrációval és a projektigazgatással is.

A hivatalos megfogalmazás szerint „az optimális fejlesztés kulcsa egy széles felhasználhatóságú modulrendszer arhitektúra, amely hozzáilleszthető a különféle járműkoncepciókhoz és márkaspecifikus igényekhez”. Ez magyarul azt jelenti, hogy olyan sokféle járműben felhasználható rugalmas rendszer kifejlesztésére törekszenek, amelyben a közös komponensek, gyártóberendezések és beszállítók révén jelentős költségmegtakarítások érhetők el, s ennek hatása kedvező ár-érték arányú járművek forgalomba hozása lehet. Még egyszerűbben az autóipari óriások megosztják a horribilis fejlesztési költségeket, félreteszik a versenyt a hibridhajtás területén, s termékeik más vonásait szembeállítva próbálják magukhoz édesgetni a vevőket.

A „kettős üzemmódú” hibridhajtás javítja az eddigi hibridjárművek teljesítőképességét, fogyasztását és hatótávját. Városi és araszoló forgalomban a járművet hajthatja a két villanymotor, vagy a belsőégésű motor, vagy mindegyik egyszerre. Ezáltal teljes mértékben érvényre juthat a hibridhajtás üzemanyag-megtakarító képessége.

Nagyobb sebességnél, azaz országúton vagy autópályán, más vezetési üzemmódra kapcsol át a rendszer. A „kettős üzemmódú” hajtás egyenletes sebességű haladáskor is jelentős előnyökkel jár. Előzéskor, erős emelkedőn vagy utánfutó vontatásakor rendelkezésre áll a hibridrendszer maximális teljesítménye, úgyhogy ilyenkor is jól megy, de keveset fogyaszt a jármű.