Az online pénzügyi szolgáltatásokat fejlesztő IND néhány év alatt vált miskolci garázscégből vezető európai középvállalattá. Ráadásul minden esélyük megvan, hogy ők legyenek a következő magyar gyökerű, multinacionális technológiai nagyvállalat. Vinnai Balázzsal, a cég alapító-ügyvezetőjével beszélgettünk cégvezetésről, víziókról, banki jövőről, sárga csekkekről.
A miskolci IND Group tíz év alatt vált a digitális banki felületek vezető európai specialistájává. Idén 4 milliárd forint feletti árbevételt várnak, aminek 80 százaléka exportból jön. Saját fejlesztésű online banki megoldásaikat az egész világon ismerik. Ők azok, akik a világon elsőként facebookos banki utalási rendszert készítettek egy lengyel banknak. Máltára olyan okostelefon-applikációt fejlesztettek, amely telefonszám megadásával képes pénzt utalni és fogadni.
A kezdetek
A miskolci Vinnai Balázs (36), az IND társalapítója-ügyvezetője egyszerre testesíti meg a konzervatív üzletember és a laza, internetes guru képét. Nyakkendő nélkül, sötétkék halszálkás öltönyben érkezik az interjúra. Bár az üzletembernek van autója, városon belül tömegközlekedést használ, a két város között pedig vonatozik. „A vonatozás nekem egyszerre kikapcsolódás és munka. Szeretek az IC-n dolgozni, mert ehhez minden feltétel adott. Még a feleségemmel is a vonaton ismerkedtem meg” – mondja. A cégvezető egyébként nagy lokálpatrióta, nem véletlen, hogy sem a cége, sem ő nem költözött el Miskolcról. Pontosabban szólva, családjával kétlaki életet élnek, keddtől péntek reggelig Budapesten, péntektől hétfőig Miskolcon tartózkodnak.
Vinnai még másodéves jogi egyetemistaként alapította az IND-t, 1997-ben, három gimnáziumi osztálytársával együtt. Kezdetben weblapok fejlesztésével, dizájnnal foglalkoztak. Első kereskedelmileg sikeres terméküket egy német informatikai cég beszállítójaként állították elő: bankiszerver-szoftvereket fejlesztettek a német Brokatnak. A kapcsolatot Pecsenye Roland társalapító hozta, aki akkor már Németországban élt. „Húszévesen, érettségi öltönyben mentünk tárgyalni, amin mindenki jól szórakozott, magunkat is beleértve” – mondja Vinnai. Mivel ő tárgyalt a legjobban, és volt affinitása a stratégiához, menedzsmenthez, ő lett a cég „arca”. Amikor a Brokat a 2003-as internetlufi miatt csődbe ment, az IND felvásárolta korábbi fő partnerét. A vételár nagyjából a Brokatban ragadt IND-követelés értékével volt egyenértékű.
Gyors növekedés
Az IND kezdettől fogva globális piacra szállít egy speciális tudást igénylő, pénzügyi-informatikai területen. „Pontosan tudtuk, hogy ha az eredeti koncepciónk bejön, akkor nagyon gyorsan el fogjuk érni a középvállalati, majd a nagyvállalati méretet. Így minden üzleti-szervezetfejlesztési lépésünket is ennek rendeltünk alá” – mondja Balázs. Úgy tűnik, sikeresen. A cégbe kétszer szállt be kockázati tőke, összesen 4,4 millió euró (1,3 milliárd forint) erejéig. Cserébe 28 százalékos tulajdoni részesedést szereztek, hogy néhány év után – várhatóan szép haszonnal – kiszálljanak a cégből.
A technológiai szektorban a siker egyik fokmérője a gyors növekedés. Az IND ennek is maradéktalanul eleget tesz. A cég 2000 és 2003 között 2300 (!) százalékkal növelte az árbevételét. Létszámuk most is negyedévente 20 fővel bővül, jelenleg közel 250 alkalmazottjuk van, így minden esélyük megvan, hogy ők legyenek a következő hazai gyökerű multinacionális nagyvállalat. Bár a kívülről érkezett topmenedzserek sikeresen átformálták a garázscéget közepes vállalattá, legnagyobb kihívásuk most éppen az, hogy miként tegyék alkalmassá a céget a nagyvállalati működésre.
Az IND-nek jelenleg 8 saját irodája és több képviselete van világszerte, többek között Londonban, Bukarestben, Münchenben, Pozsonyban, Budapesten és Miskolcon. Vinnai szerint az IND abban kiemelkedő, hogy „képesek vagyunk a legmodernebb online csúcstechnológiát beilleszteni egy alapvetően konzervatív banki ökoszisztémába”. Nem véletlen, hogy a cég teljes tevékenységének 70 százaléka fejlesztés. Budapesti főhadiszállásukon három szobát foglal el a szupertitkos fejlesztési labor, amelyet még mi sem nézhettünk meg. A cég különösen fontosnak tartja a munkaerő-utánpótlást. Még a mikrovállalati időszakban létrehozott HR-osztályuk folyamatosan kutatja az IT-szakembereket. Mivel nem csak Magyarországról toboroznak, rendszeresen szemlézik a LinkedIn-t.
Az IND és Vinnai Balázs elismerései, díjai |
Az IND több mint 16 éves működése során több díjat is nyert (Deloitte Technology Fast 50 díj, Miskolc Város Nívódíj, Magyar Kockázati és Magántőke Egyesület: „Év vállalata 2007” és Technológiai Innovációs Díj a Magyar Innovációs Szövetségtől). November végén a pénzügyi szektor technológiai beszállítóit rangsoroló nemzetközi FinTech100-as listára került fel a cég. Vinnai Balázs maga is számos személyes elismeréssel rendelkezik. Az Ernst&Young „Az év legsikeresebb ict-menedzsere” díjat nyerte el 2002-ben, illetve idén novemberben „Az Év Üzletembere” díjat. Balázs Tokaj város önkormányzatával együttműködve megalapította a Tokaj.hu Kft.-t, illetve 2007-től az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) elnökségi tagja. Két gyermeke van, akik 1,5 és 3 évesek. |
Az online bankolásé a jövő
Az IND sikerének egyik titka az ügyfélélmény alapú megközelítés. Fejlesztéseik azt mutatják meg, hogy unalomig ismert banki megoldásokat miként lehet vonzóvá, élményszerűvé, így tömegesen elérhetővé tenni. És alighanem ez a jövő. Hiszen néhány év múlva ugyanúgy fogunk majd bankolni, mint ahogy a barátainkkal tartjuk a kapcsolatot a Facebookon, vásárolunk az Amazonon, vagy fotókat osztunk meg az Instagramon és a Pinteresten. Vinnai szerint ezt az élményt várjuk el mindenhol, így a pénzügyeink digitális kezelésében is.
A cég alighanem azért lehet ennyire sikeres, mert mindezt már tíz éve felismerte és alkalmazza is. Vinnai erről szerényen azt mondja: ők elsődlegesen nem banki szakemberek, hanem egyszerű userek, akik kényelmesen szeretnék a pénzügyeiket kezelni, és ebből a hozzáállásból, az ügyfelek szemszögéből fejlesztik a termékeiket. A cégvezető egyébként azt tanácsolja a hazai mikrovállalkozások tulajdonosainak, hogy kizárólag a globális piacot célozzák meg, tanuljanak meg rendesen angolul, és lebegjen az a szemük előtt, hogy mindent lehet még jobban csinálni, mint mások.
Vinnai szerint a hazai tranzakciós adó jelentősen növeli a banki költségeket, de még mindig a digitális csatornák maradnak a legolcsóbbak. Szerinte ezért a közeljövő online banki forradalmát nem lehet megállítani, csak lassítani. Nyugaton éppen ellenkező a helyzet: a piac az online banki megoldások felé terelik az embereket, amit a kormányok még segítenek is. „A fejlett világban a készpénzhasználat egyre inkább visszaszorul. És azt is el kell fogadni, hogy a sárga csekkek korszakának előbb-utóbb vége lesz, akármilyen népszerű ez most itthon” – mondja Vinnai.
* * * Már teljesen ingyenes bankszámlák is elérhetőek
Sokan fizetnek éves szinten több tízezer forintot csak azért, mert van saját bankszámlájuk. Azonban léteznek már teljesen ingyenes számlacsomagok is! A Bankmonitor bankszámla kalkulátora – a bankolási szokásai alapján - mindenkinek személyre szabottan megmutatja az elérhető legkedvezőbb ajánlatokat.