2006. október. 31. 16:36 Utolsó frissítés: 2006. október. 31. 16:37 Gramofon

Korrekt kiképzés nu-jazzből

A Budapesti Őszi Fesztivál záróaktusaként lila dalra kelt Viktoria Tolstoy, és hangképeket festett önmagáról. Bár őt kezelték a nagyobb sztárként, az A38 színpadán a – Tolstoyhoz hasonlóan – a német ACT lemezkiadó bizalmát élvező Wolfgang Haffner Band melegítette elő a színpadot húzós nu-jazzével a szőke ciklon számára. Egy a tábor, kettő a stílus.

Viktoria Tolstoy, Wolfgang Haffner Band
október 20., A38 hajó

Viktoria Tolstoy
Szépen, de átélés nélkül
© Gramofon
Ez alkalommal legalábbis más-más irányzatokat képviselt a két előadó, bár a német dobos, Wolfgang Haffner Tolstoy több ACT-lemezén játszott már, s természetesen akkor az énekesnő csipkézettebb zenei világához igazodott. Haffner több alkalommal járt már Magyarországon. Játszott nálunk Tony Lakatossal és a De-Phazzel is, s ezeken a fellépéseken, valamint a Metro együttessel, a Zappelbudéval vagy éppen a Bill Evans–Randy Brecker Soulbop Banddel készített felvételein megmutatta, hogy nála lazább csuklóval, pontosabb belső metronómmal és energikusabb verőkezeléssel kevés dobos rendelkezik. Mindezek a tulajdonságai kiválóan alkalmassá teszik az egy ideje igen divatos, nu-jazz kifejezéssel illetett, groove-os, sampleresített jazz megszólaltatására. Ebben a zenei közegben nem jár nagyobb veszéllyel, ha a dobos tolja hátulról a zenekari szekeret, de Haffner nemcsak rendkívül technikás, elég intelligens is ahhoz, hogy jól mérje föl hangszeres szerepét az adott produkcióban. A 2002 óta létező, Haffner mellett Budapesten Sebastian Studnitzky billentyűs/trombitás, Frank Kuruc gitáros és Lars Ericsson basszusgitáros által formát öltő együttes a Shapes című, idén kiadott albumának anyagából adott ízelítőt. A lemezborító is tökéletesen jellemzi a muzsikát: trendi, szögletes, monoton és kemény, s élőben is majdnem olyan precízen hangzott el, mintha lemezről szólna. A Fender-zongorát néha kissé hátra keverték, cserébe a szólók főleg a koncert második felében el-elemelték a harmóniai és dinamikai minimalizmusa miatt egy ideig alacsonyan szálló muzsikát. Megkockáztatom, hogy az effajta, partizáshoz, autóvezetéshez való zenéhez egyszerűen más attitűd kell, mint amivel egy kortárs jazzkoncertre érkezik a legtöbb hallgató, s ha a befogadói potmétert sikerül áttolni egy monotonitástűrőbb állásba – amit én sem azonnal tudtam megtenni –, több mint kellemessé is válhat az élmény. Mindenképp kell hozzá egy Haffner-szintű alapozó.

Ezek után megint más potméterállást kívánt a svéd énekesnő, Viktoria Tolstoy és triójának előadása, melyben Anders Persson zongorázott, Hans Andersson bőgőzött és Peter Danemo dobolt. Mindenekelőtt szükségesnek bizonyult mindazon „mázképző” adalékok lekaparása, amelyek nyomán a befogadó elhamarkodott véleményalkotásra vetemedhetett volna. A platinaszőke haj, a modelli alkat, a családnév egzotikuma és a populáris repertoár mind-mind könnyen elforduló kulcsként passzol az énekesnő sztárságához vezető ajtó zárjaiba. De hogy a katarzisteremtő készség végső szobáját felnyitó tehetség, személyes varázs és művészi mélység is Tolstoy birtokában van-e, az már nem egyértelmű. Hangbéli adottsága vitathatatlan, tisztán, erőteljesen, szépen képzi a hangot, jól érthető szájából a szöveg is, ami nem csak banális témákról szól, hanem mélyebben szántó gondolatok is feltűnnek benne. Ez viszont sajnos csak a szavak értelméből derül ki, főhősnőnk átéléséből aligha. Ahogy II. Erzsébet kezében sem mutatna hitelesen a fakanál, úgy Tolstoynak sem lehet elhinni, hogy átérzi a santiagói asszonyok szenvedéseit, vagy hogy születésnapja után a depresszió és a paranoia kerülgetné, mint Paul Simont. Minden számot figyelemre méltó korrektséggel, de egyformán ad elő. Barátnőm, aki a koncerten velem volt, így fogalmazott: „ezt a nőt a színpadon látva az a benyomása támad az embernek, hogy soha semmiért nem kellett megküzdenie, mintha állandó burok venné körül.” Valóban: mintha azok a túl könnyen elforduló kulcsok paradox módon bezárnák a legfontosabb ajtót. Patricia Barber a maga dünnyögésével egy tehetségkutató versenyen biztosan alulmaradna Viktoria Tolstoyjal szemben. De ha művészetről van szó, Tolstoy veszít.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Kult Balla István, Németh Róbert 2024. november. 30. 20:00

„Ez az első olyan lemezanyag, aminek az írása közben józan voltam” – Analog Balaton-interjú

„A leszaromság is abból jöhet, hogy csináljuk, amit szeretünk, és nem kell magunkat megerőltetni” – írja le a nemrég Repedés című albummal jelentkező Analog Balaton a hozzáállásukat a világhoz. Szomorú-e a mai popzene? Milyen volt a tagok – Zsuffa Aba és Vörös Ákos – híres Kinizsi utcai albérlete? Miben más józanul dalokat írni, mint a korábbi gyakorlat? Interjú.