A Biden-kormányzat olyan jogszabályon dolgozik, amely arra kötelezné a légitársaságokat, hogy a három óránál hosszabb, nem rendkívüli okra visszavezethető járatkésések esetén kompenzációt fizessenek az utasoknak. Ezzel a szabályozás közelebb kerülhet például az Európai Unióban 20 éve megszokott törvényhez.
A Bloomberg szerint az amerikai légi személyszállításban radikális változásokat hozó törvény legkorábban 2025 januárjában léphet hatályba.
Az új kompenzációs rendszer értelmében az amerikai légitársaságoknak egy meghatározott összeget kellene fizetniük minden olyan utasnak, akinek a járata késik vagy megszakad, az étkezési és szállásköltségek megtérítése mellett. A pontos részletek és összegek még kidolgozás alatt állnak.
„A törvény nem radikális, hiszen az Egyesült Államok nagyon le van maradva ebben a tekintetben” – mondta Michael Negron, a Fehér Ház gazdaságpolitikai tanácsadója egy zártkörű sajtóbeszélgetésen.
Valóban, hiszen az Európai Unió 20 éve megalkotott egy hasonló jogszabályt, amely az amerikai légitársaságok nemzetközi járataira is érvényes. Eszerint járattörlés vagy egy bizonyos időt meghaladó késés esetén 275-660 dollár közötti kompenzációra kötelezi a társaságokat.
Ugyanilyen törvény van életben egy sor országban, például Kanadában, Indiában, Brazíliában vagy Kínában is.
A légitársaságokkal szemben benyújtott panaszok száma az elmúlt négy évben megnégyszereződött az Egyesült Államokban, 2023-ban rekordot jelentő 61 ezer bejelentéssel. Tavaly a panaszok száma 29 százalékkal nőtt, miközben az utasok száma csak 11 százalékkal emelkedett. A bejelentések 35 százaléka a repüléssel, 20 százaléka a visszatérítésekkel, míg 16 százaléka a poggyásszal kapcsolatos problémákról szólt.
Az amerikai légitársaságok mindegyikénél van lehetőség átfoglalásra a cég egy másik járatára probléma esetén, és étkezésre is adnak lehetőséget, 10-ből kilenc szállást és közlekedési lehetőséget biztosít, de mindössze hatnál lehetséges más légitársaság járatára átfoglalni. Készpénzes visszatérítést egyetlen légitársaság sem ad jelenleg.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.