Új Primark-bolt nyitása egyelőre nincs tervben, bár vizsgálják a további növekedési lehetőségeket. Elárulták azt is, hogy mennyire keresnek más terméket a férfiak és a nők, kik költenek többet, és hogy szerintük mi különbözteti meg őket magyar vetélytársaiktól és hogy miért fontos az egyszerű vállfa. Emailben feltett kérdéseinkre a cég válaszolt.
Milyen az első bő félév tapasztalata a Primark számára Magyarországon?
Rendkívül pozitív. A tavaly május végi nyitás óta sokan látogattak el eddig az üzletünkbe és nagyon jó visszajelzéseket kaptunk a vásárlóktól. Ez az időszak értékes betekintést nyújtott számunkra a magyar vásárlók preferenciáiba és vásárlási szokásaiba, segítve minket, hogy kínálatunkat az új piac igényeihez igazítsuk.
Volt-e valami, amin kifejezetten meglepődtek?
Kellemes meglepetésként ért minket a magyar vásárlók izgalma és lelkesedése, mind az üzletnyitás, mind az azt követő hónapok során. A márka nagy ismertsége, és a Primark kínálatának fogadtatása ezen az új piacon meghaladta a várakozásainkat. Különösen pozitív meglepetés volt a divatkollekcióink mellett a lakberendezési és életmód kategóriák iránti erős kereslet.
Tapasztalataik szerint kik a fő vásárlóik?
Nagyon széles bázisunk van, a gyerekektől a férfiakig és különböző típusú női vásárlókig. A fiataloknak szóló kollekcióinkat folyamatosan fejlesztjük, hogy a tinédzsereket is kiszolgáljuk, ugyanakkor vannak divatközpontú vásárlóink, akik a legújabb trendeket keresik, vagy szeretnék frissíteni ruhatárukat például Rita Ora vagy Paula Echevarría kollekcióiból származó ruhadarabokkal. Nem feledkezünk meg az idősebb vásárlókról sem, akik időtálló ruházati alapdarabokat keresnek, számukra a The Edit kínálatunk kulcsfontosságú.
Büszkék vagyunk arra is, hogy egyre több speciális termékkategóriát kínálunk, mint például a mellrákon átesett nők számára készült posztoperatív melltartók, vagy a menstruációs fehérneműk, adaptív fehérneműk és kismamaruházat. Ezek a termékek általában drágák és nehezen beszerezhetők, így büszkék vagyunk arra, hogy megfizethető áron kínáljuk őket.
Mást vásárolnak-e a nők, mint a férfiak? Kik költenek többet?
A mi elsődleges tapasztalatunk szerint a nők és férfiak vásárlási szokásai eltérőek. A nők általában több kategóriát is felfedeznek nálunk, például a divatot, a kiegészítőket és a lakberendezési termékeket, és jellemzően nagyobb értékűek a vásárlásaik. A férfiak ezzel szemben inkább célzottan vásárolnak, és az alapvető ruházati cikkekre és a hétköznapi viseletre koncentrálnak.
Mely termékek a legkelendőbbek?
A közép-kelet-európai régióban a legkeresettebb termékeink közé tartoznak a mindennapi alapdarabok, mint például a szabadidő-ruházat, a jersey termékek és a farmerkollekciók. Büszkék vagyunk széles liszenszkínálatunkra is, amely magában foglal együttműködéseket olyan nagyvállalatokkal, mint a Netflix, a Disney, a Universal, valamint az NBA és az NFL. A szezonális termékek, mint például a télikabátok, a kötöttáruk és az ünnepi divat, idén karácsonykor különösen keresettek voltak.
Vannak-e regionális különbségek a többi környékbeli országhoz képest?
A magyar vásárlók sok hasonlóságot mutatnak más régiós vásárlókkval, de folyamatosan igazítjuk termékkínálatunkat a helyi igényekhez. Ez magában foglalja a divat, a lakberendezési és szezonális termékek arányának testre szabását.
A karácsony mennyire erős szezon önöknél, mennyire jellemző, hogy ott szerzik be a karácsonyi ajándékot a magyarok?
A hideg idő beköszöntével jelentősen megnövekszik a téli termékkategóriák iránti kereslet, különösen a kabátok, sapkák, sálak és kesztyűk iránt. Ez volt a Primark első karácsonya Magyarországon, nagyon örülünk az ünnepi termékeink iránti erős érdeklődésnek. A téli divat, a kényelmes kiegészítők és a különböző, ajándékba adható termékek különösen népszerűek voltak.
Terveznek-e újabb boltokat nyitni? Ez min múlik?
Egy új üzlet nyitása összetett folyamat, amely részletes előkészítést igényel: a megfelelő helyszín megtalálását, az üzlet kialakítását a legjobb vásárlási élmény érdekében, a bevásárlóközponttal való tervezési folyamatot, az összes szükséges berendezés beszerzését és az üzlet megnyitásra való előkészítését, valamint a munkatársak toborzását.
A jövőbeli üzletek helyszíneit a piaci dinamikák, a vásárlói igények és a megfelelő ingatlan elérhetősége határozza meg.
Már most megerősíthetjük a hírt, hogy a következő években két új üzletet tervezünk nyitni Romániában, és további növekedési lehetőségeket vizsgálunk a régióban.
Milyen feltételeknek kell megfelelnie egy helyszínnek, hogy fontolóra vegyék, mint egy új áruház helyét?
Előnyben részesítjük a könnyen megközelíthető a lokációkat, például a városközpontokat és a nagy látogatottságú bevásárlóközpontokat. A demográfiai adatok és a vásárlói igények kulcsfontosságú szempontok. Egy tipikus Primark-üzlet általában több mint 3 ezer négyzetméter alapterületű.
Tervezik-e bevezetni Magyarországon a Click and Collectet?
Nem kínálunk Click & Collect típusú szolgáltatást (azaz amikor az online megvásárolt terméket az üzletben, személyesen át lehet venni) Magyarországon, ez jelenleg csak az Egyesült Királyságban érhető el. Korábban a Primark bejelentette, hogy a sikeres 18 hónapos próbaidőszak után a szolgáltatást 2025 végéig az összes brit üzletre kiterjeszti. Egyelőre az Egyesült Királyságra koncentrálunk, és a tapasztaltok alapján döntünk arról, melyik piacra terjesztjük ki a szolgáltatást.
Kit tekintenek fő riválisuknak Magyarországon?
Ahelyett, hogy a versenytársainkra összpontosítanánk, arra koncentrálunk, hogy kivételes értéket, minőséget és egyedi vásárlói élményt nyújtsunk, amely megkülönböztet minket a piacon. A Primark működését kissé eltérően irányítjuk más kiskereskedelmi vállalatokhoz képest:
nagyon kevés reklámot használunk, és mindig takarékoskodunk az apróbb dolgokon – például az egyszerű vállfákon és árcédulákon –, hogy alacsonyan tartsuk a költségeket.
Fontos megkülönböztető jegyünk a bolti környezet kialakítása. Szeretnénk megváltoztatni a hagyományos bolti vásárlásról alkotott képet, és egy modern, innovatív kiskereskedelmi élményt kínálni, például üzleteinkben kialakítottunk különböző trendzónákat, amelyeket rendszeresen frissítünk.
Sok cég panaszkodik, hogy nehéz új munkaerőt találnia. Önöknél mi a helyzet?
Versenyképes fizetést, rugalmas munkaidőt, valamint teljes munkaidős, részmunkaidős és vezetői pozíciókat kínál, amelyek a különböző életmódokhoz igazodnak. Emellett nagy hangsúlyt fektetünk a szakmai fejlődésre házon belüli képzési programjaink révén, amelyek támogatják munkatársaink fejlődését minden szinten.
A magyarországi árképzéssel kapcsolatban mik a tapasztalatok? Például a forintgyengülés miatt kellett-e árat emelni?
Odafigyelünk arra, hogy alacsonyan tartsuk az árainkat anélkül, hogy kompromisszumot kötnénk a minőségnél vagy az ellátási láncunk szabványainál. Fontos számunkra, hogy minden termékünk kiváló minőségű legyen, jól illeszkedjen, jól mosható és hordható maradjon. Magyarországi indulásunk óta nem emeltünk árakat, és a vásárlóink számára továbbra is próbálunk megfizethető divatot és a legjobb ár-érték arányt biztosítani.
Vannak-e már magyar beszállítóik?
Nem Magyarországról szerezzük be termékeinket. Az elsődleges beszállítóink, gyárainak helyszíneit megtekinthetik globális beszerzési térképünkön.
A társasági adó alacsony Magyarországon, de a Primark, mint nemzetközi szereplő, hogyan látja, mennyire tud versenyképes körülményeket teremteni Magyarország a régióhoz képest?
Üzleti modellünk és ügyfélajánlatunk egyedülálló, és jól működik a régióban.
Hol látják magukat 1, 5, illetve 10 év múlva Magyarországon?
Mindig keressük azokat a lehetőségeket, amelyekkel egyedi kínálatunkat elérhetővé tehetjük még több vásárló számára Közép- és Kelet-Európában.
Bár biztatóak a magyarországi vásárlók pozitív visszajelzései, még a piac megismerésének korai szakaszában járunk, és jelenleg vizsgáljuk, hogy milyen lehetőségeink vannak a jövőben.
Nyitóképünkön a Primark üzlet megnyitása az Aréna Plázában 2024. május 28-án. Fotó: Fazekas István
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.