A légynek sem art - programajánló
SZJ 7490 – Egyéb szakmai, tudományos műszaki tevékenység: Gyenis Tibor kiállítása a Modemben. Húsz emberi arc: Bozsits József fotói a Millenárison. Film Noir: szerb animációs borzongás. A neve Bond, James Bond; azaz a Quantum csendje a mozikban. Ritkán látható távol-keleti filmek a Kino-ban! DunaPart: négy nap alatt a kortárs tánc körül a Trafóban. Kulturális ajánlatok ínyenceknek a hvg.hu-tól.
A neve még mindig Bond, James Bond
A Quantum csendje
Vannak elmúlhatatlan mozis mítoszok. A James Bond-mitológia ilyen. Az ügynök, öltönyei, autói és női partnerei végigkísérnek bölcsőtől a sírig. Jó, hogy így van? Nem ez a kérdés. Pontosabban: ez nem kérdés. Kinek-kinek az lesz az igazi James Bond, akit elsőnek megismert. Egy bizonyos generációnak Roger Moore, másnak Sean Connery. És lesz, akiknek Daniel Craig.
Bond sem volt mindig az a hideg, érzelemmentes ügynök, akinek megismertük: pályája elején elragadta az indulat – és kevésen múlott, hogy az egész világ fizessen érte. Vesper halálánál csak egyvalami rázta meg jobban a 007-est: az árulása. M (Judi Dench) segítségével annak a titokzatos szervezetnek a nyomára jut, amely megzsarolta a férfi egykori szerelmét. Bond Tahitira utazik, ahol a saját bosszúhadjáratát folytató Camille (Olga Kurilenko) nyomában eljut Dominic Greene-hez (Mathieu Amalric), a szervezet egyik vezetőjéhez. Ausztrián, Olaszországon és Dél-Amerikán keresztül üldözi gyanúsítottját, aki egyedül szeretné birtokolni a világ egyik legfontosabb természeti kincsét és ehhez egy száműzött dél-amerikai diktátorral szövetkezik. Árulások és gyilkosságok dzsungelén keresztül Bond egyre közelebb jut az emberhez, aki miatt Vesper elárulta őt. Gyorsnak kell lennie, mert a CIA meg őrá vadászik…
Quantum of Solace; amerikai-angol film 2008; r.: Marc Foster
Az ismeretlen, kortárs Ázsia
Távol-Kelet; KINO és Cirko-Gejzír
Két izgalmas budapesti art-moziban, a Cirko-Gejzírben és a KINO-ban ritkán látható tajvani, hongkongi, kínai és thaiföldi alkotásokat vetítenek most négy napig. A címek is bezsédesek: A pekingi gyermek, Láthatatlan hullámok, Luxusautó, Nem akarok egyedül aludni, Csendélet, A lyuk, Huncut felhőcske és a Maxi legszebb évei (Feslő bimbó), A pekingi biciklista.
Az ázsiai film új hullámáról van szó, s ezen belül is külön nagyon ajánljuk a kínai filmeket, amelyek társadalomkritikusak, sőt, rendszerkritikusak bizonyos értelemben, s még nem "rontotta el" őket a kínai kortárs kultúra nyugati divatja, a feléjük irányuló rendkívüli érdeklődés. A pekingi biciklista (nov.16.; 17.) például nagyon egyszerű képletből indul ki: valaki szeretne egy új biciklit. Nagyon szeretne. Bicikliből tízmillió van a kínai metropoliszban. Anyagiakra vágyó emberekből legalább annyi. Vágy, lehetőség és bűn keresztezik egymást ebben a lebilincselő moziban.
Részletes program itt!
nov.14-18.
Feketemozi
Film Noir
A címben foglalt kifejezés a francia film nagy hagyományú műfajára utal, a krimi egy sajátos válfajára. Ez azonban egy szerb animációs mozi. Azt tudtuk, hogy a délszláv országok erősek a képregényben, de azt talán nem, hogy az animációban is. Pedig a Film Noir erős holmi!
Mi van, ha tragédiára ébredsz, amelyben valószínűleg te is benne voltál? Nyomozni kezdesz. A nappali rémálom azonban csak ekkor kezdődik igazán. Kicsit Sin City, kicsit cyberpunk, kicsit franciás. Ínyencdarab.
amerikai-szerb animációs film, 2007; r.: Risto Topaloski, D. Jud Jones
Beszippantva
SZJ 7490 – Egyéb szakmai, tudományos műszaki tevékenység
Gyenis Tibor: Kutatási napló 1. © MODEM |
A művészeti központ harmadik emeletén látható tárlat az első megvalósulása annak az új modellnek, amelyet az egyéni kiállítások többségénél a későbbiekben alkalmaz a Modem: mivel a művek létrehozását előre megfinanszírozza, a tárlatokon ezentúl többségükben olyan alkotásokkal találkozhat majd a közönség, amelyeket máshol még nem láthatott. Az így megszülető művek egy része aztán a művészeti központ saját gyűjteményébe kerül.
Debrecen, Modem
Totálközeli
Pár arc
© Millenáris |
A poétikus bevezető egy most nyíló fényképkiállítás elé íródott. Portrék a Millenárison, Bozsits József fotói. Egyszerű, "telibe" fényképezett arcok. Valahogy úgy, ahogy az utcán szembe jönnek velünk. Illetve mégsem úgy: intimebb, közelibb ez a pillantás. Zavarbaejtő.
nov.12-től dec. 31-ig; Bp. Millenáris
Ismerd meg hazádat - hogy el tudj menekülni
dunaPart; Kortárs Magyar Előadóművészeti Platform
Urbi et Orbi; Urbán András Társulat © UAT |
Dehogy akarnánk mi innen elmenekülni. Eszünkbe se jut. Hanem... a művészet, a ma, Magyarországon létrejövő kortárs kultúra számára tényleg szinte csak akkor van esély, ha meg tudja magát mutatni másutt is. Ez olykor menekülési kényszert eredményez? Ezt csak az alkotók tudnák megmondani.
Mindenesetre most itt egy rendezvény, amely kifejezetten azzal a céllal jön létre, hogy segítse a külföldi kapcsolódásokat. Magyarországon a kilencvenes években rendeztek utoljára olyan előadóművészeti eseményt, amelynek célja a hazai alkotók nemzetközi megismertetése volt. A Trafó és a Krétakör átfogó és reprezentatív bemutatót szervezett a mai magyar független színházi és táncélet alkotóinak munkáiból. A válogatás az intézményrendszeren kívül működő művészek és társulatok legfrissebb produkcióinak megismertetésére irányul. Aki most idelátogat, egyben megtekinthet sok mindent a kortárs magyar táncból és színházból.
A Trafó és a Krétakör személyes kapcsolataikat és külföldön szerzett többéves tapasztalatait próbálja latba vetni a társulatok sikeréért. Négy nap alatt mintegy 25 alkotás látható elsősorban a színház és a tánc területéről, de számos határátlépő kísérlettel is találkozhatunk. Vidéki és határontúli magyar társulatok is fellépnek, így valóban rendkívüli áttekintést nyerhet, aki erre a hosszú hétvégére Budapestre jön. Csütörtök délutántól vasárnap éjjelig sűrű program várja az érdeklődőket, 17-ére pedig az újjáalakuló Krétakör műhelymunkáját tekinthetik meg az érdeklődő résztvevők.
A részletes porgram itt!
Nov. 13-17; Budapest 11 helyszínén