2009. június. 23. 15:16 MTI Utolsó frissítés: 2009. június. 23. 15:03 Itthon

Péntekre a Fővám térre ér a 4-es metró fúrópajzsa

Hat héttel a budai Gellért térről való indulás után várhatóan pénteken a pesti Fővám térre érkezik a 4-es metró déli alagútépítő szerkezete.

A fővárosi politikusok elmondták, hogy Klados Gusztáv, a 4-es metró projektigazgatója részletes prezentáció keretében adott tájékoztatást a városvezetésnek a metróépítés helyzetéről. 
   
A Fővám téri állomáson már áprilisban elkészültek a Duna medrének irányába benyúló peronalagutak, így zökkenőmentesen fogadhatják az alagútépítő szerkezetet. Néhány nap múlva az északi alagút fúrópajzsa is megkezdi 300 méteres útját a Duna alatt, s miután megérkezik a Fővám térre, ütemezhetővé válik a Bamco cég pesti oldali alagútépítése. 
   
Az e munkálatokkal jelentős hátrányba került Bamco a pesti oldal alagútépítésére vállalt 27 hetet 52 hétre szerette volna meghosszabbítani. Az ütemtervről zajló tárgyalások előrehaladtak, s ezért a BKV 4-es metró projektigazgatósága azt reméli, hogy 35-40 hétre csökkenhet az építési idő. 
   
A projektigazgatóság arra törekszik, hogy a 4-es metró alagútépítése 2010 első felében befejeződjék. A vágányok és az egyéb belső munkálatok építési feladatai után a szerződés szerint 2011 utolsó negyedévében kezdődhet a három hónapos próbaüzem, ami esetleg átcsúszhat 2012-re is. 
   
A 4-es metró első, Baross tér és Etele tér közti szakaszának költsége 353 milliárd forint, amit 79-21 százalékban az állam és a főváros finanszíroz. A főváros a beruházáshoz 224 milliárd forint európai uniós (EU) forrásra pályázott.     Danuta Hübner, az EU regionális politikáért felelős biztosa június 11-én Bajnai Gordon miniszterelnökkel folytatott megbeszélését követően a Világgazdaság című lapnak úgy nyilatkozott, hogy a 4-es metró első szakasza ügyében már a végső fázisnál tart a magyar támogatási kérelem elbírálása. Várhatóan néhány héten belül lezárul az elbírálás, és utána az Európai Bizottság gyorsan dönthet. A készülő döntésről a regionális biztos annyit előlegezett meg, hogy várhatóan több mint 700 millió euró támogatást hagynak majd jóvá a 4-es metró építéséhez. 

Hirdetés
hvg360 Ligeti Nagy Tamás 2025. január. 05. 19:30

"Nem csak egy eszköz, hanem ügynök" – Harari elmagyarázza, miért veszélyesebb a mesterséges intelligencia az atombombánál is

Miután az ember lassan beletörődik a múlt megváltoztathatatlanságába, és a jelenben nem igazán érzi jól magát, úgy döntött: a jövőt megtartja magának. Yuval Noah Harari izraeli történész új okoskönyvében az információs hálózatok fejlődését vizsgálva arra jut, lehet, hogy az emberiség történetét Valaki Más írja.