Ballai Vince
Szerzőnk Ballai Vince

A szakszervezet 25 százalékos emelésért sztrájkolt, mostanra viszont "a legrosszabb helyzet" alakult ki szerintük. Most felmérik, legyen-e újabb munkabeszüntetés.

A sztrájk megakasztotta “a munkáltatói bérajánlat kialakítását célzó egyeztetési folyamatot”, emellett vitatott jogszerűsége és időzítése aláásta a kölcsönös bizalmat – így értékelte kedden reggel a MÁV-csoport a vasárnapi és hétfői Volán-sztrájkot, amit 25 százalékos béremelésért, de legalább munkáltatói bérajánlatért szervezett a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet. A munkáltató a 25 százalékos béremelés-követelésre úgy reagált, hogy az

nem összeilleszthető a cégcsoport, illetve a nemzeti költségvetés lehetőségeivel.

Most akkor revansot vesz a munkáltató, vagy a miniszter? – kérdezte erre Dobi István, a SZAKSZ elnöke a sztrájk, illetve a Csoportszintű Érdekegyeztető Tanács (CSÉT) kedd reggeli eredményeiről tartott sajtótájékoztatóján. Az elnök megismételte, hogy azzal, hogy Lázár János építésügyi és közlekedési miniszter megnyilvánult a sztrájk ügyében, már kijátszotta lapjait: valójában ő felügyeli a bértárgyalásokat.

A reggeli CSÉT-ülésen jelentette be Pafféri Zoltán, a MÁV Zrt. vezérigazgatója, hogy a sztrájk miatt nem kapott mandátumot arra, hogy bérajánlatot tegyen, és ezért a felelősséget a szakszervezetre hárította.

Azt üzenték, hogy ha kinyitod a pofád, és megállítod az autóbusz-közlekedést erre számíthatsz

– értékelte a vezérigazgató indoklását Dobi István, aki szerint ezzel nem tudják ellenük fordítani a munkavállalókat.

Az elnök azt is jelezte, Paffér Zoltán korábban még arról tájékoztatta, hogy január 10. előtt nem tudnak bérajánlatot tenni, mert csak akkorra készül el a cég éves üzleti terve, és derül ki, mennyit fordíthatnak emelésre. A szakszervezeti vezető jelezte, ennek fényében felvetődik a kérdés: hogy lehet, hogy kedden már "visszautasíthatatlan ajánlatot" tett volna, és hogy ez pont rajtuk, a “renitens szakszervezeten” bukott volna meg.

A sztrájk miatt sokan hiába vártak járatukra, késtek, vagy más közlekedési eszözre kényszerültek, de volt, aki inkább szabadságot vett ki.

Volt, aki inkább HÉV-vel ment, más szabadságot vett ki a Volán-sztrájk miatt

Bár a menetrendi kijelzőkön semmi nem utal rá, a forgalom kisebbnek tűnik a szokásosnál, QR-kódos plakátok is hirdetik, hogy sztrájk van a Volánbusznál, és a hangosbemondóban is rendre elhangzik, hogy épp melyik járat nem indul. Nem hiányoznak a csalódott utasok, és bizony nem véletlenül maradt koszos némelyik busz sem.

Megkérdezik a dolgozókat, újra sztrájkolnának-e?

A jelen állás szerint a Volán majd csak január 16-án tesz ajánlatot a béremelésre. A szakszervezet addig tájékoztatja a munkavállalókat, hogy a legrosszabb helyzet alakult ki, vagyis továbbra sincs bérajánlat. Összeállítanak egy sztrájkfelmérő lapot, és elkezdik az aláírásgyűjtést, hogy támogatnának-e a dolgozók egy következő sztrájkot, ha a január 16-i ajánlatot elfogadhatatlannak tartanák, mondta az elnök.

Dobi István kedden pozitívan értékelte a munkabeszüntetést, mint mondta, elégedett a végeredménnyel, mert

eszméletlen ellenszélben kellett levezényelni a sztrájkot.

Az elnök szerint a sztrájk nem csak a fizetésről, hanem a szakmáról is szól, ahol órási a buszvezetőhiány, a sofőrök idősek és sokan 1-2 éven belül nyugdíjba mennek, emellett egészségügyi állapotuk sem jó, és ha nem lesz megfelelő bérfejlesztés, akkor nem lesz utánpótlás.

Kiosztották Lázárt

A sztrájk nyomán az események végre kimozdultak a holtpontról, és a munkáltató kénytelen lesz konkrét lépéseket tenni “titkos füstös hátsó szobákban csókosokkal zajló egyeztetések helyett”, mondta Palkovics Imre, a Munkástanácsok Országos Szövetsége elnöke, aki "nemtelennek és jogtalannak" nevezte a munkáltatói fenyegetőzéseket, és a szervező szakszervezetet felelőtlennek nevező Lázár János közlekedési és építésügyi miniszter nyilatkozatát.

"Annyit kérünk a kormánytól, hogy a jól működő gazdaságból ide irányítson át jövedelmeket, hogy a keményen dolgozó emberek is lássák, mire számíthatnak."

Lázár a Volán-sztrájkról: A 25 százalékos béremelési igény teljesen irreális

Az illetékes miniszter szerint a vasárnapra és hétfőre sztrájkot hirdetett szakszervezet felelőtlen.

Mennyi legyen az annyi?

A sztrájkolók 25 százalékos béremelést szeretnének elérni, bár az elnök az RTL-nek hétfőn már 18 százalékos értékről is említést tett.

A hvg.hu ezzel kapcsoaltos kérdésére, hogy továbbra is kitartanak-e a 25 százalékos béremelés mellett Dobi István azt mondta, nem mindegy, hogy alapbéremelésről vagy bértömegemelésről beszélünk. Szerinte a 17-18 százalékos bértömegemelésből simán ki lehet hozni 20-21 százalékos alapbéremelést.

Marabu Féknyúz: Sztrájkban a Volán


Mennyi volt az annyi?

A Volán szerint a vártnál kisebb volt a sztrájk, hétfőn a állományukhoz képest 21 százalék, a hétfőn dolgozók létszámához képest pedig 39 százalék nem vette fel a munkát.

A SZAKSZ ügyvédje jelezte, hogy a számokat nem úgy érdemes nézni, ahogy a Volán, inkább úgy, hogy a munkabeszüntetést a dolgozók közel többsége támogatta, és "Közel felük vállalta, hogy aznapra nem kap díjazást." Ez az arány azonban szerinte pár megyében elérte a 100 százalékot is.

Jogszerűtlen?

A sztrájk jogszerűségét mind a Volán, mind a miniszter vitatja, a szakszerveztetet képviselő ügyvéd ezzel kapcsolatban azt mondta, hogy miután a Főváros Törvényszék jogszerűnek minősítette, nem ütközött a sztrájktörvénybe a munkabeszüntetés.

Igaz, azt elismerte, hogy jogerős döntés majd csak később lesz, de első fokon jogszerű volt.

zöldhasú
Hirdetés
Élet+Stílus hvg.hu 2024. november. 30. 10:00

„Elájult, és akkor jött rá, hogy valami nem stimmel” – Kösz, jól: kiégés és stressz a magyar munkahelyeken

<strong>Milyen személyiségjegyek jellemzik a munkamániásokat, és mi lehet az oka, hogy Magyarországon a civil szférában dolgozik a legtöbb munkafüggő</strong>? Mennyire az egyén, és mennyire a munkáltató felelőssége, ha a munkamánia eluralkodik, és függőséggé, kiégéssé válik? <strong>Mi a közös Karácsony Gergelyben és Donald Trumpban?</strong> A Kösz, jól vendége volt Kun Bernadette pszichológus és Merész István, az Allianz-Trade vezetője.