Ha megvalósultak volna az első tervek, már 12 éve működne az elektronikus jegyrendszer a fővárosban. Az Index most úgy becsüli, további egy évig még biztosan nem indul be.
A tavalyi év végéig 840 járműre kellett volna már felszerelni az elektronikus jegyrendszerhez tartozó érvényesítő készülékeket, az Index a Budapesti Közlekedési Központtól kapott válaszok alapján azonban azt írja, még csak három buszban kerültek a helyükre az eszközök.
Azok viszont – bár nem használják őket, hiszen nincs mihez – legalább jól bírják a gyűrődést: GPS-elérésük és adatkommunikációjuk tesztje jól sikerült, megbízhatóak, tűrik a rázkódást és ellenállnak az időjárás viszontagságainak.
A rendszerhez tartozó beléptetőkapukat az 1-es és a 4-es metró minden, a projekt által érintett állomásán – összesen 21-en – munkába kellett volna állítani, de egyelőre csak a Deák Ferenc téren állnak. Ezekről azt írta a BKK, hogy az elmúlt három hónapban – ez idő alatt egymillió utas haladt át rajtuk – érdemi hiba nélkül működnek, de kicsit még fejleszteni kellett őket.
A lap megjegyezte: a rendszer elektronikus lelkét azonban nem lehetett tesztelni. Be sincs kapcsolva, nincs ugyanis ehhez szükséges chipkártya.
A BKK szerint azért volt szükség 2016-tól a projekt jelentős átütemezésére, mert az eredeti szerződés megkötését követően a lényeges elemeit érintő jogszabályok is megváltoztak, ennek hatásait pedig az eredeti konstrukció nem volt képes kezelni. Ilyen például a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény és végrehajtási rendeleteinek változása, amely alapvetően érintette a kártyakibocsátást és az ahhoz kapcsolódó regisztrációs folyamatokat.
A beruházásra az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 17 milliárd forintos hitelt biztosított, abból eddig 5,3 milliárdot hívott le.