Nemrég írtunk arról, hogy a szállodák egy csoportja hitelrontásért pereli a népszerű Tripadvisor utazási portált...
Nemrég írtunk arról, hogy a szállodák egy csoportja hitelrontásért pereli a népszerű Tripadvisor utazási portált, amiért az nem szűri meg az ellenük felmerülő vádakat (amelyeket akár a riválisok is írhattak). A portál most visszavágott, és azt állítja, hogy a hotelek is csalnak, külső cégeket fizetnek meg azért, hogy azok istenítő véleményt írjanak róluk. Az egyik hotel neve alatt valóságos szélsőséges véleményháború alakult ki, amely aligha hiteles, mégsem történik semmi.
Neves szállodák egy csoportja nemrégiben perrel fenyegette meg a népszerű Tripadvisor utazási webportált, amiért az folyamatosan valótlan rágalmakat közöl róluk - legalábbis ezt állítják a sértett vendéglátók. A duzzogó szállodákat képviselő KwikChex ügyvédi iroda szerint, a Tripadvisor nem ellenőrzi a véleményeket, nem szűri ki a rivális vendéglátó egységek hamis rágalmait, és a bosszúálló vendégek valótlan állításait sem törli, még konkrét kérésre sem. Az online hírnevek védelmére szakosodott KwikChex alapítója Chris Emmins ragaszkodik ahhoz az állásponthoz, hogy egy olyan oldalnak, amely vélemények közléséből él biztosítania kell a hitelességet és a tisztaságot, ellenőriznie kell a források IP címeit. Ellenkező esetben a felhasználók visszaélhetnek a véleményhagyás lehetőségével, és az oldal könnyen hazugságba fulladhat.
A Tripadvisor működtetői szerint azonban a hamis vélemények a dícséretek között is megtalálhatóak. Rengeteg hotel fizet különböző „hírnév fehérítő” cégeknek, hogy pozitív – ám ugyancsak valótlan – beszámolókat hagyjanak róluk a Tripadvisoron. Ráadásul azok között a szállodák között is akad ilyen, akik a KwikChex kezét fogva a pereskedést fontolgatják. A jogi úton történő igazságszolgáltatás így aztán könnyen visszafele sülhet el, és hamis reklámozásért vagy megtévesztésért, magukat a perelő vendéglátóegységeket is elmarasztalhatják - legalábbis ezt állítják az oldal tulajdonosai.
Természetesen a fenti állításukkal nem csak elismerték a hazug vélemények jelenlétét, de még fokozták is vélhető mennyiségüket, ám az oldal támogatói nem rendültek meg. Szerintük a Tripadvisor mindenképpen hasznos (a rengeteg hazugság ellenére is), mert a manipulálhatóság sejthető, sőt sokszor látható is. Felismerésére csupán meg kell ismerni a rendszert és megtanulni a sorok között olvasni. A portál - a Sunday Times értesülései szerint - azt állítja, hogy mostanában jól látható figyelmeztetéseket tesz az olyan hotelek neve mellé, amelynél gyanítható, hogy a „véleményeket mesterséges úton befolyásolják”.
Az angol Camelot Castle (Tintagel, Cornwall) hotel, a KwikChex „rágalmazott szállodáinak” legújabb tagja, de mi nem találtunk semmilyen megkülönböztetést a neve mellett. A Camelot tulajdonosa, John Mappin állítja, hogy a riválisai azért bombázzák negatív ál-véleményekkel a Tripadvisor oldalain, mert a férfi szcientológus és John Travolta és Tom Cruise jó barátja. A már említett Sunday Times cikk szerint – amelyre valószínűleg a Tripadvisor reakciója megszületett – a Camelottal kapcsolatos 540 vélemény többsége valóban furcsa és végletes képet mutat. A hotelt 195 vélemény „kitűnőnek”, 146 pedig „szörnyűnek” titulálta, és az egyik októberi látogató egyenesen az élete „legmeghökkentőbb és legbizarrabb élményének” nevezte rövid kalandját a szálló falai között.
A Camelotról szóló véleményeken mi is végigrágtuk magunkat, hiszen mi talán ismerjük a rendszert és tudunk a sorok között olvasni. Az eredmény egyáltalán nem megnyugtató: ezek az írások nem csak szélsőségesen pozitívak vagy negatívak, hanem meglepő módon mindegyik augusztusban, szeptemberben és októberben íródott, majdnem egymás utáni napokon, hasonló szövegezéssel, olyan tagoktól, akik nem gyakori véleményhagyók a Tripadvisoron. Minden vélemény mögött látni lehet az utazás időpontját és a tagsági regisztráció pontos napját, úgyhogy ebben nem lehet tévedés.
Véletlen lenne, hogy a Camelot ennyire jó forgalmat bonyolított le az elmúlt hónapokban és mindenki azonnal - majdnem napi gyakorisággal - véleményt hagyott a Tripadvisoron? Véletlen, hogy minden vendég vagy utálta vagy kifogástalannak találta a hotelt? Véletlen, hogy még az eredetinek tűnő és részletesebb kritikák után is azonnal van két-három istenítő észrevétel? Nem lehet, hogy a hotel és riválisai között valamilyen vélemény-háború indult a Tripadvisoron? Ha pedig így van, akkor hogy lehetséges, hogy nincsen a Tripadvisor által említett jelzés a hotel neve mellett?
Ezek után már csak egy kérdés marad: vajon az online utazási közösségek, portálok, fórumok mennyire maradhatnak így megbízhatóak? A Tripadvisor további története talán megadja majd a választ.
Krisztina O'Brien