Japánban bemutatták az elektronikus papírt
A japán Fujitsu konszern több cége is közreműködött annak a színes elektronikus papírnak a kifejlesztésében, amely úgy képes megtartani a digitális úton felvitt képeket, szöveget, ábrákat, hogy ehhez nincs szüksége külön energiára. A hajlékony, könnyen kezelhető, s a papírhoz hasonlóan könnyű anyag valóságos forradalmat indíthat el a médiában és a képi megjelenítésben.
Elektronikus papír műanyagból. Nem fordít rá energiát © Fujitsu |
Nincs szükség energiára az egyszer felvitt kép folyamatos megjelenítéséhez, csak a cserénél van szerepe az elektromosságnak. Ez hallatlan előny a ma használatos kijelzőkkel szemben, amelyek folyamatos áramellátást kívánnak. Ráadásul a tartalom újratöltése is igen csekély energiafelhasználással jár. Körülbelül annyival, amennyit a gyenge rádiójeleket sugárzó vezeték nélküli chipkártyák használnak. Ez pedig nem több mint a jelenleg használatos megjelenítési technikák energiaigényének századnyi-tízezrednyi része.
A megszokottnál jobb a képminősége az új megjelenítési technikának, ami abból fakad, hogy három különböző filmréteg (vörös, kék és zöld) gondoskodik a színhelyes ábrák kialakításáról. Ezzel sokkal élőbbé válnak a színek, mint amiket megszokhattunk a hagyományos LCD képernyőkön. E megoldás eredményeként a kép akkor sem torzul, ha az elektromos papírt görbe felületre helyezik, vagy ujjal benyomják. Mivel a kép fenntartása nem kívánja az elektronikus jeleken keresztüli folyamatos megerősítését, a kép nem lebeg, vibrál, hullámzik, mint ahogy az a képernyőkkel előfordul.
A hajlékony műanyagfelület lehetővé teszi, hogy úgy töltsék fel, mint egy digitális eszközt, de úgy használják, mint a papírt. Ezért a technológia szinte bárhol megjelenhet. Például járművek belsejében elhelyezett hirdetési felületként, a konyhák falán a digitális szakácskönyv kijelzőjeként, iratrendezők borítóján a legfontosabb megjegyzéseket tartalmazó felületként, a papírnélküli irodák információhordozójaként, kórházi betegkartonként, köztéri plakátként, stb. A Financial Times egy korábbi tanulmánya szerint pedig a digitális papír lehet a nyomtatott sajtó megmentője. Az egyes kiadások ugyanis oldalanként lesznek letölthetők a műanyaglapokra, amelyek semmivel sem lesznek kevésbé kezelhetőek, mint a hagyományos papír, de a nyomtatási és disztribúciós költségek megtakarításával a nyomtatott sajtót ismét jelentősen nyereséges iparággá teheti.