2008. augusztus. 08. 14:25 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. augusztus. 08. 14:09 Vállalkozás

Új terjeszkedési lehetőségek franchise-hálózatoknak

Az Egyesült Államokban lépten-nyomon franchise-hálózatokba botlunk. Kétségkívül a legtöbb helyen Subway szendvicsbárokkal találkozunk. Újdonság, hogy számos Subway egység BP benzinkút-hálózattal együtt nyílik meg, ami új tereket nyithat a terjeszkedésben. Magyarországi példa erre a MOL valamint a Marché együttműködése.

Több nagy városban nagyszámó területű kávézókkal találjuk meg a Starbucks-ot, ilyen például New York, Washington DC, vagy Nashville is. Washingtonban az elegáns Hyatt Szálloda előcsarnokában is ez a kávézó várja a vendégeket. A legtöbb egységben internetezni is lehet. Több élelmiszerlánc polcán is megtalálhatjuk a Starbucks kávéitalait.

Jó néhány Magyarországon ismeretlen hálózattal találkozunk az USa-ban. Ilyen például a Waffle House, ahol nehéz ínyére valót találni a magyar konyhát kedvelő vendégnek. Kínálatukban dominálnak a lapon sütött ételek, melyek leginkább szendvicsek és burgerek, de van sütött krumpli, ami hosszúkás, nagyon vékonyra lereszelt burgonyahalom megsütését jelenti egészen furcsa ízesítéssel. A kiszolgálást egyedi módon oldják meg, az asztalok a pult mellett közvetlenül arra merőlegesen helyezik el, így biztosítva a közvetlen kiszolgálást.  Ez a hálózat  szokatlan ízei és ételei miatt nehezen számíthatna sikerre az európai piacon. Viszont sikere lehetne a Domino’s Pizza, amely nagyon kedvező áron és jó minőségű pizzákat kínál. Az utakon csak elvitelre dolgozó egységeket találhatunk, illetve rendkívül népszerű az internetes rendelés, tudtuk meg több franchise-átvevőtől. 

Az üzlet kialakítása sokkal egyszerűbb és olcsóbb, hiszen lényegében nincs vendégtér, minden pizzát azonnal dobozba tesznek. Magyarországon is komoly piacra számíthatnak a csak házhoz szállításra, illetve elvitelre szakosodott hálózatok. Számottevő konkurenciára nem panaszkodtak a Subway pizzával való piacra lépése miatt, pedig sok esetben a két egység egymás mellett található. A Papa John’s hálózat egységei kizárólag házhoz szállítanak, többször gondolkozott a magyarországi terjeszkedésen. Azzal a környékbeli szállodák szobakártyáin a cég promócióját találjuk, így azonnal rendelhet az éhes vendég.

Közkedvelt természetesen a nálunk is jelen lévő Mc Donald’s, KFC, Pizza Hut. Burger King, valamint a Magyarországról kivonult Dunkin Donuts, Dairy Quenn és Wendy’s is. Kisebb számban megtalálhatjuk a már nálunk is megjelent Friday’s éttermet, ennél a hálozatnál a magyarországi  jogokat a orosz érdekeltségű Rosinter csoport birtokolja. Az Egyesült Államokban az élelmiszer boltok pultján is megtalálhatóak a Friday’s termékek. Szinten kevesebb Taco Bell egységgel találkoztunk az autópályák mellett. A jellegzetes harangjáról ismert hálózat a magyarországi színrelépést fontolgatja.

A gyorséttermi hálózatoknál népszerű a Drive Thru használata, ez hazánkban is ismert, de itt az utazók gyakran hosszú sorokban várnak autójukban a kiszolgálásra. Az igényesebb közönséget várják a Magyarországon is partnert kereső Applebee’s éttermek, minőségi étel- és italválasztékkal, az európai utas számára megfelelő ízekkel. Ezt az is bizonyítja, hogy Görögországban már igen népszerű, és nemrég kezdte meg a terjeszkedést Romániában. Ne feledkezzünk meg a Hard Rock Café éttermekről, amely már rendelkezik magyar jogtulajdonossal, és meg nem erősített hírek szerint hamarosan nyit Budapest belvárosában. Hard Rock Café-ban a széles ételválaszték mellett egyes egységekben biliárdozhatunk is, illetve különféle könnyűzenei programokon vehetünk részt. Vásárolhatunk Hard Rock Café pólot és egyéb márkázott termékeket. Nashville-ben, Tenessee államban esténként hosszú sor áll a bejutásért a Broadway-en, viszont látnunk kell, központi helyeken az is működik ami nem franchise. Több helyen egész nap megy az élőzene, esténként már minden kocsmában zenekarok vannak, akiknek nem jutott színpad az utcán zenélnek. Van még hova fejlődniük a magyar hálózatoknak.

Forrás: www.franchiseportal.hu