2005. január. 17. 12:08 Infinit Utolsó frissítés: 2005. január. 17. 12:34 Tech

Az sms a megmentő a katasztrófaövezetekben

Alighanem az utolsó száz év legsúlyosabb természeti katasztrófája volt az ázsiai szökőár. Az utána következő mentési, helyreállítási és segélyezési akciók a különböző információs technológiák szempontjából is számos fejleménnyel, tanulsággal szolgálnak.

A tapasztalatok szerint a mobiltelefon rengeteg ember életét mentette meg, illetve arról is vannak információk, hogy egyes falvakban a közösségi internetpontoknak köszönhetően még idejében tudomást szereztek a közelgő veszélyről. Az ár levonulása után hatalmas mértékű aktivitás kezdődött a világhálón is, az internet a helyszínen készült amatőr fotók és videók közlésének, a hozzátartozók felkutatásának, az adományok gyűjtésének és sajnos az ezekhez kapcsolódó csalásoknak a színterévé vált.

A pusztítás után szinte csak
az sms működik
© AP
A pénzügyi adományok online gyűjtése soha nem látott méreteket öltött. A tragédia bekövetkezte után 10 nappal különböző amerikai szervezetek már 245 millió dollárnyi felajánlást regisztráltak, úgy, hogy a felajánlások több mint fele az interneten érkezett. Az amerikai Vöröskereszt 150 millió dollárt felölelő gyűjtésének nagyobb része szintén a szervezet weboldalán keresztül futott be. Az UNICEF 30 milliós segélyéből 20 milliót tettek ki az online adományok.

Az online segítség ilyen mértékű térnyerése akkor különösen szembeszökő, ha összehasonlítjuk a World Trade Center elleni támadás utáni felajánlásokkal. Az akkori több milliárdos segítségnyújtás mindössze öt százaléka érkezett a világhálón keresztül. A cunami tehát elért egy olyan felhasználói közösséget (illetve időközben kialakult egy olyan réteg), amely a webet már a mindennapi élet számos területén otthonosan használja.

A nagyobb vállalatok, mint például az Apple Computer, vagy az olyan szájtok, mint az Amazon és az eBay szintén aktívan kivették a részüket a gyűjtésből, akár közvetlen adományozási lehetőség biztosításával, vagy pedig a segélyszervezetek elérhetőségeinek megadásával.

A nagymértékű adakozási kedvet kihasználva azonban sokan a maguk javára szeretnék fordítani mások szerencsétlenségét, illetve az emberek segítőkészségét. A különböző csalások száma olyan mértékben emelkedett, hogy az FBI külön nyilatkozatban hívta fel a figyelmet e veszélyekre, valamint a külföldi hatóságokkal együttműködve kemény fellépést helyezett kilátásba a csalókkal szemben. A kínai külügyminisztérium szintén elítélte e cselekményeket, kiemelve, hogy az egész társadalom elítéli azoknak a „törpe kisebbségét", akik a jó szándékot kihasználva próbálnak anyagi előnyökhöz jutni.

A csalások módozatai igen széles skálán mozognak: a manapság divatos adathalászattól kezdve a különböző ál-segélyező honlapok által terjesztett vírusokon keresztül a már jól ismert nigériai típusú levelek egy „aktualizált" verziójáig terjednek.

A cunami megmutatta at is, hogy az sms-eket nagyon jól lehet használni a katasztrófák utáni mentési munkálatok során, amikor a földi vonalak elérhetetlenek, a térerő pedig nem elégséges a mobiltelefonokon folytatandó beszélgetésekhez. Erre egy, a Sri lankai televíziónál dolgozó aktív blogíró jött rá, akinek a katasztrófa körzetéből SMS-ben írt üzeneteit barátai elhelyezték naplójában. A folyamat során arra a megállapításra jutott, hogy a rövid üzeneteket egy központi hálózatba integrálva számos kommunikációs probléma megoldható lenne ezeken a területeken, amikor az információáramlás korlátozott. A rendszer automatikusan, illetve moderátorok segítségével továbbítja az sms-eket azok számára, akik a területen tartózkodnak, és/vagy valamilyen formában segíteni tudnának. Az ötlet egyébként nem új, már a tavaly pusztító, Iván névre keresztelt tornádó idején is felmerült.

A szökőár az internetes naplókon, vagy más néven blogokon is hatalmas forgalmat indukált. Ezt elsősorban az információk megosztásának gyorsasága és szerteágazó volta táplálta. A Nielsen//Netratings felmérése szerint a blogger.com látogatottsága 73 százalékkal növekedett a katasztrófa hatására, míg a híroldalaknál ez az érték 27 százalék volt.

Részben a blogokhoz kapcsolódva számos más változást is nyomon követhetünk, amelyek leginkább a különböző technológiák összekapcsolódásáról, és a felhasználók tudatosságának növekedéséről szólnak. A digitálsi fényképezőgépek, a képkezelő szoftverek, az online naplók és a szélessávú kapcsolat elterjedtségéből következik, hogy mielőtt még a fotóriporterek a térségbe érkeztek volna, már amatőr képek és videók tömkelege jelent meg a világhálón, a Yahoo, az Ofoto és a Webshots oldalain éppúgy, mint egyéni honlapokon. A chatszobák, és a fórumok már órákkal az eseményeket követően a hozzátartozók utáni keresés színterévé váltak.

hvg360 Hamvay Péter 2024. november. 28. 15:20

Magyar Péter a politikai sárm iskolapéldája – interjú Sonnevend Júlia amerikai-magyar médiaszociológussal

A sárm, amivel korunk politikusainak egy része él, azt sugallja, hogy „olyan vagyok, mint te, úgy gondolkodom, úgy élek, mint te<strong>”</strong>, még akkor is, ha ez nincs is így – mondja Sonnevend Júlia. Az amerikai-magyar médiaszociológust a témában írt sikerkönyvéről, Orbán Viktorról, Magyar Péterről, Kim Dzsongunról és az egyesült államokbeli karrierjéről kérdeztük.