2008. március. 27. 16:25 Utolsó frissítés: 2008. március. 27. 16:19 Gramofon

Jánosok passiója

A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense olyan koncerten járt, amelyről – kezdetben úgy gondolta – nem szívesen ír. Mert amiről nem lehet beszélni, arról hallgatni kell. Most mégis tesz egy próbát, és megkísérli felidézni ennek a katartikus estének egy-egy pillanatát.

Bach: János-passió
Angol Barokk Szólisták, Monteverdi Kórus, karmester: John Eliot Gardiner
március 23., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében

John Eliot Gardiner
A mű mély ismerete
© Gramofon
Ez a hangverseny azon - kis számú - koncertek közé tartozott, amelyekről biztosan megállapítható, hogy a közönség 99,9 százalékának rendkívüli élményt jelentettek. Az előadásban részt vett összes hangszeres és énekes művész olyan szinten ismerte és tudta a művet, ahogyan azt nagyon ritkán tapasztalhatni. És most nem feltétlenül arra gondolok, hogy az áriákat megszólaltató szólisták kotta nélkül énekeltek, hanem az interpretáció egységére, a koncepció kitapinthatóságára. Arra, hogy a kifejezés olyan hőfokán jelenítették meg a szenvedéstörténet egy-egy mozzanatát, hogy a jeleneteket szinte láttuk magunk előtt. Az, akinek nem jutott magyar fordítás, viszont valamennyire tud németül, az előadók bámulatos deklamálásából és szövegértelmezéséből tökéletesen követhette a történetet.

A recitativók, áriák, kórustételek (az úgynevezett turbák) és korálok sora mint a világ két végét összekötő függőhíd feszült a „Jézus kiment tanítványaival a Kidron-patakon túlra”, valamint az „Elvégeztetett” mondatok között. Ez az ív azért is tudott kifeszülni, mert az összetartozó tételek kisebb egységekké álltak össze, ezáltal a mű belső arányai is segítettek könnyen követhetővé tenni a cselekményt. Ugyanakkor az operai feszültségnek a keresztre feszítéskor tapasztalható kisülése, majd gyengülése a mű egy érdekes tulajdonságára is felhívta a figyelmet: a magányos viola da gambával kísért „Es ist vollbracht” ária után a bachi kompozíció veszít lendületéből, töredezetté válik.

Az Evangélista szerepében Mark Padmore-t hallhattuk. Hihetetlenül fejlett technikával recitálta végig a körülbelül kétórás, szünet nélküli koncertet, néha a stile concitatónak nevezett stílus olyan szintjére emelkedve, hogy – a megrázó elbeszélés tartalmától felzaklatottan – már-már önkívületbe esett. Furcsa módon az áriákban nem volt ilyen meggyőző. Gardiner a többi feladatra – így a szólisztikus áriákra is – a Monteverdi Kórus tagjai közül választott énekeseket. Ennek köszönhető számomra az est revelációja: Pilátus alakja. A drabális basszus, aki megannyiszor mossa kezeit, aki – gyakorlatias lévén – nyílegyenes kérdéseket tesz fel a népnek és Jézusnak, s aki az „ich” (én) szónak a mondatban elfoglalt túlzott súlyát leheletnyi trillával jelzi a dallamban. De ő énekelte azt az áriát is, amelyet lant és két viola d’amore kísér a zenekarban – sírnivalóan szép pillanatoknak lehetünk fültanúi.

Szigorúan énektechnikai szempontból a Pilátust megszemélyesítő művész –akárcsak a két kölyökképű kontratenor szólista – nem felelt meg teljesen a szólam követelményeinek, mert egyes regiszterekben egyszerűen nem szólt a hangja, illetve bizonyos virtuóz figurációkat nem volt képes megvalósítani. De a kifejezés ereje feledtette, okafogyottá tette az énektechnikai oldal hibáit. Dietrich Henschel sem zengő basszusával, hanem inkább rendíthetetlen, túlvilági nyugalommal ábrázolta Jézust – annál megdöbbentőbb volt, amikor kiderült róla, hogy van édesanyja, sőt ő is tud szomjazni.

Bach mellett a másik János, Sir John Eliot Gardiner az előadáson csak mint „edző” vett részt. Nem volt szükség többre. Nem ő csinálta a zenét, hanem a pálya széléről irányította a játékot. A páratlan tudással és kollektív munkával felépített, több évtizeden át érlelt produkcióban bátran hagyatkozhatott az egyéni teljesítményekre. Gyönyörű ünnep volt.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

hvg360 Rácz Gergő 2025. március. 13. 19:48

A kormány akkor tiltja be, amikor már magától is megdögleni látszik a műhús

Könnyen lehet, hogy végnapjait éli a piaci csodának indult mesterséges húspiac: amíg a műhúsoknál továbbra is várat magára az áttörés, a növényi alapú alternatívát gyártó cégeknél rövid időn belül töredékükre estek a részvényárak. A folyamatnak több oka van, a piaci szereplők ezzel együtt optimisták, és a bátor befektetőknek a mostani szintek akár jó belépési pontot is jelenthetnek, ha épp akad elkölteni való pénzük. Lehet, hogy hazai célpontokat nem találnak, mivel a kormány újonnan bejelentett tervei szerint a teljes szegmenst betiltaná.