VEKE: a 4-es metró átszabása felér egy beismeréssel
Nyíltan beismerték a tervezők a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint, hogy a 4-es metró második, Keleti pályaudvar és Bosnyák tér közötti szakaszának tervei hibásak és elavultak.
Az egyesület arra reagálva közölte ezt az MTI-vel, hogy Főpolgármesteri Kabinet hétfői ülésének álláspontja szerint ideiglenesen elhagynák a 4-es metró második szakaszán a Dózsa György úti és a Róna utcai állomás megépítését, az így megtakarítható pénzt pedig a vonal budaörsi virágpiacig történő meghosszabbításának előkészítésére költenék.
A VEKE úgy látja: a két kis forgalmú megálló elhagyásával biztosan nem lehet 35 százalékot megtakarítani, emiatt a kérdés az, hogy szükség van-e a metró második szakaszára, illetve a város mai anyagi helyzetében van-e értelme egy metrószakasznak, ahol az utasszám nem haladja meg egy erősebb villamosvonal kapacitását.
Az egyesület szerint a 4-es metró Bosnyák téri ágánál kevesebb pénzből, de szintén uniós forrásból kiépíthető a Rákóczi úti és Thököly úti gyorsvillamos pályája, amely - mint írták - valóban segíti a térség közlekedését, átszállás nélkül biztosítva Újpalota számára a közvetlen belvárosi kapcsolatot.
A szervezet állásfoglalásában kitért arra: a metró második szakaszára vonatkozóan soha semmilyen érdemi költség-haszon elemzés nem készült, a lehetséges alternatívákat nem vetették össze, és nem volt valódi szakmai vita vagy valós alternatíva-elemzés a virágpiaci meghosszabbításról sem.
A VEKE kiemelte: a második ütemre fordított pénzből egész Budapest felszíni közlekedését rendezni lehetne. "Újabb 230 milliárd forintot elkölteni a 4-es metró immár beismerten hibás terveire, és közben hagyni szétesni minden mást a városban őrült hiba, sőt kifejezett károkozás" - írták.
Nyáry Krisztián, a Fővárosi Önkormányzat kommunikációs igazgatója hétfőn arról tájékoztatta az MTI-t, hogy a kabinet áttekintette a 4-es metró második és harmadik szakaszának megvalósításával összefüggő kérdéseket. Közlése szerint szakértők vizsgálják a második szakasz műszaki tartalmának módosítását a költségek csökkentése érdekében. A Hungária körúti és a Bosnyák téri állomás az eredeti tervek szerint megépülne, a Dózsa György úti és a Róna utcai állomás végleges kiépítésére azonban csak később kerülne sor.
Az igazgató elmondta, hogy a harmadik szakasz mintegy 2,1 kilométeres vonalhosszabbítást jelentene. Kelenföld és Gazdagrét között mélyvezetésben épülne a metró, míg a budaörsi végállomás kéreg alatt vagy a felszínen épülne. A szakértői felvetésről nem született döntés, a kabinet további háttérszámítások elvégzésére kérte fel a tervezőket. A kabinet egyetértett azzal, hogy a harmadik szakasz kiépítésével a főváros a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség pályázatán induljon.