Az APEH még nem büntetett színlelt szerződés miatt
Már több, mint három hónapja lejárt a színlelt szerződések moratóriuma, s az eddig bejelentett több, mint 4 millió forintnyi adókülönbözetet még nem hajtotta be az adóhivatal. Mekkora bírságra számíthatnak a munkáltatók és mikor? A hvg.hu utánajárt!
© sxc.hu |
A munkáltatók június 30-ig meghirdetett moratórium lejártáig szankció nélkül alakíthatták át színlelt szerződéseiket munka-, illetve vállalkozói szerződéssé. Határidőn túl a munkaügyi felügyelők minősítik át a szerződést, nem kevés, legfeljebb 6 millió forintnyi bírságért cserébe.
Bejelentések az Apeh-nál |
Tizenhárom adózó, azaz a foglalkoztatók 11 százaléka nem élt a kedvezmény igénybevételéhez szükséges bejelentéssel. A jogszabály nem mindenkinek írt elő bejelentési kötelezettséget, de ennek ellenére 228 adózó önkéntesen tett bejelentése 3 434 fő jogviszonyára vonatkozóan. |
A bejelentők határozataiban rögzített adókülönbözetek összege: 4 092 588 ezer, a bírság pedig 1 105 952 ezer forint, a késedelmi pótlék 826 322 ezer forint. A színlelt szerződések miatti jogkövetkezmények megfizetése alól csak akkor mentesülhet a munkáltató, ha teljesíti a törvényben előírt feltételeket. A munkaviszonyt leplező színlelt szerződéseket, munkaszerződéssé, vagy vállalkozói szerződéssé alakítja át.
A bejelentési határidő után, az adóhatóság utóellenőrzés keretében vizsgálta a bejelentések valóságtartalmát. Az eddigi utóellenőrzések során kiderült, hogy a bejelentések minden esetben a valós helyzetet tükrözték. A foglalkoztatók tehát a színlelt jogviszonyt munkaviszonnyá alakították vagy megszüntették. Legalábbis az adóhivatal adatai alapján.
Egészsügyi dolgozók, mint vállalkozók |
Működési engedély nélkül egészségügyi szolgáltatást nyújthat: |
Miközben az egészségügyben dolgozók jogállásáról szóló törvény legalább négy szerződéses alkalmazási formát ismer, addig bizonyos adótörvények és APEH előírások ezzel teljesen ellenkezőek. Náluk - mint mondta - egyetlen szerződést sem szüntettek vagy változtattak meg. Ők ugyanis az említett egészségügyi jogszabályt tekintik mérvadónak.
A színlelt jogviszony miatt határozatban megállapított adó- és társadalombiztosítási kötelezettség összegeit az adózók - jelen esetben foglalkoztatók - folyószámlájáról - jogszabályi elengedés - címén az adóhatóság véglegesen törli.
A lehetséges jogvitákat megelőzendő az APEH-nál arra hivatkoznak, hogy az adóellenőrzés során minden olyan szerződés, amely megjelenésében nem a valóságos szerződéses tartalmat hordozza, az „színlelt szerződés”.
Bírósági esetek |
Összes eset: 36 Folyamatban lévő 10 Megszűnt eljárás 2 Az adózó pernyertes 4 Az APEH pernyertes 20 |
A bíróságra érkező ügyeket a Statisztikai Hivatal által előírt ügycsoportok szerint tartják nyilván, úgymint munkaviszony megszüntetés, kártérítés. Ezek között "színlelt szerződések" ügycsoport nem szerepel. Ennek hiányában a kérdésre pontos választ nem tudott adni dr. Handó Tünde, a Fővárosi Munkaügyi Bíróság elnöke. Tapasztalatai szerint - az ügyek kiosztását az elnök végzi, és ehhez az ügycsoport meghatározása végett beletekint a keresetlevélbe. Megnézi, hogy nem változott-e azoknak a munkabér iránti, munkaviszony megszüntetés tárgyában stb. beadott keresetleveleknek a száma, amelyekben a jogviszony elhatárolása is kérdés volna.
Alkalmazott vagy vállalkozó? |
Vállalkozási szerződések jellemzői: |
Ha az ellenőrzés során kiderül, hogy a szerződés nem vállalkozói jogviszonyt, az adóhivatal alábbi kötelezettségeket róhatja ki:
- Egyéni járulékokat - biztosított által fizetendő egészségbiztosítási és nyugdíjjárulékot, magánnyugdíjpénztári tagdíjat - is a foglalkoztatónak kell bevallania, megfizetnie abban az esetben is, ha a biztosítottól nem vonta le.
- Munkaadói és munkavállalói járulékot kell fizetnie a kifizetett bér után.
- Tételes egészségügyi hozzájárulást kell fizetnie a foglalkoztatottak után.
- Szakképzési hozzájárulást kell fizetnie a kifizetett bérek után.
- A le nem vont személyi jövedelemadó előleg miatt mulasztási bírság terheli a foglalkoztatót.
A foglalkoztatót terhelő járulék és adó terhek – ide nem értve az egyéni járulékokat, valamit a munkavállalói járulékot – ráfordításként elszámolhatók, ezért a jogviszony átminősítésének következtében csökken a foglalkoztató adózás előtti eredménye, ezáltal csökken a társasági adókötelezettsége is.
A nem valós vállalkozási díjat tartalmazó számla általános forgalmi adó összegére levonási jog nem alapítható.
Az adó késedelmes megfizetésekor az esedékesség napjától késedelmi pótlékot kell fizetni. A megállapított adóhiány esetén adóbírságot kell fizetni. Az adóbírság mértéke az adóhiány 50 százaléka. A kifizető adó(előleg) levonási kötelezettségét – részben vagy egészben – elmulasztotta, vagy a beszedett, illetve megállapított és levont adót nem fizette meg, a késedelmi pótlék mellett az adóhiány 50 százalékáig terjedő mulasztási bírságot fizet. A bírság alapja a beszedni, levonni, illetőleg megfizetni elmulasztott adó(előleg) összege.
Az adóhatósági ellenőrzések természetesen a nemzetgazdaság valamennyi ágazatára kiterjednek és minden adóalanyi kört érintenek. A 2006. évi ellenőrzési feladatok ellátásához kiadott APEH elnökének irányelvében foglaltaknak megfelelően az adóhatóság kiemelt figyelemmel kíséri – a moratóriumra tekintettel – a vállalkozói szerződések munkajogi, illetve társadalombiztosítási szempontból történő megfelelő minősítését.
Széles körben elterjedt az a gyakorlat, hogy a foglalkoztatók egyéni vállalkozókat alkalmaznak folyamatosan, meghatározott munkakör ellátására a Polgári Törvénykönyv által szabályozott megbízási vagy vállalkozási szerződés keretében.
Az adózók/foglalkoztatók körében ez a „rossz” foglalkoztatási illetve szerződéskötési gyakorlat költségtakarékossági okok miatt alakult ki. Az ellenőrzésnek az önkéntes jogkövetésen alapuló rendszerébe tehát csak akkor kell beavatkoznia, ha a jogszabályok megsértését tapasztalja. Szabálytalanság esetén az elmaradt kötelezettséget és az ahhoz kapcsolódó szankciókat a foglalkoztatónál állapítják meg.
Az adóeljárásban is megilletik – eltérő rendelkezés hiányában – az adózót a közigazgatási eljárás során igénybe vehető jogorvoslatok. Ennek értelmében az ügyfél jogszabálysértésre hivatkozással a jogerős határozat felülvizsgálatát kérheti a bíróságtól, feltéve, hogy a fellebbezés jogát kimerítette, vagy ha az ügyben a fellebbezés kizárt volt. Az adózó jogszabálysértésre hivatkozással kérheti az adóhatósági határozat bírósági felülvizsgálatát.
Németh Zsolt