A Tao geometriája: Steve Reich Pesten
Steve Reich, a "minimal" zene kitalálója újra személyes tiszteletét tette a pesti közönség előtt. Bár a koncert nagyvonalú műsora révén emlékezetes maradt, az élményre kezdettől rányomta bélyegét a kényelmetlen protokollhangulat. Kepes András színpadmesterként a rá jellemző „smart casual” stílusban ismertette a Reich-közhelyeket, amivel értő füleknek tudtára adta, hogy nagyjából milyen összetételű közönségre is számítottak a szervezők.
Ünnepi koncert a 70 éves Steve Reich tiszteletére
Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem
2006. december 6.
Steve Reich Vitorlaként repülő minimálzene © Gramofon |
Reich zenéjének fundamentuma ez a technika, amelyben a ritmus harmónia-formáló szerephez jut. Reichnek életre szóló élményt szereztek fiatalkori etnográfiai tanulmányai, zenéjének jellegzetes lüktetése ugyanis nem más, mint bizonyos nyugat- és közép-afrikai, illetve indonéziai tradicionális zenék ciklikus jellegének invenciózus alkalmazása. A lineárisan haladó ritmuskörök spirálja fölött viszont döbbenetes hangszerelési bravúr alakul ki, amely matematikai pontossággal leírható. Ahogy egy bizonyos szinten esztétikai élményt szerez az algebra, ugyanígy Reich zenéje is a tökéletesség transzcendens illúzióját kelti. Emiatt talán nem túlzok, ha azt mondom, Reichet könnyű játszani – hallgatni pedig avatatlan fülnek is élmény. Ezt a zenét lehet jól játszani, ha technikai kihívásainak megfelelő, felkészült hangszeres adja elő – és lehet rosszul, ha a felkészültség hiányos. (Kritikát ezért nehéz írni róla…) Köztes út aligha van, hiszen a szerző – egyfajta keleti tudati aspektusból – száműzte az emberi érzelmek táplálását zenéjéből. Nem véletlen, hogy Reich indulatosan elutasítja a romantika szinte valamennyi szerzőjét. Így aztán aligha van alkalmasabb alkotás a nyugati kultúrában Reichénél, amelyik akár az átlaghallgatót is a taoista „Üres Edény” állapotába vezeti. Ez az élmény – leszámítva az ünnepi koncert udvariasságát, meg a hangtechnika néhány masszív gerjedését – ezúttal is működött, még az olyan etűd-darab esetén is, mint a Music for Pieces of Wood, amelyben maga a szerző is közreműködött.
Az igazi művészet ott kezdődik, amikor a az ember feláll a nézőtéren, és azt gondolja: ez annyira klassz volt, és ráadásul olyan egyszerűnek hangzik, hogy akár még nekem is kedvem volna részt venni benne. Alighanem ez Steve Reich zenéjének is egyik végső célja: a tökéletes gömb megformálása – tekintsük ezt akár esztétikai, akár geometriai értelemben leírható minőségnek.
H. Magyar Kornél
Gramofon Zenekritikai Műhely