A Guestscan nevet viselő oldal (magyarul talán a "vendég figyelő" kifejezés illene rá leginkább) koncepcióját egy Neil...
A Guestscan nevet viselő oldal (magyarul talán a "vendég figyelő" kifejezés illene rá leginkább) koncepcióját egy Neil Campbell nevű brisoli üzletember dolgozta ki, aki főképp a kisebb fogadókra gondolva dobta piacra saját ötletét.
A világ minden országában, így Angliában is gondot okoz a szállodák számára az a vendég, aki nem tiszteli a helyet, ahol szobát foglal. Egy lerángatott függöny a zuhanyzóban, néhány ellopott törölköző vagy evőeszköz, éjszakai hangoskodás, balhézás a személyzettel - az ilyen problémákat a nagyobb helyek jól kezelik, de egy kisebb fogadó esetében már komoly károkat is okozhat egy rosszabb típusú vendég.
Neil Campbell szerint pont ezért van szükség a Guestscan szolgáltatására, amely egy zárt szakmai közösség, így nem kell félni attól, hogy a személyiségi jogok sérülnek. Ha valakit egy szálloda jelent a feketelistára, azt azonnal értesítik, így lehetősége van megvédeni magát, de a vendéglátóhelyek könnyebben eldönthetik, hogy egy kényes múlttal rendelkező vendég foglalására igent mondanak-e.
Az ötletet több kisebb fogadó és néhány nagyobb brit szálloda is támogatja, a szolgáltatás pedig már aktívan működik, ennek ellenére sokan úgy gondolják, a Guestscan rengeteg kérdést felvet. A Guardian újságírója szerint egyáltalán nem bizonyított, hogy egy online feketelista nem sérti-e a személyiségi jogokat, de még ha jogilag tisztázott is a működése, akkor is megkérdőjelezhető az a folyamat, amelyben szállodák vendégek személyes adatait cserélgetik egymás között.
A problémás vendégek kezelésére ott a rendőrség, ám egy vendéget kitiltani a szállodából csak azért, mert valahol máshol rosszat írtak róla - ez azért valóban kérdéses hozzáállás. Természetesen egy kisebb vállalkozás félelmei ezen a téren teljesen érthetőek, hiszen a "vendégnek mindig igaza van" elv csak addig terjed, amíg a vendég nem lop, nem balhézik és nem felejti el, hogy a pult másik oldalán is egy ember áll.
Ugyanakkor a "Waczak-szálló" féle mentalitásra, a szállodai sznobizmusra semmi szükség - teszi hozzá a Guardian újságírója, aki szerint a szállodák közti pletykálkodás olyan esetekben is megtörténhetne, amikor ez nem indokolt: bőrszín, szexuális beállítottság és vallás alapján is szelektálhatnának vendégeket.
Az is még nagy kérdés, hogy egy vitás helyzetben hogyan lesz lehetősége megvédenie magát egy vendégnek, és ki akar magyarázkodni egy szakmai közösség (főleg sértett) képviselői előtt, amikor korábban pénzt adott egy szolgáltatásért. Az inverz TripAdvisor ötlete pont ezen a ponton vérzik el, hiszen a vásárlónak jogában áll értékelni az adott terméket vagy szolgáltatást, hiszen ő fizet érte, de az eladónak vagy szolgáltatónak csupán saját érdekeit áll jogában védeni, a vásárlót megítélni vagy értékelni aligha lehet etikus.