Néhány meggyőző ütem
A Budafoki Dohnányi Zenekar puszta léte is maga a csoda, egy közgazdasági nonszensz – és egy pozitív példa Abszurdisztán kies földjén. Mindezt nem azért kell előrebocsátani, hogy mentségeket keressünk az együttes aranyvasárnapi koncertjére, ugyanis december 17-én, a Zeneakadémián semmi magyarázkodásra kényszerítő dolog nem történt. Igaz, értelmeznivalóból is csak kevés akadt.
A Budafoki Dohnányi Zenekar koncertje
December 17., Zeneakadémia
Richard Strauss Egy bajor Itáliában © Gramofon |
Az est karmestere, az olasz Francesco La Vecchia már a kettősversenyben is sokat elárult habitusáról. Vecchia határozott elképzelésekkel rendelkezik a játszott mű nagy vonalairól, a részletekben nemigen merül el, tipikus vendégkarmesteri attitűddel vezényel. E koncert alapján meg merem kockáztatni, hogy Vecchia saját zenekarát (Orchestra sinfonica di Roma) is hasonló szellemben készíti fel. Emiatt – igaz, igen erős kontúrokkal megrajzolt – vázlatnak tűnik interpretációja. Pillanatnyi hatásra törekszik, nem sokat morfondíroz, nem is morfondíroztat. Az itáliai élményeket szimfonikus fantáziába oltó Richard Strauss darab nagyobb izgalmat keltett a zenekarban, több figyelemre méltó egyéni megoldásra és több hibára is lehetőséget kaptak a muzsikusok. A hibák többsége a dirigens és a zenekar megdöccenő kommunikációjából adódhatott, bár én úgy láttam, hogy Vecchia igen világosan vezényelt. Ennek ellenére bizonyos részletek nehézkesen, vagy egyáltalán nem akartak elindulni, nem tudtak megszületni. Ilyen volt például mindjárt a darab kezdete. Voltak azonban meggyőző részletek is, a darab harmadik tétele pedig (Am Strande von Sorrent – Sorrento partján) szinte teljes egészében elérte egy magasrendű interpretáció színvonalát. Ez a tétel világosan jelezte Vecchia kvalitásait és a zenekarban szunnyadó potenciált. A negyedik tétel is komoly állításokat tartalmazott. Vecchia nem keresett mentséget Strauss legközönségesebb, legalpáribb partitúrájára, nem próbálta meg kisimítani, meg sem kísérelte tréfával elütni. Olyan vaskosan játszatta a budafoki zenekarral, amilyen vaskosan csak lehet. Nem vagyok híve a nemzeteket érintő inkorrekt megfogalmazásoknak, de ez a zárótétel olyan volt, mint egy mediterrán üdülőhelyre vetődött, termetes bajorokból álló társaság hangoskodása. Sajátos karmesteri gesztus ez a bajor komponista, Richard Strauss felé.
Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely