Gyenge keleti szvit lila ködben
Úgy tartják, a dzsungel magányában 30 nap gyümölcsböjt elég ahhoz, hogy az ember képes legyen átlépni egy felsőbb tudatállapot kapuján. Hortobágyi László több mint 30 éve él saját tudata dzsungelében. Zenéjének ez áldása és átka egyszerre: elszakad minden konvenciótól – még saját közönségétől is –, hogy megpróbáljon létrehozni egy egészen új esztétikai minőséget. A feladat súlya alatt azonban a hangszeresen felkészületlen zenésztársak úgy roppannak össze, mint egy gyufaszál.
Hortobágyi László és a Gáyan Uttejak Orchestra
április 25., Millenáris Teátrum
Hortobágyi László Ezen az estén nem állt össze a kép © Gramofon |
A processzor hidegen tökéletes pontosságával szemben kínos volt Hortobágyi Nóra billentyűzésének lötyögése. Iskolás billentése, beleélés nélküli, átgondolatlan megszólalásának kiáltó hiányosságai a koncert első felében, egy hosszúra nyúlt csembalószólóban leplezték le magukat igazán. Az introvertált, begubódzó színpadi attitűd mindhárom zenészt, és rajtuk keresztül az egész produkciót jellemezte. Kosztyu Zsolt szinte elbújt a számítógép monitora mögé, és kísérete basszusgitáron csupán néhány klisé ismételgetésében merült ki. Hortobágyi tablán kísérte a csembalójátékot, de hangszere gyatrán volt hangosítva, így megszólalása féloldalas maradt. Ám ettől eltekintve sem igazolta az előadó életrajzában foglaltakat, miszerint Hortobágyi Indiában részesült ütőhangszeres képzésben. Egy fokkal hihetőbb volt játéka az indiai pengetős hangszereken, ám a jellegtelen, tónustalan ritmikai és harmóniai formák miatt szólója egyszerűen nem hozott zeneileg értékelhető pillanatokat. Az etno-ambient produkció egésze sem közvetített művészi energiákat a színpadról, aminek következtében a közönség kábán és értetlenül, vékony tapssal honorálta a gyertyák eloltását követő csöndet.
Hortobágyi honlapján túlcsorduló mennyiségben található információ a sajátos stílus mögött rejlő filozófiáról, és folytonos magyarázási kényszer jellemzi a koncerteket kísérő nyomtatványokat is. A rengeteg, ködös eredetű adat azonban nem alkot világos, nyomon követhető művészi perspektívát, és kiáltó ellentmondásban van magával a megszólaló végeredménnyel. Hallgatva, majd később a sorokat olvasva egy saját maga által kreált világban tragikus módon raboskodó Hortobágyi képe bontakozik ki. Olyan kép ez, mint Kurtz ezredesé a kambodzsai dzsungelben felépített szürreális birodalmában, Coppola kultuszfimjében. Hortobágyi ott volt a magyarországi világzene kezdeteinél, a nyolcvanas évek elején. Most újra itt van a műfaj alkonyánál, ám munkája nem menti meg az Európán kívüli zenekultúrák méltóságát.
H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely