Karate Kid Bocskaiban
Részben megváltoztatott programmal lépett fel a Bécsi Filharmonikus Zenekar Budapesten. Daniel Barenboim vezényelt, Lang Lang zongorázott, sztárparádé volt ez a javából. Ám mindenki jobban járt volna, ha a programot nem csak részben változtatják meg, mert amit Bartók Béla II. zongoraversenyével (merő jó szándékból) műveltek, az infernális volt.
Bécsi Filharmonikus Zenekar
Km.: Lang Lang (zongora), karmester: Daniel Barenboim
február 19., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Lang Lang Téveszmék Bartókról © Gramofon |
Az első tételt azonban nem csak ő tette elfogadhatatlanná. A híres-neves és valóban világszínvonalú zenekar fúvós szekciója úgy játszott, mintha most látta volna először a kottát. Az hagyján, hogy totálisan szétesett az egész tétel, de (és ez nem túlzás) egyetlenegy tisztességesen megfújt, minimálisan artikulált hang nem hagyta el a hangszereket. Olyan volt az egész, mintha mindenki véletlenül fújna bele a fúvókákba vagy a sípokba. A második tétel vonós kísérete ezzel szemben maga volt a tökély, a szép hangzás diadala. Lang Langban is megindult valami, de a tétel közepét ismét komikussá maszkírozta. A zárótételben, ha nem is teljesen, de visszatért a nyomasztó kezdeti színvonal. A közönség pedig sajnos ünnepelt, ráadásért ácsingózott, és amikor arcpirító módon Barenboim és Lang Lang négykezesezni kezdett, úgy érezte, mintha hájjal kenegetnék. Ugyan kit zavart, hogy Schubert Katonaindulója, ez a bájos gyerekdarab olyan messze áll a II. zongoraversenytől, mint Lang Lang Bartóktól. Cirkuszi esztrád-egyveleg. Ez lenne az előadóművészet csúcsa?
Az előzetes program szerint Bartók Táncszvitje és Schumann IV. szimfóniája szerepelt volna műsoron. Barenboim családi okok miatt lemondta a bécsiekkel terezett koncertsorozatot, de valamiért a budapesti koncertet elvállalta (illetve nem akarta lemondani). A Táncszvit mindenesetre jól járt a műsorváltozással. A Schumann-darab helyett pedig Bruckner VII. szimfóniáját adták elő. Nem rossz csere, ha az ember a bécsiek „sound”-jára vágyik. Nem csalódtunk, tényleg világelső együttes tette tiszteletét Budapesten, szépen, ápoltan szólt a zenekar. Az interpretáció azonban átlagos volt: Barenboim sem eredeti, sem átszellemült, sem kongeniális értelmezést nem nyújtott. (Bruckner- és Mahler-felvételeit ismerve nem is vártam tőle.) Az egész műre az elégikus hangütés és valami gyógyíthatatlan, végzetes, megmásíthatatlan depresszió telepedett rá. Bízzunk benne, hogy nincs semmi köze eme látleletszerű tolmácsolásnak a koncertsorozat lemondásához.
Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely