A 2008-as világválság hatására sokan próbáltak alternatívát keresni a bankok által működtetett pénzügyi rendszerre. Azóta ígéretes újítások láttak napvilágot, amelyek alapjaiban kérdőjelezik meg a banki dogmákat. Cikksorozatunk második részében ezek közül mutatunk be két további izgalmas példát.
Klarna
Mint a legtöbb elektronikus fizetésre specializálódott startup, a svéd Klarna is elsősorban az online kereskedelemből indult ki. Mégsem új PayPalról van szó, hiszen a cég nemcsak fizetési alternatívát kínál, hanem mikrohiteleket is nyújt, sőt banki licence is van. A Klarna legnagyobb vonzereje, hogy online rendelés esetén elég az átvételtől számított akár harminc napon belül fizetni a termékért. Vagyis csak az után, hogy átvettük, kipróbáltuk és elégedettek vagyunk vele. Ha nem, fizetés nélkül, díjmentesen visszaküldhetjük az árut.
De lehetőség van a szolgáltatáson belül hitelfelvételre is, amelynek törlesztését elég az áru kézhezvétele után megkezdeni. Ezt a funkciót 18 év felettiek vehetik igénybe, átlagosan 18,9 százalékos THM mellett, ami viszont változhat annak függvényében, mennyire fegyelmezetten törleszt a felhasználó. Gyakran előfordul egyébként, hogy az egyes termékekre felvett hitelek nem kamatoznak, ha az adós bizonyos időtartamon – például harminc napon – belül megfizeti a tartozását. Ha valaki nem fizet időben, a Klarna plusz díjakat számít fel, valamint az ügyfél hitelkockázati besorolását is ronthatja.
A cégnek jelenleg 60 millió ügyfele van, és körülbelül 100 ezer bolttal működik együtt. A bevétele – amely a kereskedői díjakból, a hitelkamatokból és a késedelmes fizetőkre kiszabott extrakamatokból származik – tavaly 525 millió dollár volt. Ráadásul a részletfizetéshez nyújtott hitelt is ők maguk folyósítják, nem pedig egy bank vagy kártyacég. Ha a jövőben bankszámlát vezetni és bankkártyát igényelni is lehet náluk, a Klarna gyakorlatilag teljesen kiiktatja a hagyományos pénzintézeteket a tranzakcióiból.
Revolut
A Revolut startupnak jelenleg 3 millió felhasználója van világszerte, és naponta 7 ezer új számlát nyitnak nála, és többek között olyan tőkealapok támogatják, mint az Index Ventures, a Ribbit Capital és a DST Global. A cég alapvetően prepaid-kártyákkal kezdett foglalkozni, vagyis olyan előre feltölthető kártyákkal, amilyet nem csak bankok adhatnak ki.
Mobilon elintézett gyors regisztrációt és a személyazonosságunk ellenőrzését követően elkészül a virtuális kártyánk, amit azonnal használhatunk internetes fizetésre. A bolti vásárláshoz – vagy készpénzfelvételhez – fizikai kártya is igényelhető, amire alapesetben 11 napot kell várni. Magyarországra nincs külön kiszállítási díj, és standard kártya esetén se éves kártyadíj, se havi díj. Ha valaki a fizetését a Revolut kártyájára kéri, akár a bankszámláját is bezárhatja.
A cég idővel bővítette szolgáltatásait. A világon elsőként bevezette például a pay-per-day utasbiztosítást, amelynek lényege, hogy telefonunk helyadatai alapján felismeri külföldi tartózkodásunkat, és automatikusan megköti az utazás végéig érvényes biztosítást. A biztosítottak közé be lehet vonni barátokat, családtagokat is, és olyan kiegészítéseket, mint például a sportbiztosítás. A szolgáltatás díja személyre szabott, de akár egy fontnál is kevesebb lehet.
A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2018/4-es számában jelent meg.
Életünk annyi területen alakul át egyszerre, hogy beleszédülünk. Thomas L. Friedman, a New York Times publicistája szerint úgy tudunk boldogulni a 21. században, ha megértjük korunk legfontosabb erőtényezőit. Köszönet a késésért című könyvében Friedman feltárja a világunkat formáló folyamatokat, és elmagyarázza, miként hozhatjuk ki a legjobbat ezekből. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.