A British Airways október 7.
A British Airways október 7. után már csak extra díj ellenében engedi utasainak az előzetes helyfoglalást járatain - számolt be cikkében a Times Online magazin, amelyből az is kiderült, hogy brit légitársaság döntése értelmében a jövőben a belföldi BA járatokon 10 font (vagyis közel 3000 forint), a nemzetközi turistaosztályon 20 font (közel 6000 forint), a business class-jegyek esetében pedig már 60 font (18 ezer forint) plusz költség lesz az utasoknak, ha szabadon szeretnének dönteni arról, hova is ülnének a repülőn. A legnépszerűbb helyek természetesen mindig a vészkijárat melletti ülések (ahol nem csak könnyebb a menekülés, hanem sokkal kényelmesebb az utazás, mivel bármikor kinyújthatjuk a lábunkat), ezekre a légitársaság plusz 50 fontos (kb. 15 ezer forintos) felárat számol fel. Ami eddig tehát ingyen járt az utasoknak a foglalás sorrendjében, az mostantól komoly pénzekbe kerül, vagyis ha az ablak mellé, vagy a vészkijárat közelébe akarunk ülni, akkor bizony a zsebünkbe kell nyúlni. Pedig nem volt ez mindig így...
Az utasok nagy része természetesen értetlenül áll a hirtelen bejelentett döntés előtt, és több utazási portálon indulatokkal teli megjegyzésekkel illették a British Airways valóban nem túl utasbarát intézkedését. Sokan azt kifogásolják, hogy a mostani felárért cserébe semmilyen extra szolgáltatást nem nyújt a vállalat, és nem etikus egyoldalú döntéssel hirtelen pénzt kérni azért, ami eddig ingyen volt. Ez a recept persze hazánkban sem ismeretlen, nem a BA volt az első ezen a nem túl népszerű területen, a légitársaság szóvivője igyekezte gyorsan megmagyarázni a döntés hátterét. Véleményük szerint csak felfújt botrányról van szó, mivel a check-in után most is szabadon és ingyen választhatnak az utasok helyet a gépen, ez a döntés csak azokat érinti, akik az indulást megelőző 24 óra előtt szeretnék már bebiztosítani maguknak a legjobb üléseket. "Korábban is számtalan helyfoglalás érkezett, de csak a felszállás előtt egy nappal tudtuk ezeket feldolgozni. Mostantól szabadon lehet előre helyet foglalni a járatokon, de ezért felárat kell fizetni, ez így korrekt" - tette hozzá a BA szóvivője.
Sokan ugyanakkor azt kifogásolják, hogy az úgynevezett "gold loyalty card" hűségkártyával rendelkező utasok továbbra is ingyen foglalhatnak, de a "silver" fokozatú törzsutasoknak már fizetniük kell a helyfoglalásért. Az easyJet szóvivője szerint a BA ismét bebizonyította, hogy a hangzatos reklámok mögött - ahol az olcsó jegyárakkal csábítják magukhoz az utasokat - rendszerint olyan bújtatott extra költések merülnek fel, amelyek miatt végül sokkal drágább lesz az utazás. Több másik európai légitársaság, mint a Virgin Atlantic, Air France és a Lufthansa sem kívánja bevezetni a helyfoglalásért szedett felárat, de az Egyesült Államokban egyre több cég választja ezt a módszert az egyre növekvő veszteségek ellensúlyozására. Az elmúlt egy évben a British Airways 401 millió fontos bevételkiesést könyvelhetett el, tehát nem csoda, hogy szüksége van folyamatos ötletelésre a válság okozta folyamatos hanyatlás kezeléséhez.
Ez sajnos nem csak az extra költségek terén mutatkozik meg. A Times cikke szerint a BA jó példa arra az aggasztó jelenségre, hogy a fapados és a teljes ellátást kínáló légitársaságok fogalma hogyan mosódik össze a gyakorlatban. A British Airways sosem nevezte magát fapados vállalatnak, de a szolgáltatásai (azonos jegyárak mellett) folyamatosan romlanak, a nemzetközi járatok hosszabb útjain a két meleg étkezésből már csak egy lett, a turistaosztályon pedig már nem szolgálnak fel meleg ételt az utasoknak, és sajnos minőségi romlás is mutatkozik a kiszolgálás terén - legalábbis az utasok beszámolója szerint. Persze nem annyira, mint a következő paródiában láthatjuk...
Ugyanakkor a British Airways nemrégiben közvetlen napi járatot indított London és New York között, hogy a nemzetközi üzleti utak sokkal elérhetőbbek és kényelmesebbek legyenek. Talán ettől is várják a felemelkedést, és abban bíznak, hogy a sok ablak mellé vágyó, vagy a vészkijárat melletti ülésekre pályázó tehetős üzletember hajlandó lesz majd mélyen a zsebébe nyúlni, hogy utazása a lehető legkényelmesebb legyen.
-NB-