2008. augusztus. 30. 08:36 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. szeptember. 01. 01:14 Vállalkozás

Fejlődési lehetőségek a franchise-hálózatok számára

A fejlett franchise-gazdasággal rendelkező országokban, ahol az első hálózatok a hatvanas években indultak, néhány területen a franchise-rendszerek elértek extenzív növekedésük határaihoz.

Ezalatt azt értjük, hogy nehéz vagy már csak kis jövedelmezőséggel, lényegesen nagyobb kockázattal lehet új egységet nyitni. Egyrészt a saját hálózat is szinte teljes mértékben lefedi a piacot, másrészt a konkurenciának is fokozott jelenléte van. A hálózatok új növekedési lehetőségeket keresnek mind marketingstratégiai, mind piacbővítési szempontból. Az alábbiakban  néhány pontban megpróbáljuk összefoglalni a franchise-hálózatok számára legígéretesebbnek tartott a fejlődési irányokat, piac növelési lehetőségeket:

1. Folyamatos hálózat szintű reklám kampányok.

 Szinte valamennyi franchise-hálózat az átvevőitől megköveteli a bevétel arányos marketing hozzájárulást. Ez rendszerint a forgalom 2-5 százaléka közé esik. A nagy egységszámmal bíró hálózatnak ez már megfelelő alapot jelent egy országos reklámkampány elindításához az írott és különösen az elektronikus médiában. A legnagyobb hálózatok folyamatosan jelen vannak hirdetéseikkel.

2. Törzsvásárlói rendszerszer kialakítása.

Olyan törzsvásárlói rendszer létrehozása és működtetése, melynek kedvezményeit bármely egységben igénybe tudja venni a fogyasztó. Ezzel erősítve a márkahűséget, és gyakrabban becsalogatni a vásárlót. Ez a rendszer az európai hálózatoknál is elterjedt, a francia Jardin des Fleurs virágüzletlánc több, mint 340 ezer hűségkártyát bocsátott ki a mai napig.

3. Saját márkás termékek forgalmazása más kereskedelmi egységekben.

Több nagy hálózat saját márkás termékkel jelentkezik, melyeket nem saját egységében kínál a fogyasztónak. Egy kicsit plyan, mintha a franchise kereteit tágítaná evvel a rendszergazda. A választék természetesen korlátozott, és a termék mellé nyújtott szolgáltatás is hiányzik, de mindenképpen piacbővítő lépés. Új vásárló közösséget tud megszólítani, és az eddigi vevőivel további kontaktus lehetőséget hoz létre. Az Egyesült Államokban például Starbucks italokat , és Friday’s logóval ellátott termékeket gyakran találunk élelmiszerboltok polcain. De magyarországi példaként említhetjük a High Care kozmetikai cikkeit, melyek megvásárolhatók illatszerboltokban is.

4. Házhoz szállítás – elvitel.

Az Egyesült Államokban nagyon sok gyorsétterem lánc olyan egységeket hoz létre, ami csak elvitelre, illetve házhozszállításra dolgozik. Lényegesen olcsóbb az egység kivitelezése, kevesebb helyet igényel hisz korlátozott a vendégtér, így alacsonyabb a rezsiköltség is. Kisebb a fogyóeszköz készletre való költség, hisz nincs szükség tányérokra sem. Alacsonyabb az üzemeltetési költség, hisz kevesebb személyzet szükséges.) Az üzemeltetés is sokkal olcsóbb, kevesebb a hulladék és a mosogatás. (kisebb üzlet kevesebb rezsivel jár, és az elhagyott vendégtérrel csökken a víz, energiafogyasztás is(víz, villany, hűtés-fűtés)  A fogyasztói szokások is jelentősen megváltoznak, egyre többen kívánják otthon (vagy munkahelyen) elfogyasztani a megrendelt ételt. Az egyik legnagyobb „pizza óriás” a Domino’s   Pizza szinte csak ilyen egységekkel rendelkezik.

5, Drive thru - autós kiszolgáló rendszer

Az Egyesült Államokban mára szinte valamennyi gyorséttermi egység rendelkezik az autós vásárlók kiszolgálására kialakított ablakkal – már ahol ennek fizikai feltételei rendelkezésre állnak. Azonban már kisebb üzleteknél (vegyes bolt , élelmiszer bolt) is láthatunk ilyen kiszolgálást.

6, On-line rendelés, internetes értékesítés

Az on-line rendelés egyrészt egyszerűsíti és pontosítja a rendelés menetét, másrészt megkönnyíti   az egység dolgozóinak munkáját. A rendeléssel összekapcsolódik a fizetés, ami szintén interneten történik. Az on-line rendelést gyakran kedvezményesebb árral is próbálják népszerűsíteni. Magyarországi elterjedésére még sem számíthatunk a közel jövőben a bankkártya használattal, és különösen az interneten történő fizetéssel szembeni előítéletek miatt.

7. Webáruház létrehozása

Az internetes értékesítés másik népszerű formája. Egyre több franchise-hálózat alakítja ki saját webáruházát ezáltal újabb értékesítési csatornát létrehozva termékei forgalmazására. Magyarországon a cikkben már korábban említett High Care hálózat termékeit is megvásárolhatjuk webáruházban.

8, Akviziciós politika

Amennyiben már nincs mód a hálózat bővítésére, nagy hálózatok hozzálátnak a konkurencia felvásárlásához. Így tett például a hazánkban is népszerű francia 5áSec gyorstisztító. 2007-ben felvásárolta az egyik legjelentősebb  otthoni versenytársát  a Bel & Blanc hálózatot. Az akvizició nagyon felgyorsította a hálózat elterjedését és népszerűségnek növekedését.

9.Profilszélesítés

Szintén felvásárlás útján újabb hálózatokat, márkákat von be a rendszergazda, de az előbbi példával ellentétben megőrzi a korábbi nevet, arculatot, és folytatja lánc működtetését. Elsősorban olyan hálózatokat vásárolnak így fel, mely kiegészíti a meglévő portfoliót. A rendszerek közös üzemeltetésével, néhol együttes megjelenéssel további fogyasztókat tudnak vonzani, és jelentősen költségcsökkentés realizálható. Jó példa erre az amerikai CKE csoport, mely a jövőben egymás mellett un. dual egységekben nyit Hardee’s  és Red Burrito éttermeket.  

Forrás: www.franchiseportal.hu