A 32 éves amerikai színésznő és énekes sztár hihetetlen tudatossággal irányítja életét: hírnevéből képes volt valódi tőkét kovácsolni, vagyona nagy része pedig nem is színészi és énekes karrierjéhez, hanem szépségipari márkájához köthető.
Felkerült a dollármilliárdosok listájára Selena Gomez amerikai színész-énekesnő, de 10 számjegyű vagyonának legnagyobb része nem is előadói karrierjéből, hanem szépségipari márkájából, a Rare Beautyből jött össze. Ezzel az Egyesült Államok és a világ egyik legfiatalabb milliárdosa, aki vagyonát tisztán önerőből szerezte.
A Bloomberg Billionaires Index listáján Gomez több mint 1,3 milliárd dollárral debütált. Közeli barátnőjével, Taylor Swifttel ellentétben azonban – aki nagyrészt a zenéjéből és a turnézásból érte el a milliárdos státuszt – Selena Gomez olyan vállalkozásokból gazdagodott meg, amelyek színészi és énekesnői tehetségére és hírnevére, és ezzel együtt több százmilliós közösségi média követőjére építettek.
A karrierjét a Disney Channelen kezdő Gomez 1,3 milliárd dolláros vagyonából 1,1 milliárd dollárt a szépségipari cégében, a Rare Beauty Brands-ben meglévő részesedése adja – állítja a Bloomberg. Az elérhető árú kozmetikumokat és szépségipari termékeket kínáló márkát a színésznő 2020-ban alapította, de tavaly már így is 350 millió dolláros bevételt hozott össze a vállalkozás, megelőzve például a Jessica Alba által alapított Honest Co. és a Lady Gaga által létrehozott Haus Labs bevételeit. A vagyona becslésekor pedig úgy számoltak, hogy Gomez alapítóként megőrizte a többségi, tehát legalább 51 százalékos tulajdonrészét.
A Rare Beautynak ugyanis mindössze két ismert befektetője van – a New Theory Ventures, valamint Scott Friedman a Rare Beauty vezérigazgatója, aki korábban egyebek mellett a Nyx Cosmeticset vezette, mielőtt 2014-ben 500 millió dollárért eladták a L’Oréalnak.
A Gomez vagyonáról szóló becslés feltehetően azt is figyelembe vette, hogy márciusban az énekesnő tanácsadókat fogadott fel, akiknek azt kellett mérlegelniük, hogy megérheti-e a Rare Beautyt – az influencerek és a kozmetikumok tizenéves megszállottjai körében sikeressé vált vállalkozást – 2 milliárd dolláros áron értékesíteni. Később ugyanakkor az énekesnő a Time magazinnak azt nyilatkozta, hogy nem tervezi az eladást.
Azt, hogy Gomez mennyire sokoldalú, több lábon álló üzletasszony, vagyonának összetétele is mutatja, még úgy is, hogy annak 81,4 százalékát a Rare Beautyban lévő részesedése adja. Emellett ugyanis rendesen hoznak még a konyhára például márkakapcsolatai, streaming-szerződései, koncertjegyekből és színészkedésből származó bevételei, egy Wondermind nevű mentálhigiénés startupja, valamint zenei albumeladásai és ingatlanjai is. Ez a több lábon állás segíthet hosszú távon is fenntartani a vagyont, akkor is, ha egyszer elege lesz a reflektorfényből.
Gyermeksztárból sikeres vállalkozó
Gomez gyerekként a Barney & Friends című sorozat szereplőjeként lett ismert. 2007 és 2012 között a Disney Channel Wizards of Waverly Place című sorozatában Alex Russo szerepében játszott. A sorozatból siker lett, ami összesen nagyjából 3 millió dollárt hozott az akkor tizenéves Gomeznek.
De igazán azután robbant be a köztudatba, hogy zenei karrierbe kezdett, először a Selena Gomez & the Scene nevű pop-rock bandával, majd szólóelőadóként. Három stúdióalbummal és 44 kislemezzel 2016-ban elnyerte a kedvenc pop-rock női előadónak járó American Music Awardot, és két Grammy-díjra is jelölték. A színészi karrierje is tovább folytatódott, olyan filmekben kapott szerepet, mint az Egy esős nap New Yorkban és a Spring Breakers – Csajok szabadon.
Eközben Gomez hatalmas sikert aratott a közösségi médiában is: 424 millió követőjével csak a futball-legenda Cristiano Ronaldo és Lionel Messi előzik meg az Instagramon. Mindez azt is lehetővé tette, hogy ne csak a saját márkáját népszerűsítse, de olyan világmárkákat is, mint a Puma, amely 2017-ben kétéves szerződést kötött vele, állítólag 30 millió dollár értékben; de 10 millió dollárt keresett akkor is, amikor 2016-ban a Coach arcává választották; és 10 millió dolláros szerződést kötött a Louis Vuittonnal is.
Bár a zene különösen népszerűvé tette, ez azonban csak kisebb forrása a vagyonának. Swifttel ellentétben Gomez nem dalszerző, így leginkább az előadóművészi jogdíjra számíthat.
A zenei turnék Gomez vagyonának kevesebb mint 5 százalékát teszik ki, az album- és lemezeladások pedig kevesebb mint 2 százalékát. 2016 óta nem turnézott, akkor 55 koncert után hirtelen lemondta a Revival turnéját, mentális egészségügyi problémákra hivatkozva. Ennek ellenére a turné több mint 30 millió dolláros jegyeladást ért el.
Pénzügyi elemzők szerint kifejezetten előnyös, hogy Gomez vagyona nem függ annyira a zenétől.
Gomez üzleti sikerének titka
„Tényleg mindent megtettem azért, hogy olyan terméket hozzak létre, amely túlmutat azon, hogy csak ráteszem a nevem valamire” – mondta egy 2023-as rádióinterjúban. „Azt akartam, hogy a termékek tényleg jók legyenek, és hogy az üzenet az legyen, hogy a sminkelésnek szórakozásnak kell lennie.”
Gomez a saját hírnevét használta fel arra, hogy a közösségi médiában felhajtást keltsen a termékei körül. A Rare bevezetését követő első hónapokban órákat vett fel magáról sminkelés közben az egyik tévéműsorához, az HBO Max főzős sorozatához, a Selena + Chefhez. A csapata aztán ezeket a felvételeket olyan klipekre vágta, amelyek nem tartanak tovább egy percnél. Más rövid felvételeken Gomez a TikTok-on kommentálja a Rare termékeit.
Gomez, aki nyíltan beszélt a bipoláris zavarral való küzdelméről, vállalja, hogy a Rare Beauty összes eladásának egy százalékát a Rare Impact Fundnak ajánlja fel mentális egészségügyi szolgáltatásokra és oktatásra. Ez a fajta „méltó ügy” pedig még vonzóbbá teszi termékeit a rajongók számára.
Gomez az édesanyjával, Mandy Teefey hollywoodi producerrel és Daniella Piersonnal, a The Newsette című popkulturális hírlevél alapítójával közösen alapította a Wondermind mentálhigiénés startupot. A platformot – amely mentális egészségügyi eszközöket, interjúkat és hírlevelet tartalmaz – 2022-ben 100 millió dollárra értékelték. A Lightspeed Venture Partners, a Sequoia Capital és a teniszikon Serena Williams kockázati alapja, a Serena Ventures is befektettek a kezdeményezésbe.
Gomez most Mabel Mora szerepére fókuszál a Gyilkos a házban című sorozatban, amelyben Steve Martin és Martin Short játszanak még, és amelynek negyedik évada augusztus 27-én indult. A sorozatból évadonként legalább 6 millió dollárt visz haza.
Ami a Rare Beauty-t illeti, a magas értékelések átmenetiek lehetnek, és a hírességekhez való kötődés nem garancia az örökös sikerre. A fogyasztók változékonyak, sok híres emberhez kötődő márka bukott már el az erős kezdés után. Tavaly Kristen Bell bezárta bőrápoló termékcsaládját. A Sephora leállította a TikTok-hírességek, Addison Rae és Hyram Yarbro márkáinak értékesítését. Ariana Grande 15 millió dollárt fizetett azért, hogy megvásárolja cégének, az r.e.m. beauty-nek az eszközeit és ingatlanjait a Forma Brands-től, miután nem jött be a híres influenszerekbe történt befektetés, és csődbe ment. Gomez vállalkozásának diverzifikálása viszont jobban felkészítheti őt a későbbi évekre.
Nyitóképünkön Selena Gomez. Fotó: Luca Carlino / NurPhoto / NurPhoto via AFP
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.