2008. augusztus. 22. 14:50 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. augusztus. 22. 14:49 Vállalkozás

12 tipp, mielőtt franchise hálózatba lépnénk

A világon Amerikában a legérettebb a franchise-hálózata piaca. Még mindig hódít a hálózatok növekedése. Jelenleg több mint 2500 hálózatot tart nyilván. A Pricewaterhause megállapítja hogy 750 ezer egység van az országban és több mint 7 millióan dolgoznak közvetlenül vagy közvetetten ebben a szektorban. Az IFA stabil növekedést jelez előre, illetve a hálózatok minél nagyobb térhódításában lát nagy jövőt.

Mit tanácsol az IFA a hazai befektetőknek a belépéshez?

1, Legyen meg az üzlet elindításához szükséges tapasztalatuk!

2, Legyen piacismeretük! 

3, Mérjék fel az időt és a személyzetet, ami az üzlet elindításához szükséges!

4, Ismerjék meg a rendszergazdát, célkitűzéseit, milyenek a kereskedelmi és üzleti sikerei a piacon+

5, Tájékozódjanak más franchise átvevők jó és rossz tapasztalatairól!

6, Vizsgálják meg a befektetési költségeket!

7, Pontosítsák a belépési díj mértékét!

8, Informálódjanak beszállítókról és a fizetési feltételeikről

9, Tisztázzák a rendszergazdáktól beszerzendő termékek körét!

-          azok hátterét

-          árát

-          rendelési- szállítási menetét, idejét és feltételeit

-          fizetési feltételeit

10, Vizsgálják meg számunkra elfogadhatóak e a szerződés megújításának és befejezésének feltételei!

11, Nézzék meg a kudarcot vallottak arányát, elemezzék a bukások hátterét!

12, Vizsgálják meg a rendszergazda pénzügyi stabilitását!

A Federal Trade Commission egyik küldetése volt nemrégiben aktualizálni és tökéletesíteni a franchise regulációt. Ez az újfajta szabályozás több lehetőséget kínál a rendszergazdák számára is. Kiemelném az egyik előnyt: nem követeli meg az első személyes találkozót, hanem elfogadja helyette a virtuális bemutatkozást.

Számos hitellehetősége is van az átvevőknek, sokszor a rendszergazdának már megvannak a segítséget nyújtó banki kapcsolatai, mely sajnos Magyarországon még nem általános. IFA támogatja a hazai vállalatok nemzetközi színpadra lépését, nemzetközi piacon való megjelenéssel és egyéb promóciós anyagok terjesztésével. Viszont számolniuk kell az Európában ezen a piacon meglévő kiélezett versennyel.

Nagyon fontos lépés, hogy adoptálniuk kell az amerikai ízlést és életstílust is, mely hagyományőrző országokban veszélyeket rejthet. Mindenkinek ajánlják, mielőtt belépne egy-egy szektorba, elengedhetetlen felmérni az adott régióban felmerülő igény mértékét, valamint a márkanév ismertségét is. Szem előtt kell tartani, hogy komoly befektetéssel kell rendelkezniük mindazoknak, akik ismerté szeretnének válni egy másik piacon önerőből. Itt kell megjegyezni, sok tengerentúli átadó teljes mértékben a partnerre bízza a hálózat bevezetését, ismertté tételét.

Amennyiben egy amerikai hálózathoz szeretne csatlakozni magyar vállalkozó, azzal is számolnia kell azzal, hogy az első egység megnyitása magas költségekkel jár. Az első franchise átvevők megtalálása és hálózatba vonása sem könnyű feladat. Európa még mindig kedvelt célpont az Egyesült Államok számára, bár az indiai és kínai térség előtörése is új lehetőségeket nyit számukra.

Forrás: http://franchiseportal.hu