A Benetton korábbi kreatív igazgatójánál, aki provokatív reklámkampányairól vált ismertté, amiloidózist diagnosztizáltak.
Súlyos betegségben szenved az olasz sztárfotós, Oliviero Toscani – derül ki a Corriere della Serának adott interjújából. Toscani arról beszélt, hogy amiloidózisa miatt egyetlen év leforgása alatt 40 kilót fogyott.
Az amiloidózis ritka betegség, amelynek a tüneteit a rostos fehérjék, illetve fehérjék és egyes szénhidrátok alkotta szövetek (összességében: amiloidok) megmagyarázhatatlan termelődése és lerakódása okozza. A kóros folyamat a test bármely pontján, bármely szervben megindulhat, a lerakódott amiloidokkal a szervezet nem tud mit kezdeni.
Az egy-egy szervben keletkező lerakódások gátolják vagy megzavarják az érintett szerv egészséges működését. A funkcióvesztés vagy funkciózavar érintheti a szívizmot, a csontvelőt és a vérképzést, a vesét és a belső elválasztású mirigyeket is. A tünetek rendkívül változatosak, sok esetben az adott szervre jellemző más betegségek tüneteihez hasonló tünetegyüttes jelentkezik, például vese- vagy szívelégtelenség, pajzsmirigyműködési zavarok. A testszerte vagy létfontosságú szervben megjelenő amiloidózis legtöbbször végzetes, más esetekben műtéti úton vagy akár transzplantációval kezelhető.
Túl sokat és jól éltem. Szerencsés voltam. Most nem tudom, mennyi van még hátra
– fogalmazott az interjúban Toscani, aki azt is hozzátette ugyanakkor, hogy nem fél a haláltól. Mint mondta, egy reggel megdagadt lábakkal ébredt, és még a járás is nehezére esett. A kórházban először szívproblémát diagnosztizáltak nála, a további vizsgálatok pedig kimutatták az amiloidózist. A fotós egyébként tavaly októberben súlyos, gyakorlatilag halálközeli állapotban volt, amikor tüdőgyulladása lett és a Covidot is elkapta.
„Az előző napon még úgy dolgoztam, mintha harmincéves éves lennék, aztán egy reggel felébredtem, és hirtelen nyolcvan lettem”, érzékeltette a betegsége természetét.
Toscani korábban évtizedeken át volt a Benetton divatház kreatív igazgatója, és provokatív reklámkampányairól vált ismertté (ezekről például itt, itt, itt és itt írtunk). Több kampányát Olaszországban betiltották a társadalmi tabuk túlzott megsértése miatt. Többször helyezte például a kampány középpontjába „a Benetton egyesült színei” szlogen mellé a faji diszkrimináció kérdését, de más, társadalmi kérdéseket is a színes pulóverek vásárlóinak szegezett: a szegénységet, a HIV/AIDS-járványt, a háborúkat. Az egyik legemlékezetesebb plakáton egy halott boszniai katona véres ruhája látszott.