2009. június. 29. 14:27
MTI
Utolsó frissítés: 2009. június. 29. 14:13
Itthon
A 4-es metró fúrópajzsa átért Pestre
A fúrópajzs hathetes munkával vágta keresztül magát a Duna alatt. A Fővám téri megállóban a szerkezetépítési főmérnök elmondta: jelentősebb műszaki nehézség nélkül ért át a pesti oldalra a 4-es metró déli alagútépítő pajzsa, és az állomás zökkenőmentesen fogadta a berendezést.
Az alagútfúró pajzs északi párja néhány napon belül nekivághat a folyó alatti háromszáz méteres szakasznak - közölte Németh M. Tibor.
A szakember elmondta, hogy az áradások miatt megemelkedett dunai vízszint nem veszélyezteti sem az alagutat, sem a szerkezetkész állomásokat. Az alagút zárt üzemtér, amelyben a nyomás egyensúlyban áll a környezetével, és amikor nő a külső nyomás, kiegyenlítik az alagútban is - részletezte. Mint hozzátette: az agyagréteg megvédi az alagutat a vízszivárgástól, az állomások területére pedig a valaha mért legnagyobb vízállás esetén sem tudna betörni a folyó.
Bozsó Tamás, a metróépítést ellenőrző Eurometro Kft. főmérnöke elmondta, hogy a 120 méter hosszú, 6 méter átmérőjű, 550 tonnás pajzs a fúrással egyidejűleg az alagút falazatát alkotó, összesen 50 ezer betontübinget is beépíti.
A pajzs marótárcsája, amely önmagában 55 tonnát nyom, akár a grániton, a legkeményebb kőzeten is keresztülfúrná magát, viszont nem boldogul a betonacéllal és a fával - jegyezte meg a főmérnök, aki szerint a 4-es metró alagútjainak élettartamát 120 évre tervezik, de ez meghosszabbítható.
A helyszínen kiosztott közleményben a DBR emlékeztetett: a déli pajzs a karbantartás után, május 18-án kezdhette meg a Duna alatti szakasz építését. A munka majdnem olyan ütemben haladt, mint máshol, csupán egyetlen rövid szakasz volt, ahol az agyag beleragadt a pajzs marótárcsájába, de a szakemberek néhány nap alatt végeztek a tisztítással.
A DBR Metró Projekt Igazgatóság közölte: mindent megtesz annak érdekében, hogy az alagútépítés a pesti oldalon befejeződhessen 2010 első felére, és ezután a teljes vonalat birtokba vehessék a belső beépítők és vágányépítők.
A szakember elmondta, hogy az áradások miatt megemelkedett dunai vízszint nem veszélyezteti sem az alagutat, sem a szerkezetkész állomásokat. Az alagút zárt üzemtér, amelyben a nyomás egyensúlyban áll a környezetével, és amikor nő a külső nyomás, kiegyenlítik az alagútban is - részletezte. Mint hozzátette: az agyagréteg megvédi az alagutat a vízszivárgástól, az állomások területére pedig a valaha mért legnagyobb vízállás esetén sem tudna betörni a folyó.
Bozsó Tamás, a metróépítést ellenőrző Eurometro Kft. főmérnöke elmondta, hogy a 120 méter hosszú, 6 méter átmérőjű, 550 tonnás pajzs a fúrással egyidejűleg az alagút falazatát alkotó, összesen 50 ezer betontübinget is beépíti.
A pajzs marótárcsája, amely önmagában 55 tonnát nyom, akár a grániton, a legkeményebb kőzeten is keresztülfúrná magát, viszont nem boldogul a betonacéllal és a fával - jegyezte meg a főmérnök, aki szerint a 4-es metró alagútjainak élettartamát 120 évre tervezik, de ez meghosszabbítható.
A helyszínen kiosztott közleményben a DBR emlékeztetett: a déli pajzs a karbantartás után, május 18-án kezdhette meg a Duna alatti szakasz építését. A munka majdnem olyan ütemben haladt, mint máshol, csupán egyetlen rövid szakasz volt, ahol az agyag beleragadt a pajzs marótárcsájába, de a szakemberek néhány nap alatt végeztek a tisztítással.
A DBR Metró Projekt Igazgatóság közölte: mindent megtesz annak érdekében, hogy az alagútépítés a pesti oldalon befejeződhessen 2010 első felére, és ezután a teljes vonalat birtokba vehessék a belső beépítők és vágányépítők.