2009. szeptember. 22. 12:10 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. szeptember. 22. 13:34 Sport

Piquet reménykedik, Briatore perrel fenyegetőzik a Renault-botrány után

A Renault Forma-1-es csapata tulajdonképpen megúszta a tavalyi Szingapúri Nagydíjon történtek után kirobbant botrányt. Az istálló két éves eltiltást kapott, de a történet valamennyi szereplőjének jövőjére komoly hatással lesznek a történtek és az utána született döntés.


Nelson Piquet Jr., a háromszoros világbajnok Nelson Piquet fia a 2008-es Szingapúri Nagydíjon Renault-jával a falnak ütközött a verseny 14. körében. A futamot csapattársa, a kétszeres világbajnok Fernando Alonso nyerte meg, bár akkor szó sem esett a szándékosságról és arról, hogy a spanyol győzelmét bárki is megkérdőjelezné. Idén azonban, Piquet augusztus eleji elbocsátása után robbant a bomba, kiderült, hogy a baleset egyáltalán nem volt véletlen. Rögtön megkezdődött a felelősök keresése, az istálló két vezetője, Flavio Briatore csapatfőnök és Pat Symonds főmérnök azonnal lemondott posztjáról.

Bár a gesztust pozitívan értékelte a döntéshozó tanács, az ítélet szerint Briatore, a francia csapat emblematikus figurája Forma-1-es karrierjének egyszer s mindenkorra vége, semmilyen szerepet nem vállalhat többé a sportban. A döntés után ugyan ő is igyekezett megtépázott becsületét helyreállítani azzal, hogy mártírként próbálta beállítani magát, mint aki távozásával mentette meg az istállót. Valójában azonban a legkevesebb, hogy egy ilyen eset után távozik a csapatfőnök, akármennyit is tett korábban a Forma-1-ért és a Renault-ért. Nehezen elképzelhető ugyanis, hogy ne tudott volna a dologról már jóval előtte, erkölcsi felelőssége vitathatatlan.

Alonso és Briatore - a közös munkának vége
© AP
„Sajnálatos az eset, hiszen Flavio húsz éve része a sportágnak – kommentálta az esetet Max Mosley, a Nemzetközi Autósport-szövetség (FIA) elnöke. – Szomorú, hogy így ér véget a karrierje, de mi mást tehetnénk ebben az esetben?” Mosley nagy szerepet játszhatott abban, hogy a Renault csak felfüggesztett eltiltást kapott, azaz nem kell távoznia a Forma-1-ből. A döntés értelmében 2011-ig bármi fegyelemsértés történik az istálló körül, a FIA eltilthatja a további versenyzéstől.

Presztízs és renomé szempontjából talán Briatore járt a legrosszabbul, hiszen amellett, hogy soha többé nem léphet Forma-1-es paddockba, veszélybe került résztulajdonosi pozíciója az angol másodosztályban szereplő Queens Park Rangers csapatánál is. Az Angol Labdarúgó-szövetség (FA) írott szabályzata szerint ugyanis csak arra alkalmas, feddhetetlen személy vásárolhat futballklubot, az olyan eltiltás pedig, amilyet Briatore kapott, kizáró ok. Az angolok nem rugalmasak ilyen esetekben és bármilyen hírességről is legyen szó, konzekvensen járnak el. Pat Symonds, a Reanult főmérnöke, aki Briatoréhoz hasonlóan az elmúlt évek során rengeteget tett a csapatért és az egész sportágért öt éves eltiltást kapott. A Motorsport Világtanács szigorú döntése akkor is jogos, ha sejthető, hogy korábban is fordultak elő hasonló esetek a Forma-1-ben, mely egyesek szerint ma már egyáltalán nem a tiszta versenyzésről szól.

A pilóták közül legrosszabb helyzetbe az eset főszereplője, Nelson Piquet Jr. került, aki követte a csapatutasításokat és a falhoz csapta az autóját Szingapúrban. A Renault csapatánál már korábban véget ért a pályafutása, de legvalószínűbb, hogy a történtek után többé egy Forma-1-es csapat sem alkalmazza. „Minden, amit mondani tudok az az, hogy a helyzetem rémálommá vált a Renault-nál – mentegetőzött a fiatal pilóta. – Mr. Briatore a főnököm volt, a sorsom a kezében volt, de nem törődött ezzel.”

Flavio Briatore perel?

Az 59 éves olasz sportvezető az eljárás során végig tagadta az ellene felhozott vádat, az ítélet miatt felháborodott, s most azt tervezi, hogy bírósághoz fordul. Amint azt kedden elmondta, szeretné ártatlanságát bebizonyítani, és kártérítést kapni a FIA-tól. A nemzetközi szövetség döntése értelmében Briatore a jövőben semmiféle szerepet nem vállalhat a Forma-1-ben, így a továbbiakban nem lehet menedzsere pilótáknak. A Renault csapat kétéves, felfüggesztett eltiltást kapott, a volt főmérnököt, Pat Symondsot öt évig kizárták a FIA-rendezvényekről, Alonsót felmentették, és az istállótól még augusztus elején menesztett Piquet jr.-t sem marasztalták el. Sajtóértesülések szerint a FIA az ifjabb Piquet háromszoros Forma-1-es világbajnok édesapjától értesült először a történtekről, majd a versenyző is megerősítette ugyanezt. - MTI

Piquet és Briatore viszonya valóban elmérgesedett, ami a versenyző szerint azzal járt, hogy a legmélyebb pontra került, mióta csak autót vezet. A brazil elmondta, hogy szeretne visszatérni a Forma-1-be, szeretné, ha egy csapat újra lehetőséget adna neki. Az igazság azonban az, hogy – mint azt Martin Brundle egykori F1-es versenyző is megerősítette – nagy valószínűséggel Piquet karrierjének vége az első számú autósportban.

Más istállók azért nem alkalmazzák majd, mert senki nem fogja felvállalni, hogy egy olyan pilótát ültet az autójába, akiről sportberkekben és azon kívül is mindenki tudja, hogy képes volt az autóját falhoz csapni, veszélyeztetve ezzel pilótatársai testi épségét. Arról nem is szólva, hogy az utánpótlás kiapadhatatlan, fiatal és tehetséges pilóták sora áll a küszöbön és tenne meg mindent, csakhogy Forma-1-es autóba ülhessen. Piquet tehetséges ugyan, de köztudottan édesapja közbenjárásának köszönhetően kapott lehetőséget, és bár volt ideje rá, nem alkotott maradandót.

A másik kérdés Fernando Alonso sorsa, akit a bizottság alaposan kikérdezett és ártatlannak talált a szingapúri esetben, karrierjére tehát semmilyen negatív hatással nem lesz az eset. Sőt, a spanyol pilóta csak nyerhet az üggyel, hiszen ezek után nagy valószínűséggel távozik a Renault csapatától év végén, hogy egy patinásabb csapat – nagy valószínűséggel a Ferrari – versenyautójában szálljon harcba az újabb világbajnoki címért.

párizsi olimpia 2024

Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába

Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.