Vállalkozás hvg.hu 2019. március. 25. 10:26

Hatvanmillió forintra bírságolta az MNB a Magyar Posta biztosítóit

Az ügyféltájékoztatással, a panaszkezeléssel, de a számvitellel és a szerződési feltételekkel sem volt minden rendben a két biztosítónál.

Az MNB vállalatirányítási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, kiszervezési, informatikai, számviteli, ügyféltájékoztatási, panaszkezelési, illetve a biztosítási szerződési feltételeket érintő jogsértések miatt 25 millió forintra bírságolta a Magyar Posta Biztosítót, és 35 millióra a Magyar Posta Életbiztosítót.

Az MNB jogsértésként azonosította, hogy a Magyar Posta Biztosító kgfb-termékével összefüggő belső szabályozási, nyilvántartási, adatszolgáltatási, adatfeldolgozási és ellenőrzési rendszerei nem feleltek meg teljeskörűen a jogszabályi előírásoknak. A lakásbiztosítási szerződési feltételek nem megfelelően tartalmazták a biztosítási esemény bejelentésével, a biztosító szolgáltatásával és az ügyfél szerződéses jogaival és kötelezettségeivel kapcsolatos rendelkezéseket, és hiányosságok voltak a biztosító tartalékszámításában, a számviteli, vállalatirányítási, informatikai gyakorlatában, valamint az ügyféltájékoztatása és a panaszkezelése körében is,

A Magyar Posta Életbiztosítónál pedig a cég egyes belső szabályzatait, ügyrendjeit, eljárásrendjeit nem a jogszabályoknak megfelelően alakították ki, megfelelőségi, illetve belső ellenőrzési területén is hiányosságok voltak, és a javadalmazási politikája sem volt minden tekintetben szabályszerű. Az életbiztosító a vonatkozó előírásokat részben figyelmen kívül hagyva szervezett ki kiemelten fontos feladatköröket, miközben bizonyos tevékenységeket tévesen nem minősített kiszervezésnek, s kiszervezési nyilvántartása sem felelt meg teljeskörűen a jogszabályi előírásoknak. Az életbiztosítási szerződési feltételek egyes rendelkezései pedig nem álltak összhangban az irányadó ágazati, illetve polgári jogi rendelkezésekkel, továbbá bizonyos szerződéses fogalmak tartalmát a biztosító nem határozta meg egyértelműen. Sőt, hiányosságok voltak az életbiztosító életági szerződéseihez kötődő ügyféltájékoztatási, panaszkezelési, pénzmosás-megelőzési, informatikai, számviteli és tőkekövetelmény számítási tevékenysége körében is.

Bár a vizsgálat több hiányosságot feltárt, ezek alapvetően nem érintik a biztosítók megbízható működését – nyugtat a jegybank.