2005. augusztus. 24. 00:00 Utolsó frissítés: 2005. augusztus. 24. 19:46 Fókuszban

Alternatív autózás

A növekvő benzinárak nyomán világszerte nő a kereslet a gazdaságosabb üzemanyag-felhasználású autók iránt.

A növekvő benzinárak nyomán világszerte nő a kereslet a gazdaságosabb üzemanyag-felhasználású autók iránt. A ma már sorozatban, de a keresletnél még mindig kisebb darabszámban gyártott hibridautók a fejlett országokban a legkapósabb kocsik közé tartoznak. Az USA-ban például az új autó 21-27 ezer dolláros listaáránál akár 3 ezer dollárral többet is hajlandók megadni a vásárlók egy vegyes üzemmódú, azaz benzin- és villanymeghajtású - lejtőn lefelé menetben vagy fékezés közben a saját akkumulátorát töltő - használt Toyota Priusért, mivel a szalonokban csak hosszú várakozással lehet hozzájutni. Egy friss felmérés szerint az amerikai vásárlók körében egyre nagyobb az üzemanyag-takarékos, egyszersmind környezetkímélő autók keletje: idén februárban 4, márciusban már 8 százalékuk fontolgatta hibridautó vásárlását, s a bővülés folyamatosnak tűnik. Egy másik felmérés szerint a megkérdezettek több mint harmada véli úgy, hogy öt-tíz éven belül a hibrid lesz a meghatározó autófajta.

A piaci adatok mindenesetre biztatóak. Az első hibridautóként 1997-ben bemutatott Toyota Prius eladásai az USA-ban például ez év áprilisára az egy évvel korábbi 196 százalékára nőttek, júniusban pedig két és félszeres volt az arány. Európában is hasonló tendencia figyelhető meg: tavaly még csak 8200 ilyen autó talált gazdára, s az idén eredetileg 15 ezer értékesítésével számoltak, de tavasszal már 20 ezerre módosították a célszámot. A 20-50 százalékos üzemanyag-megtakarítást lehetővé tevő hibridek piacát vezető - a júniusi amerikai eladásokból például csaknem 80 százalékkal részesedő - japán Toyota ma már több terepjárótípust is kínál alternatív meghajtással, és megjelenésük óta 350 ezret értékesített a vegyes üzemű járművekből. A rohamosan növekvő keresletet jelzi, hogy egyből 135 ezer kocsi - vagyis az összes eladott jármű több mint harmada - tavaly talált gazdára; 2006-ra már félmillióra kívánják növelni a termelést.

Az elektromos és benzinmeghajtású modelljével 1999-ben a világon másodikként jelentkezett szintén japán Honda az Insight modell után a Civic és az Accord hibrid változatával is előállt. A cég az idén duplázásra készül: tavaly 28 ezer vegyes üzemű kocsit értékesített, 2005-ben viszont legalább 50 ezret akar eladni. Későn kapcsoltak, de gyorsan nyomulni kezdtek a technikai fejlesztésben a japánok mögött jócskán lemaradt amerikai gyártók: a Ford az Escape terepjáró hibrid változatával jött ki, a General Motors - amely tavaly 235 vegyes üzemű buszt szállított Seattle városának - a személyautófronton először a Chevrolet Silveradóval kísérletezik, de 2007-re már többfajta modellt piacra akar dobni. Folyik a fejlesztőmunka a német-amerikai DaimlerChryslernél, a japán Nissannál és a dél-koreai Hyundainál is.

POÓR CSABA

hvg360 Medvegy Gábor 2024. november. 30. 15:00

Egy vérző ország minden gondja a lelkében – a mai propagandisták is megirigyelhetik, ahogy anno a magyar kormányfőről írtak

Harcolhattak volna robotzsaruval Horthy Miklós merénylői ellen száz évvel ezelőtt? A válasz meglepő módon majdnem igen, de ez még semmi. Az 1924 novemberében megjelent lapok meghökkentő híreiből válogattunk, amelyekből kiderül, hogy a vasútra mindig lehetett panaszkodni, a parlamenti zsidózás pedig nem sértett illemet akkoriban. A templomba járó nők kivágott, áttetsző ruhái ellenben igen.