Plázs travelline.hu 2010. szeptember. 27. 09:47

Elég a szabad véleményből: perelni akarják a TripAdvisort a szállodák

Több száz szálloda fontolgat jogi lépéseket a TripAdvisor weboldallal szemben a KwikChex online hírnév-figyelő és jogi...

Több száz szálloda fontolgat jogi lépéseket a TripAdvisor weboldallal szemben a KwikChex online hírnév-figyelő és jogi tanácsadó szervezeten keresztül, mert szerintük a weboldalon róluk megjelent vélemények némelyike hitelrontó és rágalmazó. Chris Emmins, a KwikChex.com társalapítójának a Daily Telegraph-ban tett nyilatkozata szerint cégük közel négyszáz panaszt regisztrált, amelyek alapján a cég „csoportos becsületsértés” vádjára tett javaslatot. Emmins a panaszok zömét jogosnak találja, szerinte „néhány visszajelzés a TripAdvisoron nem csak hamis, de totális valótlanságokat tartalmaz”. A KwikChex 120 intézménynek ajánlott fel jogi segélyt, amelyek közül 105 ezt el is fogadta.

Hotel Istra

Egy TripAdvisoron megjelent vélemény valóban komoly reklám vagy fenyegetés lehet, hiszen a majdnem 10 éves weboldal a nyaralni indulók legnépszerűbb referencia-oldala, és a rajta található 35 millió véleményt – többnyire – az olvasók hagyjak más olvasók segítségére (persze a vélemények között is akadnak beépített emberek, erről a Travelline már korábban is beszámolt). Ma már alig akad olyan aktív internetező, aki ne konzultálna az utazásai vagy foglalásai előtt a TripAdvisorral, és  alig akad olyan üdülőközpont, szálloda vagy vendéglátóhely, amelyről ne lenne vélemény az oldalon. A TripAdvisor véleményhagyáskor  komoly kérdéssorozatot intéz minden véleményhagyó fele, hogy hamis vádakat, a bujtatott reklámokat és az egyéb anomáliákat elkerülje, de Emmins szerint ez nem elég hatékony.

A sérelmek típusa - amelyre a szállodák és az éttermek hivatkoznak - igen széles skálán mozog. Akadnak olyan nem ellenőrzött vélemények, amelyek a szálloda külsejét és berendezését kritizálják totálisan alaptalanul, de az is sűrűn előfordul, hogy sokkal komolyabb vádakkal – lopás, ételmérgezés, rasszizmus – áll elő egy bosszús felhasználó, vagy – Emmins szerint – sokszor inkább valamelyik versenytárs. „Egy kisvállalkozásnak, amelyről csak néhány vélemény van a TripAdvisoron, egy ételmérgezéses észrevétel végzetes lehet” - teszi hozzá Emmins, aki arról is beszámol, hogy a KwikChex majdnem 100 ilyen irányú véleményt ellenőrzött, amelyből egyetlen egyet sem igazoltak vissza a helyi hatóságok, így semmilyen bizonyíték nem volt az ételmérgezésre.

Tény, hogy a TripAdvisoron sokkal több a kritika mint a dicséret, és az is tény, hogy az oldal (amelynek a tulajdonosa az Expedia csoport) egyre nehézkesebben ellenőrizhető a sok milliónyi vélemény miatt. Egy nagyobb szálloda esetében magának az olvasónak is legalább félezer véleményt kell végigböngésznie, hogy döntést hozhasson, és bizony akadnak önreklámozó észrevételek, vagy rivális visszavágások. Ám ennek ellenére ebben a kavalkádban még mindig ott a „tömeg hangja”, amely a legnagyobb szállodákat sem kíméli, így az oldal hasznosságához nem férhet kétség.

Ma már több más gyűjtőoldal is a TripAdvisor minősítési rendszerét használja (az Expedia meglepő módon azért nem teszi, hogy a rivális látszatát keltse). A Travel Supermarket például rendszeresen feltünteti a szállodák mellett, hogy azok hány pontot kaptak a TripAdvisor olvasóitól és Bob Atkinson a TS egyik munkatársa úgy találta, hogy ez nagyon feldobta az oldalt. „A TripAdvisor azért népszerű, mert az emberek megbíznak benne” - mondja a férfi a Telegarph-nak, de hozzáteszi, hogy ő azért mindig figyelmezteti az olvasókat, hogy a felhasználók szívesebben hagynak negatív véleményt maguk után.

A KwikChex céget vezető Emminsnek sincs kétsége a TrpAdvisor hasznosságát illetően és nem is megszüntetni akarja azt. A férfi még a pereskedéstől is elállna, ha a TripAdvisor vállalná, hogy átböngészi az oldalán található 35 millió véleményt és eltávolítja azokat, amelyek reklám jellegűek, hamisak, rágalmazóak és rosszindulatúak. A TripAdvisor szóvivője nem reagált a javaslatra, csak annyit jegyzett meg, hogy a társaság nem véleményezi a sajtónak sem fenyegető sem pedig függőben levő jogi és peres ügyeit. Ebben azonban már ott is a válasz: úgy tűnik, marad a pereskedés.

Krisztina O'Brien

Gazdaság hvg.hu 2024. december. 01. 07:00

És akkor Varga Mihály állást váltott, a hitelminősítő pedig beszólt a magyaroknak

Pénteken végre felszállt a fehér füst, Orbán Viktor Varga Mihályt választotta a jegybankelnöki posztra, miközben Matolcsy György máris azt jósolja, hogy az évtized két legjobb éve vár ránk. Még aznap este a Moody’s kemény kritikával illette a magyar gazdaságpolitikát. A kormány arra épít, hogy végre sikerül költekezésre bírni az óvatoskodó országot. Persze, csak úgy lehet többet költeni, ha van miből. A hároméves bérmegállapodás ezt segítené, feltéve, ha a lakhatási válság és az újabb inflációs hullám el nem viszi az egészet. Ez a HVG heti gazdasági összefoglalója.