Zap Mama: a producer hálójában
Állóhelyes teltházzal fogadta a közönség a Zap Mama koncertjét a Millenáris Teátrumban. Az itthon is népszerű afrikai-európai formáció többször is fellépett már magyarországi fesztiválokon, most a 2007-es Spermoon című lemezét mutatta be Budapesten. Világzenei produkció helyett majdnem popzene szólt, de annál azért mégis több: igazi hangszereken játszottak és a vokalisták sem tátogtak.
Zap Mama
szeptember 12., Millenáris Teátrum
Marie Daulne Hullámzó este volt © Gramofon |
Launde hangja igazán sok lehetőséget rejt magában, és olykor – amikor ő is úgy akarja – az élményből a közönség is kaphat morzsákat. Egyszer a témát saját fejhangja és egy pánsíp váltogatásával vezette föl, aminek következtében igencsak különleges hangzással ajándékozta meg az ilyesmire fogékony hallgatókat. Ám kevés volt az igazán zenei gesztus a Zap Mama kétórás koncertjén.
Az énekesnő hangterjedelméről csak komoly beleélő képességgel lehetett fogalmat alkotni – a popos-funkys zenei szövet, és az előtte kibontakozó egyszerű, olykor butácska dallamok egyszerűen nem kínáltak olyan alkalmat, amikor valóban megmutathatta volna képességeit. Sokkal több borzongás jut a hallgatónak ebből a szempontból a Zap Mama lemezeit hallgatva. A basszusgitáros és a vokálba is besegítő Ida Nielsen kísérőszólamot játszva erős, gyakorlott és határozott, ám egyszer szóló is jutott neki, és annak bizony csúnya felsülés lett a vége. Ekkor a dob és a billentyű egyesített erővel próbálta kisegíteni a saját slapjébe gabalyodó, a tempóból lemaradó zenészt.
A koncert egésze igencsak hullámzóra sikeredett. Úgy éreztem, a Zap Mama igazi hangja bele van kényszerítve egy öncélú, sikerorientált produceri elképzelésbe, amelyből a zenekar keresi a kitörési pontokat. A rengeteg sematikus ritmikai és zenei megoldást kevés eredeti ötlet igyekezett ellenpontozni. Ugyanakkor hangsúlyozni kell, hogy színpadi produkcióként nagyon erős a ritmusszekcióból (gitár, basszus, dob, perka), teres háttérvokálból és billentyűből álló formáció. A show minden eleme a megtervezett helyén van, arányaiban jó a hangzás, és a zenekarvezető fantasztikus szuggesztíven tartja kézben a színpad valamennyi közreműködőjét.
H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely