Plázs travelline.hu 2009. december. 04. 08:46

Egyszerű ötletek, amelyekkel sokkal kellemesebb a repülés (videók)

A repülés ugyanis gyors és hatékony utazási forma, és az idei rossz év ellenére még mindig biztonságosnak nevezhető.

A repülés ugyanis gyors és hatékony utazási forma, és az idei rossz év ellenére még mindig biztonságosnak nevezhető. A hisztéria persze alapvető emberi tulajdonság, főleg a mai sajtónak köszönhetően manapság ismét divat lett félni a repüléstől, baljós statisztikákat elemezgetni, pánikot kelteni. Közben megfeledkezünk arról, hogy a sok probléma, hiányosság és tragédia mellett számtalan apró fejlesztés, egyedi ötlet és találmány is született az utóbbi időben, amelyek kizárólag arra hivatottak, hogy utazásunk kényelmét szolgálják. A repülés olyan oldalát vizsgáljuk most a CNN Travel összeállításának segítségével, amely sokkal kellemesebb körülményeket biztosít számunkra a levegőben, és emlékeztet arra, miért is érdemes ezt az utazási formát választanunk.

A kellően lelkesítő felvezető után tehát következzenek azok a találmányok és innovációk, amelyek megkönnyítik a repülést számunkra:

Sofőr nélküli taxi a reptéren
A London Heathrow 5-ös terminálján vezették be a Personal Rapid Transit nevet viselő robot-kapszulát, amely elszállít minket a parkolóktól a repülőtérig. Jelenleg 18 ilyen kis szállító tesztelése folyik, a tervek szerint a jövőben ezek veszik át a buszok szerepét. Kényelmes, praktikus, gyors megoldás lehet ez minden utazónak, ráadásul ezt nem kell másokkal megosztanunk, akkor szállunk fel, amikor csak kedvünk tartja, és a csomagokkal is sokkal kevesebb gondunk lesz.

Nem kell egymás ölében aludni
Végre valaki kitalálta a megoldást arra, hogy a székeket hátradöntve ne egymás ölébe dőljenek az utasok egy hosszabb út során. A Cathay Pacific Airways járatain olyan székeket terveztek (turista-osztályra ráadásul), amelyeknek nem a támlája dől bele a mögöttünk ülő utas arcába, hanem az ülőrésze csúszik előre és emelkedik meg, így végre marad egy kis privát szférája az embernek, amely egy 12 órás repülés esetében üdvös élménynek mondható.

Hangulatfény jet lag ellen
Amikor több időzónán keresztül repülünk, akkor az állandó világítás gyakran teljesen összezavarja a szervezetet, ezért a Virgin America például már biológiai órát irányító hangulatfény-rendszerrel igyekszik segíteni utasainak a könnyebb átállás érdekében. A lila fény árnyalataival jelzi a napszakot, így alvásidőben egy egészen halvány, szinte teljesen sötét lila fény jelez nekünk, hogy már ideje lenne pihenni. A fényterápia segítségével hatékonyan lehet a jet lag tüneteit enyhíteni.

Nem kell a bőröndöket cipelni
Manapság egyre több repülőtéren igyekeznek megkönnyíteni a sok poggyásszal érkező utasok dolgát. Már nem csak közvetlenül a becsekkolás előtt adhatjuk le csomagjainkat, sok helyen már a környező busz-, és vonatállomásokon is lehetőségünk nyílik erre (London, Bécs, Moszkva és Hong-Kong repterein például). A legjobb csomagkezelés állítólag az amerikai Disney World-nél van, ahol már a szállodai kijelentkezésnél leadhatjuk a csomagjainkat, amelyeket szépen felküldenek járatunkra, míg mi a varázslatos Magical Express vonattal megyünk a reptérre.

Check-in papírok nélkül
A repülőjegy fogalma ma már elavultnak számít, hiszen mindent elintézhetünk internet és mobiltelefon segítségével, több amerikai és európai légitársaság rugalmasságának köszönhetően. Ilyenkor már csak a jegyrendelés után mobiltelefonunkra MMS-ben érkezett kódot olvassák le, és már szállhatunk is fel a gépre. Okos.

Dugó-aljzat minden utasnak
Ma már nem kell mindent azonnal kikapcsolni, ha a fedélzetre lépünk, és ennek köszönhetően egy hosszabb utat is könnyebben kibírunk, de mi van akkor, ha kedvenc kütyünk, vagy okostelefonunk éppen merülni készül? A Virgin America példája mindenkinek ajánlott: ők biztosítottak először wi-fi kapcsolatot minden járatukra, és ők adtak mellé - ügyesen - konnektort is, hogy lehessen tölteni a laptopot, vagy más hordozható kütyüt a levegőben is. Ugye nem kell magyarázni ennek az egyszerű ötletnek az előnyeit?

GPS radar helyett
A légi irányítók és a pilóták közös szenvedése árán vannak a gépek biztonságban a repülőterek felett, de ehhez az szükséges, hogy egy radar mindig lássa az adott járatot. Ezért sok gép nem a leggyorsabb és rövidebb úton ér el céljához, gyakran cikk-cakkban haladnak, hogy a torony mindig követhesse őket a radaron, ráadásul a többi géptől is kellő távolságban kell lenni - a radar miatt ez is túlbiztosított. Jelenleg az Alaska Airlines az egyetlen olyan társaság, ahol már GPS-alapú, real-time légi irányítás folyik, ezzel csökken a menetidő, és a több járat képes egyszerre közlekedni adott területen. Az előrejelzések szerint 2025-ig várni kell arra, hogy ez a technológia világszerte működhessen, de a következő években egyre több helyen váltanak majd, és akkor még gyorsabb lehet a repülés.

-NB-