A mozdonycserét spórolnák meg. További 21 emeletes vonatot is szeretnének.
Összesen 10+6 hibrid - azaz felsővezeték alatt és dízelüzemben is közlekedni képes – motorvonatot venne a MÁV-Start, elsősorban a Balaton északi partjára, mondta el Kerékgyártó József, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója egy szerda délutáni háttérbeszélgetésen.
A motorvonatok természetesen az ország más részein is felhasználhatók lennének, ahol nincs, vagy csak részben van felsővezeték.
Kerékgyártó szerint a következő uniós pénzügyi ciklusban az országok számára rendelkezésre bocsátott szén-dioxid-kvóta keretében tudnának forrást találni a beszerzésre.
A háttérbeszélgetésen elhangzottak szerint az Észak-Balatonra a nyári szezonban közlekedő Kék Hullám és Tekergő gyorsvonatokat tudná ezekkel a járművekkel kiállítani a MÁV-Start, a Katica sebesvonatokon pedig az elővárosokban már ismerős Flirt motorvonatok járnának.
Írtunk már róla, hogy már folyamatban van a villamosítás a Balaton északi partján, de csak Székesfehérvár és Balatonfüred között húzzák ki a drótot első körben.
Mindez tehát azt jelenti, hogy a jövőben a Balaton északi partján közlekedő szerelvényeknek továbbra is mozdonyt kellene cserélni, csak Székesfehérvár helyett Balatonfüreden.
Milliárdokat költünk az észak-balatoni vasútra, épp csak jobb nem lesz tőle
A beruházás után is 80 km/órával cammognak majd a vonatok, az állomások többségéhez pedig nem nyúlnak hozzá.
Bár a tervek szerint Balatonfüred és Tapolca között folytatódnának a munkák, erre még nem kötöttek szerződést. Szakmai körökben már korábban is felmerült, hogy a villamosítás helyett többet érné hibrid motorvonatok beszerzése.
21 újabb emeletes vonatot szeretnének
A háttérbeszélgetésen Homolya Róbert, a MÁV elnök-vezérigazgatója azt is elmondta, módosították az emeletes motorvonatok beszerzésére vonatkozó keretszerződést úgy, hogy a már megrendelt 19 mellé újabb 21 emeletes motorvonat lehívását tegyék könnyebbé.
A MÁV tehát arra vár, hogy a kormány bólintson rá, hogy a következő, 2021-gyel kezdődő uniós pénzügyi ciklusban újabb 21 emeletes motorvonatot vehessünk.
A napokban írtunk róla, hogy a hazai vonalakon jövő év elejétől állhat forgalomba 19 emeletes motorvonat, első körben a Budapest–Cegléd–Szolnok-, és a Budapest–Vác–Szob-vasútvonalon.
Tényleg akkorát hibázott a MÁV az emeletes vonatok megvásárlásával?
Nem férnek be az alagútba az új emeletes vonatok, de nem is oda vették őket, hanem a jelenleg túlzsúfolt budapesti elővárosi vonalakra.
Írtunk arról is, hogy az emeletes vonatokat később a Balaton partján is be tervezik vetni, de a jelenlegi szabályozások szerint azok nem férnek be a Kelenföld és Déli pályaudvar közötti alagútba.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.