A Messiásra várva a MÜPÁ-ban
Az adventi időszakban gyakran hangzik el Händel Messiás című oratóriuma, néha akár eredeti formájában is. Ezúttal ismét Mozart változatában hangzott el, híres dirigens, jó nevű zenekar és énekkar, valamint énekelni nem akaró szólisták előadásában.
Händel: Messiás (W. A. Mozart hangszerelésében)
Km.: énekes szólisták, Linzi Bruckner Zenekar és Mozart Kórus, karmester: Dennis Russel Davies
Dec.22; Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
Dennis Russel Davies, a karmester. Melyik énje kerekedett felül? © Gramofon |
A Linzi Bruckner Zenekar és a Linzi Mozart Kórus (íme a jól csengő nevek) Dennis Russel Davies vezényletével adta elő a mozarti életmű egyik legizgalmasabb darabját, melyet nem a híres salzburgi írt. Az 572-es jegyzékszámon nyilvántartott Mozart-hangszerelés jóval több, mint egy egyszerű átirat - nem is csoda, ha a Mozart zenekarkezelése és a klasszikus korszak barokk képe iránt érdeklődő kevesek szívesen forgatják ezt a zseniális partitúrát; a hozzátétekről pedig nem is szólva. Milyen szólamokat tudott még hozzáírni egy zseni, egy néhány évtizeddel korábban alkotó másik zseni gondolataihoz! S ekkor jön az előadó, aki úgy dönt, hogy neki nem elég egyetlen zsenit szolgálni, ő egyszerre kettőt szeretne. Nagyon ritkán sikerül, de olyan csúfos kudarcnak ritkán tapsolhatunk, mint amilyet Russel Daviestől és csapatától hallhattunk.
Keressünk mentséget! A produkciót először 20-án adták elő a Linzi Brucknerhausban, másnap Zágráb következett (Lisinski Koncertterem), végül Budapest. Aligha hihető, hogy az énekesek és a zenészek az utazással járó gyötrődést jól viselték, abban sem vagyok biztos, hogy Russel Daviesnek volt ideje 22-én kipróbálni a termet. Erre utalt, hogy a nagy létszámú zenekar az első részben alig akart megszólalni, egyedül a kórusrészekben érzékelhettünk valamit a hangzás volumenéből. Ha ez koncepció volt, akkor annak elég soványka. A bajt tetézte a négy szólista alkalmatlansága. A két férfiú, Kurt Azesberger (tenor) és Gustav Belácek (bariton) parodisztikus megmozdulásaival keserítette a recenzens életét, a mezzo fekvésű Christa Ratzenböck pedig egy alkalommal „elszavalta” áriáját, ízelítőt adva a Mozart korában divatossá váló zenekíséretes prózából (melodramma). Egyedül Christiane Oelze hitette el, hogy jobb napokon képes élvezetes színvonalon megszólaltatni a Messiás szopránáriáit. Alig negyed óra telt el az előadásból, amikor a mellettem ülő kollégával egymásra néztünk, és egyszerre sóhajtottunk fel: ez bizony maratoni este lesz. A karmester néha csembalózott is. Néhány éve, egy budapesti koncertjén is fontosnak tartotta, hogy Glass egyik jelentéktelen darabjában a jelentéktelen zongoraszólamot maga játssza el. Most sem volt semmi értelme annak, hogy a secco recitativókat ő maga kísérje, a partnerévé szegődő csellista pedig megmagyarázhatatlan színezetű hangjával keltett kétes értékű feltűnést.
Nem derült ki, hogy mit akart a karmester ezzel a Mozart-átirattal megmutatni, így maradt a csendes meditálás. Milyen érdekes, hogy a klasszikus osztrák egyházzenei hagyomány mennyivel simábban azonosult Händel karfúgáival, szemben a bachi ellenponttal. Milyen meglepő, hogy Haydnnak Londonba kellett ahhoz utazni, hogy Händel zsenije megérintse, miközben nem messze tőle, 1789-ben elhangzott ez a korszakos kompozíció, ráadásul egy olyan impresszárió (van Swieten báró) kezdeményezésére, akit ő maga is jól ismert. És még megannyi kultúrhistóriai, szellemtörténeti kérdés tolult fel bennem, de szerencsére a megfáradt zenészek eljutottak a kettősvonalig. Ámen.
Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely