Áder beleállt a kútbalhéba, közben az Eliosnál nyomozók jártak, a fapadosok pedig ismét kibabráltak az utasokkal. Ez a hvg.hu heti gazdasági összefoglalója.
Debrecenbe jön a BMW. A cég egymilliárd eurós beruházással épít gyárat Magyarországon, az üzemben 1000 ember dolgozik majd, és évente 150 ezer belső égésű, hibrid vagy villanymotorral szerelt járművet gyártanak majd ott. Hogy pontosan mely modelleket fogják az Észak-Alföldön gyártani, azt nem mondták még el, de próbáltunk következtetni. A gyártás 2023-ban indulhat, a leendő üzem területe pedig csak idén ősszel kerül a BMW tulajdonába, ezt a földdarabot itt nézhetik meg. Román és szlovák városok mellett még Miskolc volt versenyben a gyárért, végül az döntött, hogy Debrecenben van nemzetközi reptér.
A magyarországi autógyártás így a harmadával nőhet, az egyetlen korlát a munkaerőhiány lehet. Ezért is baj, hogy Parragh László szerint egyáltalán nincs előkészítve a szakmunkásképzés Debrecen környékén. De legalább jöhetnek ukrajnai és romániai vendégmunkások.
Újra NER-kompatibilissé tették a Hír Tv-t. Miután kedd éjszaka lecserélték a portásokat, szerda délelőtt megérkezett Nyerges Zsolt új tulajdonos és a csatorna visszatérő exvezére, Liszkay Gábor is. Új vezérigazgató és hírigazgató jön, Liszkay pedig szakmai irányító lesz. A tévé új vezetésében régi és új arcok is felbukkannak, de a névsort nézve már közelebb járunk Mészáros Lőrinchez, mint Simicska Lajoshoz. Azóta az is kiderült, hogy itt nem áll meg a korábban Simicskához tartozó médiabirodalom bedarálása: teljesen kinyírják a Heti Választ is.
A Hír Tv csak égette a pénzt az elmúlt években, 2015 óta. Ennek egyszerű oka volt: a G-nap után zuhanni kezdett az árbevétel, ahogy elmaradtak az állami és az államhoz közeli hirdetések. Ezzel egy időben elkezdett kialakulni az új, kormányközeli médiabirodalom, az állami cégek pedig másfél év alatt teljesen átálltak arra, hogy az új helyeken kell elkölteni a hirdetési pénzeket.
Áder János az Alkotmánybírósághoz küldte a kúttörvényt, amely egyes esetekben mentességet adna a fúrt kutak bejelentése alól. A kutak fúrását mindig is be kellett jelenteni, de erre magasról tettek a használók, a kútfúrók, a hatóságok is. Ezen a helyzeten változtatott volna egy 2016-os módosítás azzal, hogy az illegálisan fúrt kutakat még két éven át bírság megfizetése nélkül lehetett volna bejelenteni, az engedélyeztetés költségeit viszont ki kellett volna fizetni. Idén úgy döntöttek a képviselők: 50 helyett 80 méteres mélységig lehet engedély nélkül kutat fúrni, de Áder ezt visszadobta.
Az elnök szerint ez sérti az egészséges környezethez való jogot, mert elhasználná a vízkészletünket, azonban mégis nagyrészt hátrányos helyzetű családoktól próbálnának több százezer forintot kipasszírozni. Nem lepődnénk meg, ha kiderülne, hogy milliókat érint a rendelkezés: a magyar háztartások 60 százaléka található családi házban, és azok jelentős részében fúrt kútból is szereznek vizet. De épp az engedély nélküli fúrások miatt csak saccolni lehet az érintettek számát.
A hét képe: a második meccsen elszakadt a 2rule-mez, pont egy felcsúti játékoson.
Nézzük meg, hogyan telik a vámosok egy napja a határon – ilyen programra hívott minket a NAV. Megpróbáltuk: a hatóság lefoglalt járműveiben két karton cigit és egy zacskó kokaint találtak meg kollégáink, de azért a kutya ezerszer gyorsabb volt náluk.
Csak a röszkei határátkelőn naponta átlagosan több mint húsz autós bukik le valamivel. Nyáron az alkohol és a cigaretta a sláger, ezekből próbálnak meg nagyobb mennyiséget behozni. A vámosok szerint arra érdemes figyelni, hogy „az utasok nem profi színészek”.
Rengeteg ideges és síró ember, teljes fejetlenség – így meséltek az utasok a Ryanair újabb járattörléseiről. Volt olyan gép is, amelynek a menetrend szerint már el kellett volna indulnia, amikor szóltak az utasoknak, hogy törlik a járatot. A légitársaság szerint mindennek az időjárás volt az oka, véletlen sem s ztrájk. De a Wizz Airnél is volt hiba: egy London-Debrecen járatot töröltek, miután az utasok már becsekkoltak.
Nem csoda, hogy baj van: a fapadosok már most is a csúcskapacitásukhoz közel működnek. A fapados utazás egyre olcsóbbá válik, emiatt egyre többen utaznának, vagyis több repülőre és pilótára volna szükség. Így aztán jöhetnek az ötletek, hogyan lehetne még több utast felvinni a gépekre, így csökkentve az egy főre jutó költséget. Például lehetnének állóhelyek, extra viteldíj a kövéreknek, vagy épp kevesebb wc, és ami megmarad, az is fizetős.
Egy kicsi előrelépés történt az Elios-ügyben: a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Irodája nyomozócsoportot hozott létre az ügy felderítése érdekében. A belügyminiszter azt is elárulta, hogy az üggyel kapcsolatban iratokat foglaltak le, ezek értékelése pedig folyamatban van.
Azért nagyon izgulniuk nem kell az érintetteknek. Július elején még egyetlen tanút sem hallgattak ki az ügyben, holott a nyomozás már januárban megkezdődött.
Óriási rekordot döntött meg az Apple: ezermilliárd dollár fölé nőtt a cég tőzsdei értéke. A történelemben most először fordul elő, hogy egy tőzsdén jegyzett társaság átlépi ezt a határt. Ez napi árfolyamon 276,5 ezer milliárd forintot jelent, ami a magyar GDP nyolcszorosa.
Az Apple telefonjai azonban még tovább drágulhatnak. Az amerikai-kínai kereskedelmi háború nem csak az amerikai gazdaságra lehet negatív hatással. Az abból fakadó áremelést többek között az Apple vásárlói is megérezhetik, világszerte.
A kormányra hiába számít, aki korszerűsítené az otthonát, de akad pár lehetőség
Nehéz helyzetben van a költségvetés, ezért a kormány a falusi csok és a babaváró kivételével kivezette az ingatlancélú támogatásokat. Az uniós helyreállítási alapból esetleg még sor kerülhet mintegy 20 ezer ingatlan felújítására. Mindenki másnak maradnak a piaci megoldások.